تجمعات سراسری در ایران در حمایت از کردها

نویسنده
نازنین کامدار

» کوبانی تنها نیست

همزمان با انتشار اخباری مبنی بر سقوط بخش هایی از شهر کوبانی توسط عوامل گروه تروریستی داعش که با سکوت ارتش ترکیه و تماشای مقاومت کوچه به کوچه چریک های ی.پ.گ همراه بود، برخی از شهروندان تهرانی در پی انتشار یک فراخوان در شبکه اجتماعی فیس بوک، روز گذشته در برابر سفارت ترکیه در تهران دست به تجمع زدند و خواستار حمایت این کشور از کانتون نشینان (بخش خودمختار) کوبانی شدند.

در همین حال، جمهوری اسلامی نیز برای نخستین بار درباره وقوع بحران انسانی در منطقه خودمختار کوبانی هشدار داده و با وجود مخالفت اش با کردهای چپگرای کوبانی، از مقاومت آنها حمایت کرده است.

تجمع روز گذشته در تهران که با سر دادن شعارهایی همچون “مرگ بر دولت فاشیستی ترکیه” و “اردوغان حیا کن، داعش و رها کن” همراه بود، بدون مداخله نیروهای انتظامی و لباس شخصی ای که در محل تجمع کرده بودند، پایان یافت.

هیوا یکی از شرکت کنندگان در تجمع حمایت از کوبانی در مقابل سفارت ترکیه در ایران به فرانس ۲۴ گفته است: “تجمع مقابل سفارت ترکیه کاملا خودجوش بود و با هماهنگی شب گذشته چند دانشجو و خبررسانی از طریق شبکه های اجتماعی شکل گرفت.فکر نمیکردیم که جمعیت زیادی جمع شوند اما تعداد بیشتر از چیزی بود که ما گمان میکردیم.تجمع هم متشکل از دانشجویان کرد و غیرکرد و روزنامه نگاران و.. بود.علت اینکه ما مقابل سفارت ترکیه را انتخاب کردیم این بود که تجمع کنندگان معتقد بودند به علت محاصره کوبانی از سه طرف، تنها راه کمک به مردم کوبانی از طریق خاک ترکیه است و به اعتقاد ما دولت ترکیه با داعش همکاری می کند”.

در پایان این تجمع، پیشنهادهایی نیز درباره برگزاری یک تجمع خودجوش دیگر در برابر دفتر سازمان ملل در تهران داده شد که به این ترتیب تجمع کنندگان قرار است امروز، در ساعت ۱۶ در اعتراض به سکوت جامعه جهانی در قبال فاجعه انسانی در کوبانی، دست به دومین تجمع اعتراض آمیز خود بزنند.

اعتراض این عده در تهران که همزمان با سخنان اردوغان مبنی بر یکی دانستن داعش و حزب کارگران پ.ک.ک صورت گرفته، تنها تجمع مردم ایران در دفاع از کوبانی نیست. در تبریز نیز دانشجویان دانشگاه تبریز، در محوطه این دانشگاه و در پی فراخوان نسرین ستوده به اعتصاب غذا در حمایت از کوبانی، در اقدامی نمادین دست به اعتصاب غذا زدند.

در اینباره، ایسکانیوز نوشته است: “جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز، سه ‌شنبه ۱۵ مهرماه در اعتراض به حملات وحشیانه ‌ی تروریست ‌ها و دفاع از مقاومت مردمی کوبانی تجمعی چندصدنفره را در مقابل دانشکده‌ ی علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز برگزار کردند.این تجمعِ سکوت با قرائت بیانیه ‌ی اعتصاب غذای جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز به پایان رسید.گفتنی است که بنا بر این بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز در اعتراض به سکوت بین ‌المللی درباره ‌ی مقاومت مردم کوبانی در مقابل تبهکاران داعشی از سه‌شنبه ۱۵ مهرماه تا جمعه ۱۸ مهرماه دست به اعتصاب غذا زده­‌اند.این دانشجویان، بنا بر گفته­‌ی خود، دفاع بی­‌قید و شرط از مردم کوبانی را رسالت انسانی آدمیان امروز می‌دانند، چرا که معتقدند رهایی کوبانی با رهایی کلّ بشریت پیوند خورده است”.

 در دیگر شهرهای ایران نیز تجمعات مشابهی در حمایت از کوبانی برگزار شده است.
سایت دانشجویان کرد حامی کوبانی در اینباره می نویسد: “با تنگ تر شدن حلقه محاصره کوبانی توسط داعش، هر روز حمایت از این شهر در بین مردم بر خلاف دولت های کشورهای مختلف در سرتاسر دنیا بیشتر می شود.در حالی که برخی از نقاط کوبانی با توجه به تصاویر منتشر شده از این شهر به دست داعش افتاده است و هراس از یک کشتار دست جمعی در این شهر کردنشین در سوریه بیشتر از گذشته می شود در بسیاری از شهرهای ایران تجمعاتی در حمایت از مبارزان کرد این شهر برگزار شده و همچنان نیز قرارهای جدیدی برای ادامه این تجمعات در شبکه های اجتماعی به چشم می خورد.تهران، تبریز، سنندج، مهاباد و… شهرهایی هستند که تجمعاتی در آنها برگزار شده است و مردم حمایت خود را از کوبانی طی این تجمعات اعلام می کنند. تجمعاتی که غالبا رنگ اعتراضی به دولت های غربی و البته دولت ترکیه دارد. ترکیه ای که این روزها به شدت به علت عدم حمایت از شهروندان کرد سوریه در کنار مرز با این کشور و همچنین گزارش هایی از حضور نیروهای داعش در این کشور و عبور و مرور آنها بین ترکیه و سوریه مورد انتقاد قرار دارد و خیابان های شهرهای مختلفش شاهد درگیری بین شهروندان کرد و پلیس بود”.

در همین حال، فراخوان اعتصاب غذای نسرین ستوده، آنطور که صفحه “اخبار کوبانی” در فیس بوک و البته چند وبسایت کردی دیگر اعلام کرده اند با استقبال هنرمندانی چون اصغر فرهادی و شهرام ناظری همراه شده است و آنان در پیام هایی اعلام کرده اند که در دفاع از کوبانی دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

صفحات شبکه های اجتماعی در ایران نیز مملو از واکنش کاربران به وضعیت بحرانی کوبانی و احتمال وقوع یک فاجعه انسانی در این منطقه است.

در سطح مقامات رسمی هم وزارت خارجه، بعد از سکوت چند ماهه در قبال بحران کوبانی که آن را “عین العرب” می خواند، در این خصوص موضع گیری کرده و مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز به رسانه ها گفته است: “جمهوری اسلامی ایران به بی تفاوتی جامعه بین المللی نسبت به سرنوشت مردم این منطقه اعتراض دارد. جمهوری اسلامی ایران به زودی کمک های انسانی خود برای ساکنان و آوارگان منطقه عین العرب را از طریق دولت سوریه ارسال خواهد کرد”.