شبیخون یگان ویژه به لباس فروشی ها

نویسنده
فیروزه متین

» خشونت پلیس با فروشندگان و خریداران

پس از برخورد مردمی با دو زن مدعی امر به معروف و کشیده شدن بحث به صحن علنی مجلس و واکنش رسانه هایی چون رجانیوز، کیهان و فارس، نیروهای پلیس از روز گذشته علاوه بر تشدید برخورد با شهروندان به بهانه مقابله با بدحجابی، به پاساژها و مراکز خرید لباس در سطح شهر تهران نیز حمله کرده و ضمن توقیف اجناس مغازه داران به پلمب برخی از آنها پرداخته اند؛برخوردی که در مواردی به درگیری های محدود بین پلیس و مردم نیز منجر شده است.مغازه دارانی هم که شاهد برخورد خشن پلیس با همکاران خود بوده اند، کرکره مغازه ها را پایین کشیده و برای جلوگیری از ضبط اموال شان مجبور به ترک محل کار شده اند.

بر اساس گفته های شاهدان عینی، نیروهای پلیس ابتدا به صورت لباس شخصی وارد پاساژها شده و پس از یک ساعت کمین در خیابان های اطراف، با لباس های فرم و به صورت مسلح برای توقیف لباس ها و مانکن های پشت ویترین، به قول خبرگزاری فارس،به مغازه ها “شبیخون” زده اند.

یک شاهد عینی در این مورد به روز می گوید: کارشان یادآور برخورد های حکومت طالبان با شهروندان افغان در سال های گذشته است که به شکلی ناگهانی به فروشگاه ها حمله می کردند و کالاهایی چون تلویزیون و تلفن و … را با خود می بردند و خریداران را بازداشت می کردند و در مواردی شلاق می زدند.

این اقدام پلیس تهران در محلاتی از جمله پاساژهای خیابان فردوسی و فروشگاه های اطراف میدان بهارستان که دیروزبه دلیل مراسم تحلیف شاهد حضور پلیس بود، انجام شده است.

در مواردی نیز پلیس واحد های فروش لباس را پلمب کرده و کرکره مغازه ها را جوش داده است. بهانه پلیس برای این اقدام “فروش لباس های نا متعارف” و”لباس هایی با عنوان های انحرافی و شیطان پرستی” اعلام شده است.

بنا به گزارش رسانه های داخلی، پس از این حمله حسین ساجدی نیا، فرمانده پلیس تهران بزرگ کنفرانسی خبری برگزار کرده و درباره این اقدام گفته است: “طرح نظارت بر واحدهای صنفی پوشاک در تهران آغاز شده و با اجرای این طرح تاکنون 235 واحد صنفی عرضه‌کننده پوشاک نامتعارف پلمپ شده است. در راستای اجرای طرح امنیت محله‌محور و بنابر درخواست شهروندان تهرانی برای مقابله و جلوگیری از عرضه پوشاک نامتعارف و همچنین فروشنگان البسه دارای علایم گروه‌های انحرافی در تهران طرح برخورد با چنین واحدهای صنفی از امروز(دیروز) آغاز شد. علت برخورد با این واحدهای صنفی متخلف ارایه البسه و پوشاک مبتذل، دارای تصاویر و علایم موهن و مستهجن بوده است”.

او افزوده است: “از آغاز اجرای این طرح شاهد استقبال شهروندان از اجرای طرح بوده‌ایم و ماموران معاونت نظارت بر اماکن پلیس اطلاعات و امنیت عمومی تهران‌بزرگ نیز از ابتدای این هفته ضمن بازدید از ۲۶۳۰ واحد صنفی پوشاک، اقدام به پلمپ ۲۳۵ واحد صنفی مختلف و توجیه مالکان آن کرده و همچنین فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی که اقدام به فروش علایم گروه‌های انحرافی می‌کردند نیز شناسایی و پس از صورتجلسه پلمپ شدند. این طرح در تمامی نقاط شهر تهران و با حضور ماموران پایگاه‌های ۹ گانه پلیس امنیت عمومی و یگان امداد تهران بزرگ اجرا شد که در نتیجه از کل واحدهای صنفی بازدید شده به مالکان ۶۱۷ واحد صنفی تذکر داده شد و ۲۳۵ واحد صنفی متخلف پس از صورتجلسه پلمپ شده و تعداد قابل ملاحظه‌ای البسه، آرم و علایم انحرافی و ژورنال‌های مستهجن کشف و ضبط شد”.

او در ادامه گفته: “این طرح در روزهای آتی‌ هم ادامه می یابد چرا که بنا به درخواست شهروندان تهرانی صورت گرفته و در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و شهروندان نیز می‌توانند در صورت مشاهده تخلف صاحبان واحدهای صنفی مراتب را از طریق ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند”.

ادعای ساجدی نیا در مورد “درخواست های مردمی” در حالی مطرح شده که شاهدان عینی از بهت و حیرت مردم در مراکز خرید خبر داده اند. در مواردی هم مردم نسبت به اقدامات پلیس در برخورد با فروشندگان و خریداران اعتراض هایی کرده اند که با واکنش ماموران مسلح مواجه شده است.

برخی معتقدند به دنبال کتک خوردن دو زن ناهی منکر،نیروهای افراطی لازم دیده اند مجددا مانور قدرت بدهند تا حوادثی از این قبیل تکرار نشود؛ حادثه ای که با واکنش شدید و انتقادات تندروهایی نظیر علیرضا پناهیان و حاج منصور ارضی مواجه شده به طوری که به نوشته رجانیوز، منصور ارضی مداح حکومتی دیروز و همزمان با یورش پلیس به ویترین مغازه ها، اما البته خطاب به احمدی نژاد، گفته است: “چند بار تا کنون به مسئول پلیس کشور راجع به امر به معروف و نهی از منکر و برخورد با اراذل و اوباش تذکر داده‌اند؟ نه گذاشتند پلیس کارش را بکند، نه خودشان اقدامی کردند. اگر همه کار بکنی اما به دین مردم و ارزش‌ها بی‌توجه باشی، ارزشی ندارد و برکت کارها هم از بین می‌رود. باید صبر کنیم و ببینیم نفر جدیدی که دولت را تحویل می‌گیرد چه خواهد کرد. نباید قبل از فعالیت وی، موضع بگیریم. ابتدا باید عملکردش را مشاهده کنیم، بعد منصفانه نظر بدهیم. امیدوارم اعتدالی که نامش را برده‌اند، منجر به محدودیت بیشتر برای نیروهای ارزشی و محجبه‌ها نشود”.