القاعده مسؤولیت حمله را پذیرفت

لوموند
لوموند

» گزارش لوموند از سوءقصد علیه سفارت ایران در یمن

القاعده مسؤولیت بمبگذاری در اتومبیل در برابر سفارت ایران در یمن را پذیرفت. این سوءقصد روز چهارشنبه ۳ دسامبر در محل اقامت سفیر ایران در یمن اتفاق افتاد که به گفته دستگاه های امنیتی یمن، طی آن یک نگهبان کشته و ۱۷ نفر زخمی شدند.

گروه انصار الشریعة، وابسته به القاعده و مستقر در شبه جزیره عربستان، چند ساعت پس از این حمله در پیامی در توئیتر اعلام کرد که یکی از فعالان این گروه افراط گرای سنی “موفق شد اتومبیل حاوی مواد منفجره را در نزدیکی منزل سفیر ایران نگاه دارد […] و آن را منفجر کند”.

به گفته همان منبع دستگاه های امنیتی یمن، حسن سجاد نام، سفیر ایران که منزلش در حدة، محله دیپلماتیک در جنوب صنعا، قرار دارد، در آنجا حضور نداشته. درحال حاضر حملات علیه نمایندگان دیپلماتیک در پایتخت یمن افزایش پیدا کرده.

در تهران، حسن امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، به شبکه ایرانی عرب زبان “العالم” اعلام کرد که “هیچ دیپلمات ایرانی در این حمله زخمی نشده، ولی خسارات بسیاری به ساختمان این محل وارد شده است”. به گفته شاهدان حاضر در محل سوءقصد، این انفجار به شدت اقامتگاه سفیر را تخریب کرده و سوراخی به عمق ۲ متر برجای گذاشته. خانه های مجاور و اتومبیل های اطراف نیز به شدت آسیب دیده اند. طی سال جاری این دومین حمله ضد ایرانی در یمن بوده است.

جمهوری اسلامی متهم به آن است که از شبه نظامیان شیعه که درتلاش اند دامنه نفوذ خود را در یمن گسترش دهند حمایت می کند.

در تاریخ ۱۸ ژانویه نیز علی اصغر اسدی، دیپلمات ایرانی، درحالی که از همین اقامتگاه خارج می شد، به ضرب گلوله کشته شد. نوراحمد نیکبخت، دیگر دیپلمات ایرانی، در ماه ژوئیه در صنعا ربوده شد و همچنان دراختیار ربایندگان قرار دارد. به گفته منابع عشیره ای، ربایندگان وی احتمالاً از اعضای القاعده هستند. هویت فردی که روز چهارشنبه کشته شده هنوز مشخص نیست. به گفته یکی از مسؤولان دستگاه امنیتی یمن، وی نگهبان محل اقامت سفیر بوده، درحالی که به گزارش شبکه خبری “سبا” و به نقل از سخنگوی وزارت کشور، وی “پسر نگهبان” این اقامتگاه بوده است. هنوز مشخص نیست آیا انفجار این اتومبیل به صورت یک عملیات انتحاری بوده یا ازطریق یک دستگاه کنترل از راه دور انجام شده. این درحالی است که حسن سجاد نام به تازگی این منصب را در صنعا به عهده گرفته و استوارنامه خود را روز دوشنبه تسلیم کرده بود.

این حمله در شرایطی صورت می گیرد که تنش های فرقه ای بسیاری در یمن به راه افتاده و ایران نیز ازسوی سنی ها و سران این کشور متهم به آن است که از شبه نظامیان شیعه جنبش انصارالله حمایت می کند. در بهار سال جاری، رییس جمهور عبد ربه منصور هادی از حکومت تهران خواست “به نفوذ خود در یمن پایان دهد”. ایران هرگونه حمایت از شبه نظامیان شیعه را که با تشکیلات پرقدرت حزب الله لبنان نیز در ارتباط اند، رد کرده.

در ژانویه ۲۰۱۳، مقامات یمنی اعلام کرده بودند که یک کشتی از مبدأ ایران را شناسایی کرده اند که حاوی تسلیحات و جنگ افزار برای شبه نظامیان شیعه بوده. این شبه نظامیان در سال جاری حملات خود را از مقرشان در شهر صعدة در شمال یمن آغاز کردند. ورود آنها به مناطق سنی نشین در مرکز و غرب یمن باعث واکنش خشونت بار قبایل سنی و پیکارجویان القاعده شد. این شبکه افراط گرای سنی، که به ویژه در جنوب و جنوب شرقی یمن فعال است، قسم خورده که نبردهای سهمگینی را علیه شبه نظامیان شیعه انجام دهد.

لوموند، ۳ دسامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran