ترکیه راه فرار را برای ایران باز گذاشته

نویسنده

» گزارش وینر سایتونگ از قاچاق در مرزها

آرین فال

حسن هر روز ساعت ۵ صبح بیدار می شود و دو قاطر خود را با دو بسته بزرگ پلاستیکی روانه کوهستان می کند. این بسته ها حاوی بنزین و گازوئیل هستند. صدها جوان دیگر نیز به همین فعالیت مشغول اند. آنها با استفاده از این حیوانات باربر سالانه میلیون ها تن سوخت و مازوت را بین مرز کوهستانی ایران و ترکیه جابجا می کنند.

این مرد ۳۳ ساله از خود به عنوان “فقیرترین آواره ترک” یاد می کند. او می گوید: “باور نمی کنید که چقدر از این کار لذت می بریم. هیچ کس وقتی صبح زود بیدار می شود نمی داند آیا تا شب به خانه باز خواهد گشت یا خیر.” آنها روزانه با این خطر روبرو هستند که در مرز ایران ازسوی نگهبانان مرزی هدف گلوله قرار گیرند یا گیر راهزن ها بیفتند. او در ادامه می پرسد: “خب چه کار دیگری می توانیم انجام دهیم؟ ما به پول نیاز داریم تا مایحتاج خانواده خود را تأمین کنیم. در اینجا هیچ شیوه دیگری برای کسب درآمد وجود ندارد.”

البته سوخت تنها مورد قاچاق نیست. طی چهار سال اخیر بیش از پنج تن هروئین که از افغانستان و ازطریق ایران وارد ترکیه می شود، کشف شده است. ازطرف دیگر، جمهوری اسلامی از مرز مشترک خود با ترکیه سود می برد. محموله هایی که بوسیله صدها کامیون به طور روزانه از این مرز عبور می کنند به حکومت دین سالار شیعه این امکان را می دهند تا حداقل بخشی از تحریم های بین المللی را جبران کند.

او می گوید: “ایرانی ها وسایل برقی، کالاهای زینتی و مواد غذایی جابجا می کنند و دولت ترکیه نیز چشم خود را بر این جابجایی ها می بندد. آنها اصلاً نمی خواهند بدانند چه کالاهایی از مرز می گذرد.” با اینکه مرز ترکیه و ایران به شدت تحت مراقبت قرار دارد، ولی مبادلات بازرگانی غیرقانونی میان دو کشور همچنان رو به افزایش است.

 

سالانه چهار میلیارد دلار قاچاق

با صرف چند ساعت در مرز ایران و ترکیه می توان به صحت ادعاهای حسن پی برد: با نگاهی به عبور و مرورها در سه نقطه مرزی می توان دریافت که روزانه صدها کامیون و اتومبیل شخصی از مرز می گذرند. به گفته کارشناسان، به طور سالانه در حدود چهار میلیارد دلار کالای قاچاق از مرز ایران و ترکیه منتقل می شود. نقل و انتقالات نقدی این مبادلات معمولاً به یک شیوه عمل می شوند: خریدار هزینه کالا و یک کمیسیون به واسطه پرداخت می کند. حسن در ادامه می افزاید: “اخیراً ترک ها هم از ایرانی ها یاد گرفته اند و به عنوان واسطه ماشین آلاتی را برای شرکای ایرانی خود خریداری می کنند.”

منبع: وینر سایتونگ، ۱۷ ژانویه