ایران به دنبال ائتلاف غیرمعمول

نویسنده
نیشن

» گزارش نیشن از بحران عراق

ایران با تلاش برای ایجاد همکاری بیشتر با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا دو استراتژی را دنبال می کند و در عین حال قدرت نظامی خود در عراق را حفظ کرده است.

روز دوشنبه، حسین امیرعبداللهیان، معاون کشورهای عربی و آفریقایی وزارت خارجه سفرش به امارات، کویت و عمان را آغاز کرد تا درباره راه حل های احتمالی برای بحران عراق گفتگو کند.

درحالیکه شیعیان ایران و همسایگان سنی شان اهداف مختلفی را دنبال می کنند، کارشناسان و تحلیلگران می گویند که احزاب تلاش می کنند که گروه اسلامی که چند ماه است قدرت را بخش بزرگی از عراق بدست آورده، شکست بدهند.

در عین حال انور قرقاش، وزیر خارجه امارات و عبداللهیان در جلسه ای در روز دوشنبه به خطرات گروه جدید اسلامگرا پرداختند و به این نتیجه رسیدند که پیروزی این گروه یک معضل جهانی است که جامعه جهانی در مورد آن اقدامی نکرده است.

او همچنین تاکید کرد که مقامات ایرانی در جنگ با گروهی که قصد دارد عراق را تجزیه کند، از دولت عراق حمایت می کنند. آقای عبدللهیان گفت: “مقابله با تروریسم و تندروی در منطقه حیاتی است. نشانه های حملات تروریستی اخیر در عراق حاکی از آن است که عوامل خارجی در آن دخالت دارند.”

یک نشانه دیگر از تلاش ایران برای همکاری با جامعه بین المللی اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای است که روز چهارشنبه منتشر شد و در آن گفته بود که ایران می تواند در مورد بحران عراق با آمریکا همکاری کند.

آقای رفسنجانی به روزنامه آساهی شیمبون ژاپن، گفت: “ما به مسئله عراق نگاه مشترک داریم و آماده همکاری هستیم.”

وی اعلام کرد که ایران و آمریکا در مورد تبادل اطلاعات و همکاری های تکنولوژی و مالی دیدگاه مشترک دارند.

وی گفت: “ایران، عراق و آمریکا درگیر جنگ با تروریسم شده اند. از بین بردن تروریست ها سود مشترک بین این کشورهاست.”

اما با وجود اینکه ایران بر روی حل کرده مسئله از طریق دیپلماتیک اصرار دارد، همچنان نیروهای نظامی اش را به عراق می فرستد.

ایران تلاش می کند تا موضع گیری خودش را داشته باشد و نفوذ نظامی اش را بکار بگیرد تا از تجزیه عراق جلوگیری کند. درحدود 250 هزار عراقی در ایرن زندگی می کنند و ماه گذشته تعداد زیادی از آنها برای اعزام به عراق ثبت نام کردند.

آقای رفسنجانی تایید کرد که اعضای سپاه که رابطه نزدیکی با رهبر ایران آیت الله خامنه ای دارند در بحران عراق فعال هستند. وی گفت: “ما در زمینه های امنیتی به ارتش عراق توصیه می کنیم.”

آقای رفسنجانی در پاسخ به این سوال که آیا ایران نیروی نظامی به عراق فرستاده است، گفت: “طبق اصول دولت ایران، مداخله نظامی اتفاق نیافتاده است.”

با وجود تلاش های دیپلماتیک هر گونه همکاری احتمالی بین ایران و آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس در مورد عراق در آینده، یک مانع وجود دارد و آن نخست وزیر این کشور، نور مالکی است.

نوری مالکی که متهم به زیرپا گذاشتن اولویت های قومی است، سال ها مورد حمایت ایران بوده است.

این درحالی است که آمریکا در ابتدا به نوری مالکی کمک کرد تا نخست وزیر شود اما او با سیاست هایش سنی ها را سرکوب کرد و به بحران بوجود آمده دامن زد و حالا آمریکا می خواهد که او دست از تلاش برای نخست وزیر شدن برای سومین بار بردارد.

ایران دست از حمایت از او بر نمی دارد و با او یک اتحاد مذهبی کلیدی دارد. همان اتحادی که با بشار اسد در سوریه دارد. با این حال نوری مالکی با بشار اسد فرق می کند.

رندا سلیم، مدیر موسسه خاورمیانه واشنگتن، می گوید: “ایران به دنبال یک روند خاص در عراق است. تا کنون ایرانی ها گمان می کردند نوری مالکی می تواند خواسته هایشان را برآورده کند. اما به عقیده من هرچه می گذرد ایرانی ها بیشتر از پیش به مالکی به چشم یک مانع می نگرند.”

وی می گوید: “به همین دلیل ایران و آمریکا در این زمینه منافع مشترک دارند.”

نشنال، 9 ژوئیه