شش سال زندان برای فیلمی که ساخته نشد، غیرقابل باور است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» کیوان کریمی در مصاحبه با روز:

کیوان کریمی، مستندکار و فیلمسازی که به ۶ سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده با پیچیده خواندن حکم خود می گوید که انتظار چنین حکمی را نداشته و شوکه است. او بابت فیلمی متهم به توهین به مقدسات شده که هیچ وقت ساخته نشده است

امیررئیسیان، وکیل کیوان کریمی هم می گوید که انتظار حکم سبک تری را داشته و در مصاحبه با روز توضیح می دهد: حتی یک کلمه هم دادگاه به ما ارائه نداد که مصداق توهین به مقدسات باشد یک کلمه اهانت آمیز به ما اعلام نشده و تصور اینکه ایشان برای توهین به مقدسات به ۶ سال حبس محکوم شده برای من عجیب و غیرقابل باور است برای همین انتظار داریم در دادگاه تجدیدنظر حکم شکسته شود چون با هیچ ضابطه حقوقی جور در نمی آید ایشان به ۶ سال حبس به خاطر کاری که نکرده محکوم شود.

کیوان کریمی مستندساز است او تاکنون از جشنواره های بین المللی بیروت، هلند، اسپانیا و اسلوونی برای فیلم ها و مستندهایی که ساخته برنده جایزه شده، این مستندساز اما سال ۹۲ از سوی اطلاعات سپاه بازداشت و دو هفته در بند ۲ الف سپاه زندانی بود. همان زمان برخی گزارش ها از ناپدید شدن کیوان کریمی خبر دادند. او می گوید: سال ۹۲ هیچ چیزی را خبری نکردیم و نمی خواستیم اصلا خبری هم شود برای همین همه فکر کردند ناپدید شده ایم. الان هم واقعا من نمی خواستم خبری کنم و فکر می کردم صبر می کنم حکم دادگاه تجدید نظر بیاید چون به حکم اعتراض می کنم. اما یکباره دیدم همه زنگ می زنند که ۶ سال و ۲۲۳ ضربه شلاق. یعنی خبر پخش شده بود و دست ما هم نبود.

او که اینک با قرار وثیقه ازاد شده، حالا به ۶ سال حبس به اتهام توهین به مقدسات و ۲۲۳ ضربه شلاق به اتهام رابطه نامشروع دون زنا محکوم شده. خود  می گوید: واقعا حکم پیچیده ای بود واقعا غیرقابل باور بود.  ما اصلا فکر نمی کردیم چنین حکمی بدهند نه من و نه وکیل و نه  کارشناس پرونده. همه می گفتند حکم شما تعلیقی خواهد بود. ولی یکباره دیدیم یک هفته بعد از اخرین دادگاه یک حکم ۶ ساله و ۲۲۳ ضربه شلاق صادر شده. شوکه شدیم واقعا که چی شده؟ چه اتفاقی افتاده که چنین حکمی صادر شده. واقعا خودم خیلی شوکه شدم. خیلی ها هم ناراحت شدند که چرا.

کیوان کریمی چرا بازداشت و چرا متهم به توهین به مقدسات شد؟ خودش می گوید: قضیه سر فیلمی بود که قرار بود ساخته شود اما هیچ وقت کار انجام نشد.
امیر رئیسیان، وکیل کیوان کریمی توضیحات مفصل تری می دهد: فیلم مستند ایشان با عنوان نوشته در شهر که در دادنامه به عنوان فیلم بودار نوشته شده راجع به دیوارنویسی های توی شهر بوده و هیچ ارتباطی به توهین به مقدسات ندارد. مورد دیگر هم کلیپی است که به ایشان سفارش داده شده بود و اصلا درباره محتوایش به توافق نرسیده بودند و اصلا تولید نشد.

آقای رئیسیان می افزاید: صادقانه بگویم ما انتظار داشتیم یک حکم خیلی سبک صادر شود. چون دادگاه به صورتی برگزار شده بود که فکر می کردیم رسیدگی دقیق تر دارد صورت می گیرد و فکر می کردیم یکسری ابهامات با سه چهار جلسه رسیدگی  و توضیحاتی که داده ایم برطرف شده است. توضیح دادیم مفصل استدلال کردیم که مرتکب توهین به مقدسات نشده. حتی یک کلمه هم دادگاه به ما ارائه نداد که مصداق توهین باشد یک کلمه اهانت آمیز به ما اعلام نشده و تصور اینکه ایشان برای توهین به مقدسات به ۶ سال حبس محکوم شده برای من عجیب و غیرقابل باور است برای همین انتظار داریم در دادگاه تجدیدنظر حکم شکسته شود چون با هیچ ضابطه حقوقی جور در نمی آید ایشان به ۶ سال حبس به خاطر کاری که نکرده محکوم شود.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و قاضی مقیسه، رئیس این شعبه اما برای کیوان کریمی حکم ۲۲۳ ضربه شلاق داده است. حکمی که وکیل اقای کریمی توضیح می دهد: عنوان اتهام رابطه نامشروع دون زنا است مصداق هم در دادنامه صریحا گفته شده دست دادن و روبوسی.

او می افزاید: یکسری روابط و عادات عرفی در جامعه  اتفاق می افتد اما از نظر دادگاه مصداق رابطه نامشروع دون زنا شناخته شده ما  معتقد هستیم که چون هیچ نیتی نبوده جرم نیست. هر جرمی نیاز به نیت مجرمانه دارد ولی در افعال ایشان درباره دست دادن یا روبوسی  اساسا نیتی نیست که مجرمانه باشد. بنابراین جرم نیست ورابطه نامشروع نیست. مجازات  شلاق هم مربوط به اتهامات دیگری  مثل نگهداری سی دی و ورق بازی. اما از نظر بنده اصل قضیه این است که ایشان به اتهام عقیدتی متهم و محکوم شده یعنی توهین به مقدسات و واقعا این غیرقابل قبول است.

فیلم نوشته در شهر ساخته کیوان کریمی که این فیلمساز بابت ساخت آن به توهین به مقدسات حکوم شده فیلمی است درباره دیوارنویسی های دوره انقلاب و جنگ و دهه ۷۰. بخشی از این فیلم هم مربوط به جنبش سبز می رسد. وقتی آقای کریمی بازداشت شد این فیلم در مرحله ادیت بوده و هنوز نهایی نشده و اصلا به پخش نرسیده بود. این فیلم با تهیه کنندگی دانشگاه تهران و مجوز نیروی انتظامی فیلمبرداری شده بود. آقای کریمی اما بابت فیلم دیگری هم متهم به توهین به مقدسات شده: فیلمی که هیچ وقت ساخته نشد.