جهان برای حمله به سوریه آماده می شود؟

نویسنده
شیرین کریمی

» سکوت سرداران جمهوری اسلامی

بنا بر اخبار رسمی ارتش ایالات متحده در حال آماده باش برای حمله به سوریه، در صورت دستور باراک اوباما، به سر می برد، اما وزیر دفاع جمهوری اسلامی پیش بینی کرده این اتفاق نخواهد افتاد چرا که واشنگتن از حمله به عراق و افغانستان درس گرفته است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز گفته عواقب چنین حمله ای به سوریه محدود نخواهد بود. از سوی دیگر در حالیکه سرداران سپاه و ستاد نیروهای مسلح سکوتی نسبی در برابر حمله احتمالی ایالات متحده و متحدانش به متحد اصلی تهران در خاورمیانه پیشه کرده اند، ترکیه و عربستان سعودی حمایت خود را از چنین حمله ای اعلام کرده اند.

“ما آماده ایم”. این را دیروز رئیس پنتاگون اعلام کرد تا امکان حمله غرب به سوریه افزایش یابد. حالا همه منتظر دستور رئیس جمهور ایالات متحده هستند، به ویژه اینکه چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا دیروز به صراحت اعلام کردنیروهای نظامی ایالات متحده آماده‌اند در صورت دستور باراک اوباما، به اقدام نظامی لازم دست بزنند.

این مجازاتی است که ایالات متحده و متحدانش برای مجازات رژیم سوریه در نظر گرفته اند. ارتش وفادار به بشار اسد متهم است که چهارشنبه گذشته با حمله شیمیایی – گاز ساربن- به دو محله در دمشق صدها تن از جمله چندین کودک و زن را کشته است.

پارلمان کشور بریتانیا متحد اصلی ایالات متحده در اروپا نیز قرار است فردا به دیوید کامرون پیشنهاد صریح دولت” در مورد واکنش نسبت به حمله شیمیایی در سوریه را به رای بگذارد.

همزمان فرانسوا اولاند رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه نیزدر سخنرانی ای که به طور زنده از چندین شبکه تلویزیونی پخش می شد گفته است: “همه چیز ما را به این می‌رساند که باور کنیم این رژیم این عمل ننگین را مرتکب شده است.”

 بازرسان سازمان ملل که برای بازدید از مناطق آلوده به دمشق سفر کرده اند هنوز نتایج نمونه برداری های خود را اعلام نکرده اند اما صدور دیر هنگام مجوز بازدید از این مناطق بر تردیدها در مورد پاکسازی این مناطق توسط دولت بشار افزوده است.

در چنین فضایی جمهوری اسلامی و روسیه کماکان می کوشند با هشدارهای خود به جامعه جهانی، بشار اسد را از این مهلکه نجات دهند.روسیه که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و برخوردار از حق وتو است می خواهد در بحران سوریه میدان داری و غرب را از تصمیمش منصرف کند. در همین راستا روز سه شنبه سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت “از شرکای آمریکایی خود و همه اعضای جامعه جهانی می‌خواهیم محتاطانه عمل کنند و قوانین بین‌المللی را مد نظر قرار دهند.”

 در ایران نیز عباس عراقچی دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران همچون اوایل هفته از “مدارکی” سخن گفت که نشان می دهد آنچه چهارشنبه گذشته در سوریه رخ داده کار مخالفان شبه نظامی اسد بوده است؛ کسانی که وی “تروریست” می خواند.سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرده: “حتی اسناد آن نیز از سوی روسیه در شورای امنیت منتشر شده است.”

عراقچی از جانب دستگاه دیپلماسی نظام هشدار داده است که “هرگونه اقدام و حملات نظامی در سوریه تبعات و عواقب وخیمی را به همراه خواهد داشت و به سوریه محدود نخواهد ماند.”

