دیدار مهم نمایندگان با خاتمی و کروبی

نویسنده

khatami447.jpg

دیروز ده ها تن از نمایتدگان مجلس از گرایش های مختلف، در دو دیدار جداگانه با محمد خاتمی و مهدی کروبی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش ایسنا، در دیدار دیروز نزدیک به یکصد تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشته اند. با توجه به عضویت کمتر از پنجاه نفر در فراکسیون اقلیت (اصلاح طلب) مجلس هفتم، می توان نتیجه گرفت که در میان حاضران در دیدار با خاتمی، تعداد زیادی از نمایندگان جناح اکثریت (محافظه کار) نیز حاضر بوده اند. اهمیت حضور یکصد نماینده در دیدار با رییس جمهور اصلاحات، وقتی بیشتر مشخص می شود که این تعداد، با تعداد وکلای مجلس که در آغاز هفته کاری سال جدید در جلسه ملاقات سالانه نمایندگان با رییس جمهور حاضر شدند (یکصد نماینده به گزارش خبرگزاری ها) مقایسه شود.

در دیداردیروز که به دعوت فراکسیو ن خط امام برگزار شد و دو ساعت به طول انجامید، رییس جمهور سابق به تشریح وضعیت خارجی ایران در عرصه منطقه ای و بین المللی پرداخته و تاکید کرد: “باید با تدبیر و درایت حساب شده به گونه ای برخورد کنیم تا منافع ملی و مصالح نظام به شیوه ای مناسب حفظ شود.”

رئیس موسسه بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها افزود: “باید با اعتمادسازی ها و رفع بهانه جویی ها، هزینه تحقق آرزوهای ملت بزرگ ایران را به حداقل رساند و مصالح و منافع ملی نظام را دستخوش غرض ها و مرض های دشمنان قرار نداد. “

پیش از دیدار با خاتمی، به گزارش ایسنا ده ها تن از نمایندگان گرایش های مختلف طی دیداری جداگانه با مهدی کروبی نیز گفتگو کرده بودند. در این دیدار، دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: “باید با تدبیر و دوراندیشی و با صحبت‌های سنجیده و حساب شده بتوانیم در همه بخش‌ها گام‌های موثری برداریم”.

وی با یادآوری لزوم “تحمل و بردباری و پذیرش حرف مخالف” اظهار داشت: “برای ایجاد وحدت ملی هر کاری که از دستم برآید انجام می‌دهم و دنبال این قضیه هستم تا ملاقات‌هایی با بزرگان جناح‌های دیگر انجام دهم تا همه در جهت شکل‌گیری اتحادملی حرکت کنیم. “

کروبی تاکید کرد: “تجربه نشان داده است که یک جریان قدرت اداره کشور را ندارد و حتی در حال حاضر برخی از نیروهای تندرو هر دو جناح مطرح می‌کنند که با یک جریان نمی‌توان کشور را اداره کرد و باید نیروهای دلسوز نظام در کنار هم قرار گیرند و همه با هم کار کنند. “

دو ملاقات دیروز، در شرایطی صورت گرفت که دو ماه پیش هم، تعدادی از نمایندگان فراکسیون های مختلف مجلس هفتم که از قضا تعداد آنها نیز 100 نفر گزارش شده بود، با هاشمی رفسنجانی ملاقات کرده و شنونده نگرانی های او در مورد شرایط کشور بودند. در این دیدار، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به طور غیرمستقیم به اظهارات احمدی نژاد - که تصویب قطعنامه قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را “بی اهمیت” دانسته بود - پاسخ داد و با تاکید بر این که میزان خسارات ناشی از تحریم کم تر از حمله نظامی نیست و حتی خطرناک تر از آن نیز است، از جدی بودن تهدیدات علیه کشور سخن گفت. در آن جلسه هاشمی اظهار داشت: “چندی پیش در جلسه ای که به اتفاق گروهی از مسوولان نزد رهبری بوده اند، کسی از جدی نبودن تهدیدات و عدم نگرانی سخن گفته که آیت الله خامنه ای در پاسخ به او تاکید کرده اند، تهدیدات جدی است.” (روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، – 7 بهمن 85) هاشمی همچنین هشدار داد: “همه باید بدانیم که فرصت سوزی برای کشور سم و خیانت به نسل های امروز و آینده است.”

ناظران سیاسی، تراکم دیدارهای سیاسی نمایندگان مجلس با چهره های ارشد منتقد خط مشی دولت را، واکنشی به حساس شدن روزافزون وضعیت بین المللی ایران بر سر پرونده هسته ای می دانند. یادآوری می شود که دیدارهای امروز نمایندگان با خاتمی و کروبی در پی تصویب قطعنامه دوم تحریم علیه ایران در شورای امنیت صورت گرفته چنان که دیدار قبلی نمایندگان با هاشمی رفسنجانی نیز، بلافاصله پس از تصویب قطعنامه اول تحریم ایران در شورای امنیت انجام شده بود.