قوه قضاییه پرونده معاون احمدی نژاد را بست؟

نویسنده
نازنین کامدار

» رسیدگی به اتهامات محمدرضا رحیمی به تعویق افتاد

رسانه های وابسته به دولت دیروز از به جریان نیافتادن پرونده فساد اقتصادی محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد به دلیل “کمبود اسناد و مدارک” خبردادند. این خبر درحالی منتشر می شود که در اوایل سال جاری قوه قضاییه مانور تبلیغاتی گسترده ای درباره “انهدام شبکه فساد مالی در دولت” و “برخورد با دانه درشت ها” راه انداخته بود که با افشاگری های الیاس نادران، پای محمد رضا رحیمی هم به عنوان “متهم دانه درشت” مطرح شد. در همین حال محمد رضا رحیمی، روز گذشته و پس از انتشار این خبر به دیدار فرماندهان بزرگترین بنگاه اقتصادی سپاه، یعنی قرارگاه خاتم الانبیاء رفت، تا حضور خود در مقام چهره مورد حمایت سپاه را به رخ مخالفان بکشد.

رسانه های وابسته به دولت از جمله رجا نیوز، روز گذشته اعلام کردند: “محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور به دلیل فقدان مدارک لازم قضایی فعلاً به دادگاه احضار نخواهد شد اگرچه پرونده اتهامی وی در جریان است”.   

در ادامه این خبر آمده: “پس از تشکیل جلسات هیأت سه نفره بررسی پرونده اتهامی محمدرضا رحیمی درباره مفاسد اقتصادی، جمع‌بندی آقایان رئیسی، اژه‌ای و خلفی این بوده که مدارک ارائه شده برای احضار رحیمی معاون اول رئیس جمهور کفایت نمی‌کند.براساس این گزارش، با مدارک موجود در پرونده رحیمی شاید بتوان افراد عادی را به دادگاه جهت بازپرسی احضار کرد اما مدارک قضایی برای احضار معاون اول رئیس جمهور باید مستند‌تر و بیشتر از مدارک موجود باشد”.

این نتیجه گیری در حالی حاصل شده که ماه قبل روابط عمومی قوه قضاییه در گزارشی از “طی مراحل نهایی جمع آوری مدارک در خصوص پرونده فساد مالی رحیمی” خبر داده و اعلام کرده بود: “پرونده فساد مالی معاون اول دولت دهم در مراحل نهایی جمع آوری مدارک قرار دارد و بزودی رسیدگی به آن شروع می شود”.

خبری که با واکنش محمود احمدی نژاد مواجه شد و وی با اشاره مشخص به “پرونده یک زمین خوار در اطراف تهران” در سخنان اش در سفر استانی به کرمان، از معاون اول خود حمایت کرد.

در همین زمینه سایت امروز، پایگاه تحلیل-خبری نزدیک به اصلاح طلبان نیز در گزارشی اقدام به رمزگشایی از “سیگنال های محمود احمدی نژاد” کرده و ابعاد پنهان کشمکش میان افراطیون حامی دولت و محافظه کاران درباره پرونده فساد مالی رحیمی را شکافته است.

این سایت آورده است: “رئیس دولت کودتا در سخنرانی خوددر جمع مسئولان استان کرمان خطاب به یک زمین خوار مشخص اینگونه می گوید: کسی در اطراف تهران 300 هکتار از بهترین زمینهای دولت را سالهاست تصرف کرده و وزیر جهاد کشاورزی قبلی زورش نرسیده و تاکنون وزیر فعلی نیز نتوانسته کاری کند. اینبار محمود احمدی نژاد برخلاف همه بارهای گذشته در خصوص زمین خواری با نشانه دقیق صحبت می کند و از کسی می گوید که در اطراف تهران 300 هکتار از زمین های دولتی را تصرف کرده است. این شخص که احمدی نژاد همانند همیشه نامی از او نمی‎برد ، محمد جواد اردشیرلاریجانی است. جواد لاریجانی همانگونه که احمدی نژاد می گوید سالها پیش اقدام به تصرف غیرقانونی زمین های عمومی نموده است. وی در روستای مبارکیه در بخش جواد آباد، شهرستان ورامین حدود 2500 هکتار از زمین های محلی که «زمین های روستا و زمین های منابع طبیعی» هستند را به تصرف خود در آورده و در این زمین ها 12 حلقه چاه غیر مجاز عمیق هم حفاری کرده است و با اعمال نفوذ اجازه نداده است که دولت های هشتم و نهم و دهم این زمین ها را به صاحبان واقعی آن که بیت المال است بازگردانند”.

سایت امروز که به جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب نزدیک است در ادامه با طرح این پرسش که دلیل اشاره مشخص احمدی نژاد به پرونده زمین خواری لاریجانی چیست،آورده است: “احمدی نژاد با این عمل خود رسما با برادران لاریجانی وارد جنگ شده و به این ترتیب سعی دارد با دادن نشانه هایی آنان را وادار کند که از رسیدگی به پرونده معاون اول فاسد او دست بردارند و علی لاریجانی در مجلس جلوی افشاگری بیشتر در این خصوص را گرفته و صادق لاریجانی جلوی قضایی شدن مسئله را بگیرد.در پرونده فساد رحیمی که اولین بار توسط الیاس نادران در مجلس فاش شد، احمدی نژاد تا امروز در دو مرحله سعی کرده است که جلوی رسیدگی به آن را بگیرد، وی بعد از افشاگری نادران در دیداری با رهبری به وی گفته است که تمامی این پول ها در ستاد انتخاباتی وی هزینه شده است تا بدین ترتیب رهبری را متقاعد کند که پرونده رحیمی پیگیری نشود. وی همچنین در یکی از جلسات هیات دولت نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته است که اگر رئیس قوه قضاییه می خواهد با فساد مبارزه کند اول باید از برادر خود باید شروع کند”.

