اعتراض سردار به تعریف‌ و تمجیدها

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» فرمانده سپاه قدس راضی به ساخته شدن فیلمش نیست

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه با انتشار نامه‌ای نسبت به ساخت فیلمی درباره خود اعتراض کرد. او همچنین عنوان کرده که به هرچه درباره او در شبکه‌های مجازی نسبت داده می‌شود، اعتراض دارد و بارها اعتراضش را به گوش مسوولان رسانده است. در ماه‌های گذشته بسیاری از مقامات نظامی و غیرنظامی در جو عمومی تعریف و تمجید از این سردار سپاه مشارکت داشته و حتی دعوت به تبلیغ بیشتر درباره او کرده‌اند.

فرمانده نیروی قدس سپاه که تا چندی پیش چهره‌ای مرموز و در سایه داشت،‌ حالا به یکی از شناخته شده‌ترین چهره‌های ایرانی شناخته شده و رسانه‌های داخلی و خارجی بارها به نقش او در عملیات برون مرزی جمهوری اسلامی در کشور عراق پرداخته‌اند و شرح موفقیت‌های او در مقابله با داعش، موجب تعریف و تمجید فراوان از او شده است. نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و هیچ گاه جزییات فعالیت و عملیات‌های آن رسانه‌ای نمی‌شود اما پس از حضور داعش در عراق، شبکه‌های مجازی تریبونی برای انتشار عکس‌های حضور او در میان نیروهای شیعی مخالف داعش بود و روایت‌های بسیاری از قهرمانی، درایت و شجاعت او منتشر شد که ابتدا به رسانه‌های اصولگرا هم راه پیدا کرد و سپس در میان رسانه‌ها عمومیت پیدا کرد. حالا خیلی‌ها او را در ردیف قهرمان‌ها می‌دانند، در نظر این عده سردار سلیمانی قهرمانی است که با حضور در چارچوب تعریف شده سپاه و پرهیز از ورود به منازعات سیاسی، به دفاع از منافع ملی مشغول است. این تفسیر البته مخالفان پرتعدادی هم دارد که بر چند شعبه و دسته‌اند. برخی چهره‌سازی از سلیمانی را یک پروژه حکومتی برای ترمیم چهره سپاه می‌دانند که به دلیل سرکوب اعتراض‌های مردمی در سال‌های ۸۸ و ۸۹ به شدت در نزد افکار عمومی منفور شده بود. بعضی هم سابقه حضور سلیمانی در نامه سرداران سپاه به سید محمد خاتمی و تهدید ضمنی به کودتا را یادآوری می‌کنند و می‌گویند او اگر از حضور در سیاست پرهیز داشت از انتشار عکس خود در کنار قالیباف در ایام انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری می‌کرد.

عامل بر سر زبان افتادن و چهره شدن سلیمانی هرچه باشد، او اکنون نسبت به برخی از این تعریف و تمجیدها اعتراض کرده و این بار ترجیح داده تا با انتشار نامه‌ای نسبت به این مسائل واکنش نشان بدهد. انگیزه اصلی نگارش این نامه آن طور که در متن آن آمده، خبر ساخت فیلمی با عنوان “سردار” درباره قاسم سلیمانی است که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شده است.

 

از رسانه‌های داخلی تا رادیو فردا و بی‌بی‌سی

به تازگی در رسانه‌ها عنوان شده بود که سید سعید حسن پور، قصد ساخت فیلمی با عنوان «سردار» دارد و حالا قاسم سلیمانی در نامه‌اش نوشته که پس از انتشار این خبر، از مسئول روابط عمومی سپاه

خواسته تا از ساخت چنین فیلمی جلوگیری کند. به گزارش خبرگزاری نسیم، منتسب به سپاه پاسداران، سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه با “مستندساز متعهد جوان” جلسه‌ای برگزار می‌کند و از او می‌خواهد که ساخت این فیلم را تکذیب کند اما وقتی چنین نمی‌شود شخص سردار سلیمانی واکنش نشان می‌دهد.

