خطر حمله به ایران وجود داشت

نویسنده
جلال یعقوبی

» علی لاریجانی مطرح کرد

علی لاریجانی، رئیس مجلس جمهوری اسلامی طی سخنانی در یک مراسم عمومی فاش کرد که چند سال پیش زمینه حمله به ایران و بمباران صدها نقطه از مناطق استراتژیک فراهم شده بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی لاریجانی با اشاره به بحران هسته‌ای ایران گفت: “بنده ۲۰ سال در این ماجرا بودم و می‌بینیم که رهبری کسی بود که در شکل گیری دانش هسته‌ای نقش موثری داشت. زمانی که در ابتدای کار بودیم فشار می‌آوردند که از این مسأله دست برداریم اما ما پافشاری کردیم و بعد به دنبال تعلیق بودند و می‌گفتند پس از آن با شما به نتیجه می‌رسیم اما این رهبری بودند که شرایط را برگرداندند تا در ریل اصلی قرار بگیریم. در خاتمه کار نیز نقش رهبری به گونه‌ای بود که هم دانش هسته‌ای داشته باشیم و هم تحریم‌ها را کنار بگذاریم در واقع نقش آفرینی رهبری کاملا مکشوف و تعیین کننده بوده است.” او اضافه کرد: “در ادواری در منطقه آنقدر بحران بود که روزانه ده‌ها پیام تهدید آمیز می رسید زمانی که بنده دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم یک روز از چند کانال مختلف خبر می‌رسید که ۴۰۰ نقطه ایران را می‌خواهند بمباران کنند. اگر مسئولین کشور آمادگی نداشته باشند این عملیات روانی تاثیر خود را می‌گذارد ولی عاملی که باعث ایستادگی می‌شد نقش رهبری بوده است که نقش ایشان سعادت بخش برای کشور بوده و هست.”

در سال‌های گذشته، برخی مسئولان بلند پایه دیگر نیز از اینکه خطر حمله نظامی به ایران نزدیک بوده است، خبر داده‌اند. محسن رضایی یکبار در اردیبهشت سال ۱۳۸۸ و در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد: “در دولت جرج‌ بوش سه بار آمریکا تصمیم گرفت به ایران حمله کند، حتی رئیس جمهور وقت آمریکا یک بار دستور کتبی حمله به ایران را صادر کرد، اما اینکه نتوانست، به دلیل اقدام هوشمندانه نیروهای مسلح کشور در خصوص بازدارندگی بود که یکی از این راهها مانورهای موشکی بود که در خلیج فارس انجام گرفت و بعدها معلوم خواهد شد که این اقدامات یکی از این شاهکارهای نظامی دوران ما است.” محسن رضایی در فروردین ماه سال ۱۳۹۲ نیز گفته بود: “اگر مذاکره با امریکا آغاز شود و به شکست بینجامد، بدون شک به ایران حمله نظامی خواهد شد که باید توجه داشت همین عدم برقراری رابطه به نوعی خود عامل بازدارنده است.”

در سال ۱۳۹۱ نیز محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد که جنگ میان ایران و اسرائیل حتمی است. او گفته بود: “تهدیدات آنها تنها ثابت می‌کند که دشمنی آنها با اسلام و انقلاب جدی است و نهایتا این دشمنی‌ها به درگیری فیزیکی ختم خواهد شد.” جعفری اضافه کرده بود: “ما تمام تلاش خود را بر این می‌گذاریم که توان دفاعی خود را بالا ببریم تا اگر تعرضی شد یا بی‌عقلی از جانب آنها صورت گرفت، با توان دفاعی بالا از خود و دیگر کشورهایی که به کمک ما نیاز دارند، دفاع کنیم.”

