آرایش سیاسی در انتخابات شوراها

نویسنده

po_marashi.jpg

با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات سومین دوره شوراهای کشور در 24 آذر ماه سال جاری و عبور اکثریت کاندیداها از مرحله تایید صلاحیت، آرایش سیاسی انتخابات شکل جدی تری در سطح کشور و به خصوص شهر تهران به خود می گیرد.نتایج انتخابات شورای شهر تهران از آن نظر اهمیت دارد که علاوه بر تعیین تکلیف مدیریت توسعه و خدمات شهری کلانشهر تهران برای چهار سال آینده نخستین مراجعه به آرای عمومی بعد از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری است که گردهمایی سیاسی کشور نوعی محک و آزمایش برای آینده کشور تلقی می نمایند.

به دنبال شکست دو جبهه اصلی سیاسی کشور در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری، اتفاق های مهمی در عرصه سیاسی کشور واقع شده است. مهمترین اتفاق سیاسی این بود که به رغم تعلق آقای احمدی نژاد به جبهه اصولگرایان، وی پس از پیروزی در انتخابات همانند دوران مبارزات انتخاباتی مسیر جدایی از ائتلاف اصولگرایان را طی کرده است.

ایجاد فاصله معنی دار دولت نهم با مجلس هفتم به عنوان یک مجلس اصولگرا و نیز اختلاف در شورای شهر تهران بر سر انتخاب آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران،که منجر به دوقطبی شدن شورا شد، عدم دعوت از شهردار تهران به هیات وزیران، توقف طرح های توسعه شهری شهر تهران در دولت، اختلاف بین مجلس و رئیس جمهور بر سر ترکیب کابینه و… نشان دهنده این واقعیت است که اصولگرایان همانگونه که در دوران مبارزات انتخاباتی نتوانستند به یک تفاهم برسندپس از پیروزی در انتخابات باز هم برای ادامه همکاری و ایجاد یک جبهه فراگیر دچار مشکلات جدی هستند.

در جبهه اصلاح طلبان گروه ها و شخصیت های مختلف، بر یک امر مسلم توافق دارند که شکست سال گذشته ریشه در اختلاف و جدایی داشته و راه آینده از مسیر تفاهم و وحدت داخل جبهه می گذرد.اکنون که کشور در آستانه یک انتخابات جدید قرار گرفته، جبهه بندی های زیر قابل پیش بینی است؛

1 - اصلاح طلبان به رغم تبلیغاتی که روزنامه کیهان، خبرگزاری فارس و پاره ای از بخش های خبری صدا و سیما انجام می دهند با یک لیست واحد در انتخابات تهران شرکت خواهند کرد. اصلاح طلبان با تکیه بر تجربیات تلخ و شیرین دوران اصلاحات، با معرفی چهره های متعادل سیاسی که دارای سابقه و تخصص مرتبط با امور شهری هستند و نیز تکیه بر تجربیات گذشته خود تلاش خواهند کرد برنامه جدیدی برای مدرن کردن تهران و حل مشکلات واقعی شهر ارائه دهند تا با جلب آرای عمومی نشان دهند که هنوز ملت ایران، ملتی آرام، صلح طلب، اهل گفت وگو و تعامل و علاقه مندی به اسلام و پیشرفت و توسعه هستند. اصلاح طلبان قصد دارند با پیروزی در انتخابات شورای شهر، حرکت افراطی گروه های تندرو را متوقف کنند و دوستداران کشور را به آینده امیدوار،تا با بازگشت امید به اقتصاد ملی، رکود همراه با تورم فعلی پایان یافته و اقتصاد ملی در معرض شکوفایی و رونق قرار گیرد.

2 - جبهه اصولگرایان ؛ این جبهه نیز موفق خواهد شد در یک ائتلاف، اکثریت نیروها و سلیقه های داخل جبهه اصولگرایان به جز حامیان احمدی نژاد را به یک تفاهم برساند. این جبهه متشکل از نیروهای اصولگرای عضو شورای هماهنگی و هواداران آقای قالیباف شهردار تهران خواهد بود. این جبهه که در گذشته نه چندان دور با هر نوع نوآوری و نوسازی در تهران مخالفت کرده امروز سعی دارد با استفاده از توان مدیریتی آقای قالیباف که از تحرک خوبی در عرصه عمران شهری برخوردار است، سابقه خود را ترمیم و نشان دهد که از تندروی به اعتدال و از مخالفت با طرح های توسعه شهری به طرفداری از این طرح ها گرویده است.

3 - برخی از کسانی که خود را نزدیک آقای رئیس جمهور می دانند و دارای سابقه روشنی از اجرای طرح های خاص در تهران از جمله توزیع پول بین مدارس برای جلب فرهنگیان، پرداخت وام ازدواج به جوانان به جای ساخت پل و اتوبان و توزیع آش در میادین شهر برای افطار در ماه رمضان… هستند نیز با بهانه قرار دادن رای سال قبل آقای احمدی نژاد تلاش خواهند کرد تا پیروز انتخابات شوند. این گروه که همواره بخش کوچکی از جناح اصولگرا محسوب می شده اند امروز علاقه مند هستند که کل جبهه اصولگرا را به دنبال خود بکشند. آنان خواستار یک نقش محوری در انتخابات و سپس شورای شهر هستند و شرط ائتلاف خود را با سایر بخش های جبهه اصولگرایان حذف آقای قالیباف از سمت شهرداری می دانند. این گروه تند و تیز می خواهد از انتخابات شورای شهر تهران پلی بسازد برای پیروزی در انتخابات مجلس هشتم.

اینکه چه پیش خواهد آمد، به هوشیاری و حضور مردم در صحنه بستگی دارد. در غیاب اکثریت مردم هر اتفاقی ممکن است واقع شود.امید است با حضور جدی مردم در صحنه نظر اکثریت مردم در فضای سیاسی کشور حاکم شود.

منیع: کارگزاران، بیست و چهار آبان