برای کاستن از محدود تحریم های ایران

نویسنده

» مقاله فاکس نیوز درباره چالش کنگره و اوباما

دولت اوبامابه کنگره فشار آورده است تا نام بعضی از شرکت ها  درتحریم های احتمالی علیه ایران حذف گردد؛ حرکتی که به نظر یکی از قانونگذاران به معنی دادن امتیازات تجاری به  چین و روسیه در ازای همکاری آنها برای تحریم ایران صورت می گیرد.

 قانونگذاران مجلس نمایندگان و سنا ی آمریکا در حال مذاکره برای تصویب لایحه ای هستند که براساس آن شرکت هایی که به کسب و کار با بخش انرژی ایران مشغول هستند جریمه خواهند شد. دولت از سوی دیگر مشغول لابی کردن برای معاف کردن برخی از شرکت های مستقر در “کشورهای همکاری کننده” است؛ که احتمالا منظور از آن کشورهایی هستند که   با استراتژی دولت اوباما در قبال ایران همراهی کرده اند.

این تلاش، که اولین بار توسط نشریه واشنگتن تایمز گزارش شد، ظاهرا در کنگره طرفداران زیادی ندارد. یلنا راس لتینن، نماینده جمهوری خواه ازفلوریدا گفت که این معافیت به وضوح در حمایت ازروسیه و چین انجام می شود، که دارای روابط تجاری با ایران هستند ودولت اوباما به حمایت آنها در تصویب تحریم های سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی نیاز دارد.

راس لتینن به فاکس نیوز گفت: “امنیت ملت ما و متحدان ما اجازه نمی دهد که لایحه ای با این همه استثنا را به تصویب برسانیم.  اکنون زمان آن رسیده که کنگره خلاء هایی را که بر اثر بی عملی دولت بوجود آمده پر کند و تحریم های فلج کننده ای را به تصویب برساند تا بتواند خطررو به رشد ایران را مهار کند.”

مجلس نمایندگان و سنا قرار است روزپنجشنبه در کمیته ای برای تدوین جزئیات نهایی این لایحه، که آنها امیدوارند تا ماه آینده کامل شود، تشکیل جلسه بدهند. این امر همزمان با مذاکرات آمریکا برای اعمال دور چهارم تحریم های سازمان ملل علیه ایران، برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم،  صورت می گیرد.

اما یک مقام ارشد رسمی دولت اوباما به فاکس نیوز گفت که دولت در پی “سخت ترین تحریم های سازمان ملل متحد” است و هرگونه تلاش دولت را برای کمرنگ کردن تحریم ها را رد کرد.

این مقام رسمی گفت: “ما همچنین درحال گفتگو با کنگره هستیم تا از وسعت و عمق کافی قانون تحریم ها مطمئن شویم. ما به شدت با هرگونه تضعیف این قانون مخالف هستیم.” این مقام دولتی افزود: “بر عکس، ما در حال کار هستیم تا مطمئن شویم رئیس جمهور دارای حداکثر انعطاف برای اعمال فشار بر ایران در  جبهه های مختلف هست. معافیتهای ذکر شده برای برخی شرکت ها مربوط به هیچ کشور بخصوصی نیست بلکه بر اساس معیارهای عینی ودر تطابق و مشورت کامل با کنگره صورت خواهد گرفت”.

در همین حال، رئیس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد  برای اخذ ویزا برای شرکت در نشست هسته ای سازمان ملل متحد در هفته آینده اقدام کرده است؛ فرصتی که می تواند از آن برای لابی کردن با رهبران کشورهای جهان در برابر تحریم ها استفاده کند.

 

منبع: فاکس نیوز- 1 مه