دوستان مشارکت و مجاهدین مانع بازشماری آرا شدند

نویسنده
آرش معتمد

» ادعای جدید دبیر موتلفه

محمد نبی حبیبی دبیر کل موتلفه، روز گذشته در ادامه انتقادات خود از جنبش سبز، از نپذیرفتن طرح “بازشماری آرا” در انتخابات ریاست جمهوری از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی انتقاد کرد، با این تفاوت که برخلاف یکسال گذشته سران سیاسی مخالف دولت را “سران فتنه” لقب نداد.

“‌من نمی‌گویم که هر کسی که گفت من اصلاح‌طلبم، چنین شخصی با نظام مخالف است و این حرف، حرف بیخودی است.” اینها را دیروز دبیر کل حزب موتلفه به زبان آورد. او روز شنبه به مناسب روز “خبرنگار” به میان خبرنگاران آمده بود تا مواضع جدیدش پیرامون انتخابات ریاست جمهوری را بازگو کند. در همین راستا محمد نبی حبیبی به ملاقاتی اشاره کرد که اعضای شورای مرکزی حزب وی در دومین هفته پس از انتخابات با میرحسین موسوی رهبر سیاسی مخالفان دولت ترتیب داده بودند.

به روایت دبیر کل موتلفه، عسگراولادی، باهنر، آل اسحاق و کوهکن پس از خیزش جنبش سبز در اعتراض به تقلب در انتخابات، نزد میرحسین موسوی رفته و از وی خواسته اند اجازه دهند “مسیر قانونی” طی شود. او می گوید: “به آقای موسوی گفتند شما اگر واقعا به انتخابات ایرادی دارید بگذارید که مسیر قانونی طی شود و شورای نگهبان به بازشماری آراء بپردازد. ولی آقای موسوی گفتند که من نه شورای نگهبان و نه دولت را قبول ندارم.”

محمد نبی حبیبی راهکار درست برای مواجهه با آنچه مخالفان دولت “کودتای انتخاباتی” می نامند را چنین توصیف می کند: “در قانون آ‌مده اگر نامزدی به شمارش یک یا تعدادی از صندوق‌ها اشکال داشت می‌تواند شماره آن صندوق را اعلام کند تا آن صندوق با حضور خود و یا نماینده‌اش بازشماری شود “

البته دبیر کل موتلفه اشاره ای به این موضوع نکرد که در روز 23 خرداد آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اقدامی بی سابقه ساعاتی پس از اعلام نتیجه رای گیری توسط وزارت کشور و قبل از تایید این نتایج از سوی شورای نگهبان، این نتیجه را مورد تایید قرار داد و پس از آن دبیر شورای نگهبان نیز در روزهای نخستین اعلام نتایج به حمایت از محمود احمدی نژاد برخاست.

 

چرا بازشماری آرا را نپذیرفتند؟

در همین ارتباط محمد نبی حبیبی ادعا می کند که پس از ملاقات اعضای موتلفه با میرحسین موسوی، وی درخواست “بازشماری آرا” را پذیرفته بوده است اما دو حزب شاخص اصلاح طلب نظر وی را تغییر داده اند: “بعد از ملاقات ما دوستان مجاهدین و مشارکت با ایشان ملاقات می‌کنند و آقای موسوی را به علت پذیرفتن این موضوع مذمت می‌کنند. بنابراین وقتی ما انتظار داشتیم که آقای موسوی در اطلاعیه بعدی‌شان بر قبول موضوع تاکید کنند که اطلاعیه ایشان چیز دیگری است و تا این تاریخ ایشان و آقای کروبی حاضر به بازشماری آراء نشدند.”

این در حالیست که تحلیل گران می گویند حمایت صریح رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای نگهبان از پیروزی تایید نشده محمود احمدی نژاد بود که میرحسین موسوی و مهدی کروبی را نسبت به هماهنگی حاکمان جمهوری اسلامی برای پیروز اعلام کردن محمود احمدی نژاد مطمئن ساخت.معترضان ادعای “بازشماری” آرا را دامی از سوی حاکمیت برای خاموش کردن اعتراضات توصیف می کردند. به ویژه آنکه پس از باز شماری آرای صندوق های یک حوزه رای گیری، تعدادزیادی رای های تانشده و با خط یکسان در صندوق ها یافت شد و با این حالف مورد تایید قرار گرفت.بر همین اساس خواسته کاندیداهای معترض دیگر نه “بازشماری آرا” بلکه “ابطال انتخابات” شد.

