اره‌ ایران، تیشه‌ عربستان

لوریان لوژور
لوریان لوژور

» نگاه لوریان لوژور به رویارویی ریاض و تهران در یمن

درگیری های یمن کشمکش های جدیدی را میان دو قدرت منطقه به وجود آورده: عربستان سعودی، به عنوان رهبر ائتلاف ضد حوثی، و ایران، به عنوان حامی شورشیان حوثی.

پس از حمله لفظی فرمانده سپاه پاسداران به عربستان، روز گذشته یک مقام ایرانی عالی رتبه دیگر ریاض را به اتخاذ تاکتیک های “دوران جنگ سرد” در یمن متهم کرد. اشاره او به ریختن اعلامیه از هواپیماهای سعودی در خاک یمن بود که روی آنها به زبان عربی نوشته شده: “نیروهای ائتلاف حافظ منافع مردم یمن علیه سلطه‌جویی ایران‌اند”. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دراین خصوص گفت: “انداختن این اعلامیه‌ها که روی آنها دروغ نوشته شده، به هدف ایجاد رعب و وحشت در میان یمنی‌هاست.” روز دوشنبه نیز سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، عربستان را به “خیانت” متهم کرد و گفت که ریاض “جا پای اسراییل گذاشته است”. او افزود که “آل سعود به لبه پرتگاه رسیده”.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که چند روز قبل همتای ایرانی خود را در نیویورک ملاقات کرده، به نوبه خود گفته تهران باید برای یافتن راه حل تلاش کند، “چرا که ایران بی شک حامی حوثی‌هاست”.

جنگنده‌های ائتلاف پایگاهی نظامی را در صنعا و همچنین در جنوب یمن مورد هدف قرار دادند که هر دو در اختیار شورشیان قرار دارد. به گفته شاهدان عینی، آنها همچنین مواضع دیگری از حوثی ها را در چند استان یمن مورد هدف قرار داده‌اند.

به گفته منابع نزدیک به شبه نظامیان حوثی، درگیری های خیابانی در شهر عدن، به عنوان دومین شهر بزرگ این کشور، باعث کشته شدن ۹ تن از شورشیان حوثی، ۱۱ غیرنظامی و همچنین تعدادی از طرفداران رییس جمهور هادی شد. به گفته منابع نظامی، در مناطق دیگر، به ویژه در جاده ساحلی میان عدن و تنگه استراتژیک باب المندب نیز درگیری‌های پراکنده‌ای اتفاق افتاد که منجر به مرگ شماری از شورشیان و طرفداران رییس جمهور یمن شد. این درگیری ها درمجموع ۶۴ کشته برجای گذاشت. ژنرال شرف لقمان، سخنگوی شورشیان حوثی، در واکنش به این موضوع، ریاض را به “ارتکاب جنایات جنگی و قتل عام” متهم کرد. او اظهار داشت که این عملیات باعث مرگ ۲۰۰ نفر از شورشیان و متحدان‌شان شده: ۱۱۲ سرباز، ۴۳ مأمور پلیس، و ۴۵ شبه نظامی شیعه.

 براساس بیلانی که در تاریخ ۲۳ آوریل توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شد، خشونت‌های یمن درمجموع باعث کشته شدن ۱۰۸۰ نفر و زخمی شدن ۴۳۵۲ نفر شده است.

منبع: لوریان لوژور، ۴ مه ۲۰۱۵