رسیدگی به پرونده فساد مالی رحیمی درحالی متوقف شده است که محمود احمدی نژاد در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود نیز خواستار تسریع در رسیدگی به شکایت دولت از الیاس نادران شده و گفته بود: “من به رئیس دستگاه قضا توصیه می‌کنم با سرعت به شکایت رحیمی در خصوص افترا چند نماینده مجلس به وی رسیدگی کند تا مردم احساس امنیت کنند”.

اما سایت نوروز به تازگی جزئیات بیشتری از پرونده مشهور به “خانه فاطمی” که روز گذشته به دلیل فقدان مدارک کافی مسکوت ماند را افشاء کرده و آورده است: “در سال اول ریاست جمهوری احمدی نژاد در میدان فاطمی دو شرکت به ثبت رسید، یکی از این شرکت ها که موسسه فرهنگی، ورزشی، هنری و جهانگردی بود با نام «آرمان گستران میهن» و دیگری «ستون استوار جهان» و به مدیریت برادران ابدالی آغاز به کار کرد. فساد مالی این شرکت ها به این صورت بود که جعفر و علی ابدالی برای گرفتن وام های کلان از بانک مرکزی اقدام می کردند و محمدرضا رحیمی با نفوذی که در دولت داشت اجازه پرداخت این وام ها را برای این دو شرکت می گرفت و در مقابل این عمل 10 تا 15 درصد از مبلغ وام را به عنوان پورسانت دریافت می کرده است”.

این گزارش می افزاید: “گفته می شود بزرگترین رقمی که رحیمی از این طریق برای برادران عبدالی توانسته بود از بانک مرکزی وام دریافت کند، وامی بوده به مبلغ بیش از هفتصد میلیون دلار که وی از این رقم حدود 5 درصد را دریافت کرده بود و در مجموع رحیمی برای خانه فاطمی بیش از یک میلیارد دلار وام گرفته بوده است.این روزها برادران عبدالی مدتی است که از سوی قوه قضائیه دستگیر شده و در زندان اوین در حال تکمیل قضایی پرونده فساد مالی خانه فاطمی هستند و نگرانی محمود احمدی نژاد و محمدرضا رحیمی در این است که با اعترافات این دو برادر پرونده فساد مالی از محمدرضا رحیمی فراتر رود و نام های دیگری نیز به میان بیاید. احمدی نژاد سعی دارد برای علاج این واقعه پیش از همه دست به کار شود و از اساس جلوی بررسی این پرونده و مطرح شدن جزئیات آن را بگیرد”.

پیش از این نیز گزارش هایی مبنی بر همکاری محمد رضا رحیمی با الیاس محمودی، رئیس سابق حفاظت اطلاعات قوه قضاییه مبنی بردرست کردن پرونده بیمه عمر برای متوفیان بی نام و نشان در بین نمایندگان مجلس مطرح شده بود. بنا به گفته برخی خبرنکاران پارلمانی، بخشی از پرونده فساد مالی رحیمی مربوط به دریافت میلیاردها تومان پول بابت اخذ بیمه عمر برای اجساد بی نام و نشان بوده است.

گفتنی است، هیات رسیدگی کننده به پرونده فساد مالی محمد رضا رحیمی،  متشکل از ابراهیم رئیسی، محسنی اژه ای و علی خلفی، همان هیاتی است که از سوی صادق لاریجانی مامور تحقیق درباره تجاوز به زندانیان در شکنجه گاه کهریزک شد و پس از دو ملاقات با مهدی کروبی، وی را متهم به “خیانت به نظام” کرد.

به این ترتیب انتشار گزارش به تعویق افتادن رسیدگی به پرونده فساد مالی معاون اول دولت به دلیل کمبود مدارک، خبر خوشی برای محمد رضا رحیمی بود تا بلافاصله راهی قرارگاه خاتم الانبیاء شود و از “خیر و برکت ” آن سخن گوید تا نشان دهدچه جریان هایی حامی وی هستند.

آنطور که ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت نوشته است، متهم اول پرونده فساد مالی خانه فاطمی ـ به گفته نمایندگان مجلس ـ در جلسه مدیران قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه گفته است: “قرارگاه سازندگی امروز در اوج افتخارات و خدمتگزاری به میهن اسلامی قرار دارد و نعمتی بزرگ برای کشور است”.

او همچنین به سرداران قرارگاه چنین وعده داده است: “دولت در صدد است در آینده با تکیه بر توانایی‌های قرارگاه سازندگی طرح‌های بزرگی را به مرحله اجرا درآورد”.

سخنان وی باعث شد تا سردارپاسداررستم قاسمی نیز در حمایت از وی و دولت احمدی نژاد چنین بگوید: “قرارگاه خود را حامی دولت و برنامه‌های دولت و یاران دولت می‌داند”.