مردم در خیابان ماندند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» زلزله؛ صدها زخمی و هزاران خانه خراب شده

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶٫۱ تا ۶٫۲ درجه در مقیاس ریشتر با لرزاندن استان‌های لرستان، خوزستان، کرمانشاه و به ویژه ایلام در غرب و جنوب غربی کشور باعث زخمی شدن صدها نفر و تخریب هزاران واحد مسکونی شد.

 موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران وقوع این زمین‌لرزه را در ساعت هفت صبح روز دوشنبه ۲۷ مرداد و کانون آن را سه کیلومتری مورموی، ۳۶ کیلومتری موسیان و ۴۱ کیلومتری دهلران در استان ایلام، اعلام کرده است.

آمار مصدومان این حادثه ابتدا ۸۰ نفر اعلام شد اما در ساعات پایانی روز گذشته برخی مقامات از انتقال نزدیک به ۳۰۰ نفر خبر دادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفته است: “از تعداد ۲۶۰ نفر در پی وقوع زلزله در بخش مورموری از توابع استان ایلام، ۱۳۱ نفر مورد درمان قرار گرفته و علت مراجعه مابقی به بیمارستان و مراکز بهداشتی درمانی، استرس و شوک حاصل از زلزله بوده است.”

مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام هم از آغاز برپایی اردوگاه و اقامتگاه امدادی در بخش زلزله زده “مورموری” از توابع شهرستان آبدانان در جنوب خاوری استان خبر داد.

او گفته این جمعیت از آمادگی لازم برای پخش و واگذاری صدها تخته چادر میان زلزله زدگان برخوردار است و در این زمینه هیچ گونه کمبودی وجود ندارد.

این درحالیست که به گفته منابع محلی در شهرهای مورموری و آبدانان ایلام، تا عصر دیروز مردم در شرایط جوی گرم که ویژه آن منطقه است از ترس شایعات احتمال پس لرزه بیرون از خانه‌های خود به سر برده‌اند.

امید علی سبزی، فرماندار دهلران در استان ایلام هم عصر دوشنبه در دومین نشست ستاد بحران این شهرستان گفت: “مناطق کنار بوستان اناران و محوطه حاشیه شهدای گمنام شهر مرزی دهلران دو محلی است که زیان دیدگان زمین لرزه شهرستان آبدانان به صورت اضطراری در آنها اسکان داده می شوند.”

بر اساس برخی گزارش‌ها عدم رعایت مسائل ایمنی در ساخت و سازهای این شهرستان باعث بالا رفتن آمار تخریب منازل بر اثر زلزله شده است.

 محمدرضا مروارید، استاندار ایلام اعلام کرده که خسارات وارد آمده به منازل از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد است و بر اساس برآوردهای انجام شده، حدوداً ۱۰ هزار واحد مسکونی دچار آسیب شده‌اند و میزان خسارات در روستاهای نزدیک به مور‌موری بیش از سایر مناطق است.

یک دانشیار دانشگاه ایلام هم در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته است: “تخریب ۷۰ درصدی ساختمان مخابرات آبدانان نشان می‌دهد که اصول ایمنی حتی در ساختمان‌های اداری نیز با دقت و حساسیت لازم اعمال نشده و باید پیمانکار و ناظر چنین ساختمان‌هایی مورد بازخواست قرار گیرند.”

به گفته او با توجه به عدم گسل فعال مهم در شهر ایلام و اطراف آن، نگرانی عمده و جدی در خصوص شهر ایلام وجود ندارد اما به دلیل رعایت نشدن اصول ایمنی در ساخت و سازها توصیه می‌‌شود که مردم شب را در ساختمان‌های با استحکام پائین نگذرانند زیرا معمولاً زلزله‌های بزرگ در شب اتفاق می‌افتند و زلزله امروز نیز در ساعت صبح به وقوع پیوست.

این دانشیار همچنین از مردم این مناطق خواسته که “ضمن حفظ خونسردی ترجیحاً شب را در فضای باز بگذرانند.”

در ساعات پایانی دیروز خبرگزاری فارس به نقل از استاندار ایلام از ارسال ۲۰ تن مواد غذایی و آب معدنی به مورموری خبر داد.

به گزارش ایسنا بارش باران و رعد و برق در آبدانان کار امدادرسانی به زلزله‌زدگان را با سختی روبرو کرده است.

یک روز قبل از زلزله در این مناطق، مرکز ژئوفیزیک تهران از زلزله‌ای به بزرگی ۴.۹ ریشتر در شهر مورموری استان ایلام خبر داده بود. به گفته مقامات محلی این پیش لرزه‌ها باعث آمادگی مردم منطقه برای رویارویی با زلزله شده بود.

مورموری در جنوب استان ایلام واقع شده و بیش از ۳۴۰۰ نفر جمعیت دارد.