سیزده کیلومتر لوله‌ی قاچاق سوخت کشف شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» برگی دیگر از پرونده "برادران قاچاقچی"

برای دومین بار در هفته‌ی جاری، مقام‌های مسوول خبر از کشف لوله‌های قاچاق سوخت در استان هرمزگان داده‌اند. احمد نیکوفر٬ معاون اجتماعی مرزبانی نیروی انتظامی، گفته است که “۳۲ هزار متر لوله زیرزمینی انتقال سوخت قاچاق در آب‌های هرمزگان” کشف شده. سه روز پیش از آن نیز احمد مرادی٬ فرماندار بندرعباس، از کشف خط لوله ۱۰ کیلومتری قاچاق سوخت در این شهر خبر داده بود.

نیکوفر همچنین اضافه کرده که پنج فروند شناور دریایی توقیف و بیش از ۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق نیز از این افراد کشف شده است. وی اما توضیح بیشتری درباره‌ی این افراد نداده است.

پیش از این فرماندار بندرعباس نیز با اشاره به لوله قاچاق سوخت ده کیلومتری، گفته بود: “قاچاقچیان از این خط لوله بطور دائم با استفاده از پمپ از یک نقطه در روستای گچین به کشتی ها درآب های خلیج فارس مجاور بندرعباس سوخت می رساندند”.

کشف این لوله‌های قاچاق سوخت در جنوب کشور در حالی صورت می‌گیرد که با دستور رهبر جمهوری‌اسلامی، بیش از دو سال است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسوولیت کنترل آب‌های جنوب کشور را در دست دارد.

هفته گذشته یک نماینده مجلس و رییس گمرک نسبت به افزایش قاچاق کالا هشدار داده بودند. “عزت الله یوسفیان”، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، خبر از افزایش ۵۸ درصدی قاچاق کالا به کشور داده و “عباس معمار‌نژاد”، رئیس کل گمرک، نیز گفته بود که کشف کالای قاچاق در کشور ۵۸ درصد افزایش یافته است. پیش از این برخی از مقام‌های مسوول گفته بودند کشفیات کالای قاچاق تنها سه درصد کالاهای قاچاق را تشکیل می‌دهد و ۹۷ درصد بقیه آن به بازار مصرف سرازیر می‌شود.

بحث کشف لوله‌های قاچاق سوخت از آن جهت اهمیت دارد که در سال‌های گذشته برخی از نهادهای مسوول در جمهوری‌اسلامی، از جمله سپاه پاسداران، متهم به در اختیار داشتن اسکله‌های غیرمجاز در کشور شده‌اند.

بیش از یک سال پیش، محمود احمدی‌نژاد در مراسم روز مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تلویحا از نهادهای نظامی به عنوان مسوول اسکله‌های غیرمجاز و قاچاق کالا در کشور نام برد و آن‌ها را “برادران قاچاقچی” خطاب کرد.

وی در سخنرانی خود گفته بود: “همچین که عده ای پایشان را از قانون گذاشتند آن رو و برای خودشان اختیارات فراقانونی قائل شدند، و استثناء قائل شدند، آنجا دیگر فساد درست می شود. رقم ها هم یک قران و دوزار که نیست. دو هزار میلیارد تومان فقط مصرف سیگار است در ایران. هزار و هشتصد تا دو هزار. همه قاچاقچی های درجه یک دنیا را به طمع می اندازد، چه برسد به قول معروف به برادران قاچاقچی خودمان” وی همچنین در همان جلسه خواستار آن شده بود که “تمام مرزهای غیرقانونی باید بسته شود. مال فلان سازمان است، مال فلان نهاد است، مال فلان دستگاه است. هر کس یک جایی رو سوراخ کرده و برای خودش می برد و می آورد”.

احمدی‌نژاد اضافه کرده بود: “اگر کالای دفاعی، امنیتی و اطلاعاتی نیز قرار است وارد کشور شود، می‌تواند از مرز قانونی وارد شود. اگر عده‌ای پایشان را از قانون کنار گذاشتند و برای خود اختیارات فراقانونی و استثنا قایل شدند، آنجا فساد درست می‌شود”.

رئیس گمرک پس از سخنان احمدی‌نژاد، گفته بود که “اسکله غیر مجاز در کشور داریم اما من اطلاعی از آن‌ها ندارم و بهتر است‌‌ همان فردی که خبرش را می‌دهد، آدرس آن‌ها را هم بدهد”.

سخنان احمدی‌نژاد همان زمان با واکنش فرمانده سپاه پاسداران روبه‌رو شد. سردار جعفری در پاسخ به سخنان احمدی‌نژاد، برای نخستین بار به طور رسمی تایید کرده بود که سپاه پاسداران اسکله‌هایی در اختیار خود دارد، اما: “نیروهای مسلح به طور طبیعی به دلیل وضعیت نظامی که دارند، اسکله‌هایی نظامی در اختیارشان است که در آن‌ها هیچ‌وقت بحث تبادل کالا صورت نمی‌گیرد و این مسایل صحبت‌های انحرافی است که مطرح می‌کنند”.

آمار رسمی اسکله ها حتی براساس استناد مسوولان عالی رتبه اجرایی هم مشخص نیست. عددهای ۱۹۹، ۱۶۷، ۱۴۷ و ۲۰۱ مورد تاکنون درمورد اسکله های کشور اعلام شده است. سازمان بنادر و دریانوردی تعداد اسکله ها را ۲۱۲ مورد گزارش کرده است. براساس اعلام یکی از سایت های اصولگرا،از این تعداد فقط ۶۱ اسکله دارای مجوزهای قانونی لازم از وزارت کشور، سازمان محیط زیست، نیروی انتظامی و سازمان بنادر و کشتیرانی است. در واقع تعداد ۱۵۱ اسکله فعال در ایران وجود دارد که نظارت قانونی بر آنها اعمال نمی‌شود. همین آمار را معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۱۶۷ مورد اعلام کرده است.

وزارت نفت، شیلات، نیروی انتظامی، نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه پاسداران از جمله نهادهایی هستند که اسکله های اختصاصی در اختیار دارند. در جریان پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی اعلام شد مه‌آفرید امیرخسروی هم در شمال کشور اسکله اختصاصی در اختیار داشته است.

این در حالی است که سال گذشته مهدی ابویی، معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو پیرامون اسکله‌های غیرمجاز گفته بود: “اسکله غیر مجاز در کشور نداریم و تمام اسکله‌ها مجاز و کنترل شده است. پرونده اسکله‌های غیرمجاز در سال ۸۶ بسته شده است”. این سخنان با تایید سعید مرتضوی، رییس وقت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیز همراه شد.