او مشخص نکرده است که آیا تهران نیز در این نبرد به نفع اسد مداخله خواهد کرد یا خیر؛ احتمالی که چندان بالا نمی رسد زیرا حتی سرداران سپاه نیز در روزهای اخیر که خطر جنگ در سوریه بسیار جدی شده است عمدتا ترجیح داده اند یا سکوت کنند و یا مانند سردار نقدی صرفا بگویند ایالات متحده نیروی لازم برای حمله به سوریه را ندارد.

در عوض دیروز وزیر دفاع دولت روحانی پیش بینی کرده ایالات متحده به سوریه حمله نخواهد کرد چرا که وی معتقد است “تجاربی که آمریکا از حمله و حضور خود در عراق و افغانستان به دست آورده است، مانع از این خواهد شد که بخواهد اشتباهی دیگر مرتکب شود و خود را درگردابی دیگر در منطقه فرو ببرد.”

دهقان از فرماندهان سپاه پاسداران هم که در دهه هشتاد میلادی در جنگ داخلی لبنان حاضر بوده به خبرگزاری دولت ـ ایرناـ گفته: “این گونه اقدامات دسیسه‌هایی است که از سوی آمریکا و گروه‌های تروریستی تحت حمایت آن انجام می‌شود و البته آنها نخواهند توانست چنین دسیسه‌هایی را دستاویزی برای پیشبرد اهداف خود در سوریه قرار دهند و بعید است دست به اقدام نظامی علیه این کشور بزند.”

همزمان رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نیز با بیان اینکه ایران متحدی استراتژیک برای سوریه است، متذکر شده است: “جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مخالف هرگونه دخالت خارجی در سوریه بوده و هر حرکت نظامی را محکوم به شکست می‌داند.”

در حالی که تمام نشانه ها حکایت از آن دارد که واشنگتن و متحدانش آماده یورش نظامی به سوریه می شوند وحید احمدی برای غرب، دو راه حل در قبال بحران سوریه متصور شده است: “راه حل اول این است که اجازه دهند گروهک‌های تروریستی و معارضین از کشورهای مختلف به دست نیروهای ارتش سوریه از بین بروند که این موضوع یک رسوایی و شکست برای کشورهایی است که در سال‌های گذشته علیه سوریه موضع گرفته‌اند. راه حل دیگر این است که تکاپویی داشته باشند تا از شکست زودهنگام گروهک‌های تروریستی جلوگیری کنند تا در فرصت‌های آتی طرحی جدید و اقدامات جدیدی داشته باشند تا حکومت سوریه را به مصالحه و مذاکره وادار کنند تا حداقل پیروز میدان به حساب نیاید.”

اما سوریه دارد پذیرای جنگ از جانب کشورهای خارجی می شود، چرا که دیروز ولید معلم وزیر خارجه این کشور در کنفرانسی مطبوعاتی در دمشق ضمن رد انجام حمله شیمیایی توسط نیروهای نظامی سوریه گفت: “صدای طبل‌های جنگ را پیرامون خود می‌شنویم.”

صدای این طبل به گوش سایت الف هم رسیده که دیروز با انتشار گزارشی به نقل از منابع آمریکایی اعلام کرد پنتاگون از فردا حمله هوایی به سوریه را آغاز خواهد کرد؛ حمله ای که ترکیه و عربستان نیز گفته اند از آن حمایت می کنند.

در همین حال سایت دیپلماسی ایرانی ـ– وابسته به صادق خرازی، دیپلمات اصلاح طلب ـ به نقل از ریچاردهاوس- رئیس شورای روابط خارجی ایالات متحده- پیشنهاد کرده است که ایالات متحده در حمله به سوریه دو ابتکار را مد نظر قرار دهد: نخست حمله موشک های کروز به اهداف انتخابی شامل هر هدف مرتبط با تسلیحات شیمیایی، سایت های فرماندهی و کنترل و پایگاه های هوایی مورد استفاده توسط نیروهای دولتی. دوم، تعهد در مورد کمک رسانی به نیروهای مخالف که از نظر سیاسی قابل پذیرش هستند.