احکام از پیش تعیین شده و تبعید یک روزنامه نگار

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

مادر عماد بهاور درگفتگو با “روز” حکم صادره علیه این فعال سیاسی را از پیش تعیین شده خوانده و گفت: روز بازداشت پسرم، بازجو رسما گفت دهسال حکم به عماد خواهیم داد و این حکم کاملا سیاسی و از پیش معلوم بود.

همزمان احمد رضا احمدپور، امید عباسقلی نژاد و بهروز شاهرخ نیا از زندان آزاد شدند، کیوان صمیمی به زندان رجایی شهر تبعید شد و حکم عبدالله شهبازی در دادگاه تجدید نظر افزایش یافت.

 

حکم از پیش تعیین شده

عماد بهاور، مسول شاخه جوانان نهضت آزادی ایران روز گذشته از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به ده سال حبس تعزیری محکوم شد.

مادر این فعال سیاسی به از حکم صادره شوکه شده به “روز” می گوید: این حکم غیر مترقبه و در عین حال از پیش تعیین شده بوده و همه را شوکه کرده است.

وی توضیح می دهد: 22 اسفند سال گذشته که برای بازداشت عماد به منزل ما آمدند بازجو همان جا گفت که “وقتی ده سال زندان دادم می فهمید” و ما اصلا فکر نمی کردیم این موضوع به واقعیت بپیوندد و ده سال زندان بدهند. اما دادند و همین نشان میدهد که روند دادگاه و… همه به نوعی فرمایشی بوده و حکم همان لحظه بازداشت و از سوی بازجو صادر شده بوده و من واقعا بسیار متاسف هستم از این قضیه.

خانم طاهریان وضع روحی فرزندش را خوب توصیف کرده و می گوید: حکم هنوز به وکیل عماد ابلاغ نشده اما روز یکشنبه، عماد را به دادگاه  انقلاب برده و حکم را به او ابلاغ کرده اند. دیروز هم که روز ملاقات بود و به دلیل آلودگی هوا، یک ساعت زودتر اداره ها تعطیل می شد و متاسفانه زندان اوین دو ساعت زودتر تعطیل شده بود و ما موفق به ملاقات با پسرم نشدیم.

وی می افزاید: با این که ماه هاست تلفن های بند 350 زندان اوین که عماد نیز در آنجا به سر می برد قطع است اما دیروز چون موفق به ملاقات نشدیم به عماد اجازه داده بودند و چن دقیقه ای با ما تماس گرفت و گفت که حکمش را قبول ندارد. در اصل هیچ کسی حتی وکیل عماد انتظار چنین حکمی را نداشت.

“اجتماع و تبانی بر ضد امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری” اتهاماتی است که به عماد بهاور نسبت داده اند. مادر او می گوید: در حکم صادره، 4 سال حبس تعزیری به دلیل عضویت در نهضت آزادی، 5 سال حبس تعزیری به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به واسطه برگزاری جلسات با سران نهضت آزادی و یکسال حبس تعزیری نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام ذکر شده و واقعا حیرت آور است چون دقیقا 9 سال از این حکم به دلیل عضویت و ارتباط با سران نهضت آزادی بوده است و چنین حکمی تا به حال سابقه نداشته.

خانم طاهریان ابراز امیدوار می کند که دادگاه تجدید نظر این حکم سنگین را بشکند: ما واقعا انتظار داریم دادگاه تجدید نظر این حکم را بشکند و به هیچ عنوان چنین حکمی را قبول نداریم.

 

آزادی ها

احمدرضا احمدپور، رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در شهر قم و نویسنده وبلاگ “پژواک خاموش” روز گذشته درحالی که با عنوان عفو رهبری از زندان آزاد شد که تنها یک ماه به پایان زمان حبس او باقی مانده بود.

آقای احمدپور، ششم دی‌ماه سال گذشته توسط ماموران امنیتی بازداشت و به اتهام نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و هتک حیثیت روحانیت محاکمه و به یک سال حبس و خلع لباس روحانیت محکوم شد و یازده ماه گذشته در بند ویژه روحانیت زندان قم به سر می برد.

همزمان امید عباسقلی نژاد، فعالل سیاسی نیز بعد از 6 ماه بازداشت به اتهام تبلیغ علیه نظام و پایان محکومیت 6 ماهه خود از زندان آزاد شد.

بهروز شاهرخ نیا، همسر ساجده کیانوش راد نیز که روز یکشنبه به اتفاق همسرش بازداشت شده بود روز گذشته آزاد شد و ساجده کیانوش راد به زندان اوین منتقل شد.

 

تبعید یک روزنامه نگار

کیوان صمیمی، روزنامه نگار و مدیرمسول ماهنامه توقیف شده “نامه” به زندان رجایی شهر منتقل شد. این روزنامه نگار که در بند 350 زندان اوین به سر می برد، به اتهام تبلیغ علیه نظام، و اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی به 6 سال حبس تعزیری و محکومیت مادام العمر از فعالیت سیاسی محکوم شده است.

عیسی سحرخیز، احمد زیدآبادی، داوود سلیمانی، مسعود باستانی، مهدی محمودیان، حشمت الله طبرزدی، مجید توکلی، رضا رفیعی فروشانی و تعدادی دیگر از زنداینیان سیاسی و مطبوعاتی، پیش از این به زندان رجایی شهر منتقل شده بودند.

 

افزایش محکومیت در دادگاه تجدید نظر

سایت صبح امید از افزایش محکومیت عبدالله شهبازی، نویسنده و پژوهشگر،  در دادگاه تجدید نظر خبر داده و نوشت: شعبه 16 دادگاه تجدید نظر استان فارس، حکم دادگاه بدوی علیه عبدالله شهبازی را به یک سال و نیم زندان افزایش داد.به این ترتیب، حکم دادگاه بدوی شعبه 102، که آقای شهبازی را به پنج ماه زندان محکوم کرده بود، افزایشی چشمگیر یافته است. ولی تاکنون حکم دادگاه تجدید نظر به شهبازی یا وکلای وی ابلاغ نشده است.

به نوشته این سایت، اتهام عبدالله شهبازی نگارش کتاب “زمین و انباشت ثروت: تکوین الیگارشی جدید در ایران امروز” در بیش از 1400 صفحه است که در فروردین 87 در وبگاه شهبازی انتشار یافت که انتشار این کتاب در زمان خود جنجالی بزرگ برانگیخت. شهبازی در سال‏های اخیر پس از انتشار کتاب زمین و انباشت ثروت بارها از نوشته‏های خود دفاع کرده و به افشاگری علیه زمین خواری در استان فارس دست زده است.

 

اژه ای را محاکمه کنید

عیسی سحرخیز روزنامه نگار سرشناس ایرانی که در زندان رجایی شهر  به سر می برد در واکنش به اظهارات اخیر محسنی اژه ای دادستان کل کشور در نامه ای به جعفری دولت آبادی دادستان تهران ضمن یادآوری شکایت نامه های قبلی خود نسبت به محسنی اژه ای و وزارت اطلاعات، در مورد ضرب و جرح و شکنجه های جسمی و روحی خود از وی خواست با پیگیری شکایتهای فوق از اشاعه اکاذیب توسط محسنی اژه ای جلوگیری کند.

براساس گزارش وب سایت تحول سبز، آقای سحرخیز با بیان آسیبهای خود از شکنجه ها و ضرب و جرح در زمان بازداشت از جمله شکستگی کتف راست، پارگی تاندونهای پا و همینطور شکستگی قفسه سینه خود در حین بازجویی ها خواستار محاکمه آقای محسنی اژه ای به عنوان وزیر اطلاعات وقت شد و ادعای محسنی اژه ای مبنی بر عدم وجود شکنجه در بازداشتگاههای ایران – با وجود این همه شکایت و اعلام مصادیق شکنجه توسط بازداشت شدگان- را ادعایی مضحک دانست.