در نامه فرمانده نیروی قدس آمده است: “وقتی این خبر را شنیدم حقیقتاً خجالت کشیدم، چه ضرورتی برای پرداختن به فردی که هنوز خوف از عاقبت خود دارد، می باشد.”

او خواستار پرداختن به شهدایی مثل “همت، باکری، زین‌الدین، خرازی و … در رأس اینها شهید زنده‌ای همچون مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که بیش از شصت سال در حال مجاهدت است” شده و درباره ساخت فیلم “سردار” تاکید کرده است: “راضی به چنین اقداماتی نیستم، بلکه به شدت اعتراض دارم.”

او عنوان کرده که حتی از نوشتن خاطرات دوران جنگ هم خودداری کرده و در نامه خود نوشته است: “نسبت به هر آنچه در شبکه مجازی در مورد حقیر می گذرد به شدت اعتراض دارم و بخشی از آن را غلو و غیر واقعی و خلاف مصالح سیاسی و امنیتی کشور می‌دانم و بارها به مسئولین مربوطه در کشور عرض کرده‌ام.”

پیش از این برخی رسانه‌های اصولگرا هم نسبت به زیاده‌روی در تعریف و تمجید از سردار سلیمانی هشدار داده بودند. از جمله وبسایت صراط نیوز در ۲۰ اسفند ماه گذشته(روزی که به عنوان روز تولد قاسمی عنوان شده بود) نسبت به “توصیف‌های مبالغه‌آمیز از فرمانده نیروی قدس سپاه” اعتراض کرد و طرح سوال کرد: “نشاندن سردار سلیمانی در جایگاه ائمه چه سودی دارد؟” به نوشته این وبسایت اصولگرا، “تعدد مطالب و تبریکات و کلیپ‌ها و داستان‌های غیرواقعی و اسطوره‌ای از سردار سلیمانی به حدی است که اگر تولد امسال او در زمانی غیر از ایام فاطمیه قرار می گرفت، بعید نبود شاهد جشن های بزرگتر و پرهزینه تری برای او در شهرهای مختلف کشورمان باشیم! فارغ از موضوع جشن تولد، بی تردید، انتشار بی رویه تصاویر، کلیپ ها و اخبار تایید نشده و داستان‌های غلوآمیز و بعضا دروغین از سردار سلیمانی و گزارش لحظه به لحظه از موقعیت مکانی و اقدامات در دست انجام او، حتی از نظر امنیتی نیز اقدام درستی به شمار نمی‌رود.”

با وجود تایید روابط عمومی کل سپاه مبنی بر این که سردار سلیمانی نسبت به انتشار عکس‌هایش و روایت‌های منتسب به او در فضای مجازی رضایت ندارد اما اظهارات برخی مقامات هم در سوی مخالف بود. به عنوان مثال مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه در اسفند ماه وعده انتشار خاطرات سلیمانی از “عملیات کربلای پنج و دفاع مقدس” داد که دو کتاب مجزا خواهد بود. معاون رییس قوه قضاییه هم توصیه می‌کرد که باید از ابزارهایی در فضای مجازی استفاده کرد که قاسم سلیمانی را چهره کند.

با این حال قبل از توصیه حمید شهریاری هم سردار سلیمانی به چهره‌ای شناخته شده در فضای مجازی تبدیل شده بود و در نظرخواهی‌های مختلف رسانه‌ای برای انتخاب چهره سال ۹۳ ، جایگاه قابل توجهی به دست آورد. خبرسازی سلیمانی تا آنجا پیش رفت که در نظرسنجی رادیو فردا هم پس از جواد ظریف و علی مطهری، رتبه سوم را به دست آورد. در ویژه برنامه مرور سال بی‌بی سی فارسی هم مسعود بهنود او را “سرداری عارف” نامید که مورد اعتراض فراوان هم قرار گرفت اما همین اعتراض‌ها و موافقت‌ها هم نشانه‌ای از جایگاه ویژه سردار قاسم سلیمانی دارد. سرداری که یکی از فتوحاتش، فضای مجازی و رسانه‌ای در سال ۹۳ بوده است.