او معتقد بود: “اگر کاری را شروع کردند، نقطه نابودی و اتمام ماجرای آنهاست. این اتفاق بالاخره رخ خواهد داد؛ چراکه انقلاب با این شتاب که به سمت اهدافش حرکت می‌کند، برای آنها قابل تحمل نیست و بالاخره روزی شرایط جنگی را به وجود خواهند آورد. حتی اگر عقلانیت هم به خرج داده شود اما این حادثه رخ می‌دهد. همه می‌دانند که با قدرت نظام جمهوری اسلامی و بویژه در فرصت سی ساله‌ای که پس از انقلاب بوجود آمد، نمی‌توانند مقابله کنند اما تضمینی برای این عقلانیت وجود ندارد و ممکن است کارشان به جنون و دیوانگی برسد.” او تاکید داشت: “ما باید برای جنگی آماده شویم که ماهیت آن با ماهیت جنگ هشت ساله کاملا متفاوت است و هنر در این است که ما بتوانیم متناسب با جنگ آینده‌ای که در پیش داریم خود را تطبیق دهیم. ما باید با پایه و اساس قرار دادن تجربیات دفاع مقدس برای جنگ آینده آماده شویم، چراکه ماهیت آن بسیار متفاوت با جنگ گذشته خواهد بود.”

این سخنان در همان زمانی بیان می‌شد که تهدیدات نظامی اسرائیل علیه ایران افزایش یافته بود و گفته می‌شد که نیروهای نظامی ایران آماده مواجهه با یک حمله نظامی شده‌اند.

البته احتمال درگیری ایران و امریکا درسال‌های قبل از بحران هسته‌ای هم مطرح بوده است.

سال ۱۳۷۵ بحرانی ترین سال سیاست خارجی ایران در دوران ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی بود. با افزایش فشار و اتهامات متعدد امریکا که از نقش احتمالی حکومت ایران در برخی عملیاتهای تروریستی مربوط می‌شد دولت امریکا که آن زمان در دست دموکراتها بود محدودیتهای جدیدی علیه ایران وضع کرد. تصویب قانون “داماتو” برای فشار آوردن به شرکت‌های خارج از آمریکا که در صنایع نفت و گاز ایران و لیبی سرمایه گذاری می‌کردند، در چنین وضعیتی توسط رئیس جمهور وقت آمریکا - بیل کلینتون – تصویب شد.

به دنبال گسترش فشارهای بین‌المللی علیه ایران، رئیس مجلس سنای نمایندگان آمریکا که عضو حزب جمهوریخواه بود، رسماً خواستار حمله نظامی به ایران شد و حتی ویلیام پری، وزیر جنگ وقت امریکا وعده داد: “جمهوری اسلامی ایران یعنی متهم اصلی انفجار ظهران عربستان، از هیچ گونه عمل تلافی‌جویانه قوی در امان نخواهد بود.” در همان زمان چند فروند هواپیمای جنگنده امریکایی وارد حریم هوایی بوشهر شده و دیوار صوتی آن را شکستند و به این ترتیب بحران بوجود آمده ابعاد تازه‌تری به‌خود گرفت.

هفته نامه عصر ما، ارگان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، که آن سال‌ها نماینده چپهای مذهبی رادیکال بود، در اوایل اسفندماه ۷۵ طی تحلیلی نوشت: “مدتی است که شایعه حمله نظامی امریکا به جمهوری اسلامی ایران در برخی محافل به طور جدی مطرح شده است. این شایعه که پس از انفجار مقر نظامیان آمریکایی در ظهران عربستان در تاریخ ۵ تیرماه گذشته و انتساب این اقدام از سوی منابع امریکایی به ایران انتشار یافت، طی دو هفته گذشته قوت بیشتری پیدا کرده است.” [عصر ما -  ۱ اسفند ۱۳۷۵] این نشریه چند هفته بعد در یادداشتی دیگر تأکید داشت: “احتمال حمله نظامی امریکا را به ایران منتفی نمی‌دانیم و به همین علت لزوم آمادگی همه جانبه در مقابل تهدیدهای نظامی آمریکا و چگونگی مقابله با تحرکات خصمانه واشنگتن را جدی تلقی می‌کنیم.” [هفته‌نامه عصر ما – ۱۶ اسفند ۱۳۷۵]

با این همه اسناد و مستندات نشان می دهد چند ماه بعد و پس از انتخاب محمد خاتمی به ریاست‌جمهوری ایران، خطر جنگ برای مدتها برطرف شد.