حالا پس از یک سال، محمد نبی حبیبی نیز به طور تلویحی احتمال “تقلب” در انتخابات سال گذشته را می پذیرد اما باز تکرار می کند: “اصلا فرض را بر این بگذارید که به گفته آ‌قای موسوی تقلب هم شده آقای موسوی و کروبی چرا حاضر به بازشماری آ‌راء که در قانون اساسی هم آ‌مده است نشدند”.

 

صد نفر مسلح با بی سیم

او در نشست “خبرنگار و اخلاق” ضمن به کارگیری لفظ “آقا” برای مخاطب قرار دادن میرحسین موسوی، ادعا کرد در راهپیمایی های معترضان، برخی افراد  ماموریت قتل راهپیمایان را بر عهده داشتند: “همین آقا (موسوی ) مردم را به راهپیمایی برای مخالفت با صحت انتخابات دعوت می‌کند، در حالی که گفته شده که در این راهپیمایی‌ها یک گروه صد نفره مسلح با بی‌سیم‌های پیشرفته را دستگیر کردند و پس از آن متوجه شدند که این افراد ماموریت داشتند که در راهپیمایی‌ها به افراد با هر گرایش و طرفدار هر نامزدی شلیک کنند، حال هر کس که کشته شد، کشته شد.”

این سخنان یادآور بخشی از نامه ای است که بیش از یکسال پیش به امام زمان نگاشته شد. نویسنده آن سردار فیروزآبادی بود که ادعایی مشابه دبیر کل حزب موتلفه را مطرح ساخته بود: “در 30 خرداد آشوبگران و منافقان با چهره‌ای جدید که چندان هم بی‌ارتباط با منافقان سابق نیستند، بر ملت یورش آوردند. زخم ترکش‌های جنگ تحمیلی و جای گلوله‌های منافقان و از خدا بی خبران دیروز را این بار در کوچه و بازار و تن بسیجیان و نیروهای انتظامی - این حافظان امنیت مردم با قمه و ضربات سنگ و شعله‌های آتش، گشودند، به پای مصنوعی و سینه خسته جانبازان و حتی بانوان و کودکان رهگذر هم رحم نکردند و منافقانه سلاح اهدایی امریکا و اسرائیل و انگلیس را به سوی مردم شلیک کردند، تا به خیال خام خود با کمک رسانه‌های بیگانه، ناجا و بسیج را متهم کنند.”

معترضین اما نظر دیگری دارند. آنان شبه نظامیان بسیج و قوای سپاه را افرادی معرفی می کنند که شهروندان حامی جنبش سبز را روی آسفالت های پایتخت کشتند. عمده کشته شدگان با شلیک گلوله از پای در آمدند و برخی نیز با ضربات باتوم که به سرشان وارد شده بود جان باختند.

 

از “ماجراجویان ضد انقلاب” تا “دوستان طرفدار موسوی”

اما آنچه روز گذشته در سخنان دبیر کل موتلفه قابل تامل بود اینکه رهبران سیاسی جنبش سبز با نام های خودشان مورد خطاب قرار گرفتند نه  با عنوان “سران فتنه”. کسی البته دلیل این تغییر لحن را نمی داند.

محمد نبی حبیبی در چرخشی 180 درجه ای نسبت به ادبیات اخیر خود، حامیان میرحسین موسوی را “دوستان” لقب داد و از آنان گلایه کرد چرا نسبت به مواضع رهبران جنبش سبز انتقادی مطرح نکرده اند: “دوستانی که هم‌اکنون طرفدار آقای موسوی هستند و یا اینکه طرفدار بودند چرا انتقادی مطرح نکردند. این موضوعات که مربوط به شخص آقای احمدی‌نژاد، موسوی، کروبی و یا رضایی نیست. اینها مربوط به نظام است. “

دبیر کل موتلفه پیشتر تنها عباراتی چون “فرقه سبز” و “سران فتنه” را برای توصیف جنبش مخالفان دولت و رهبران سیاسی آن به کار برده بود. او دراواخر زمستان سال گذشته تا آنجا پیش رفت که سران جنبش سبز را به ارتباط با عبدالمالک ریگی متهم کرد: “سران فتنه هنوز انتظار حمایت از ضد انقلاب و حتی گروهکی رو سیاه مانند جریان شرور ریگی دارند. باید دید در افکار آنها چه دگرگونی صورت گرفته است که اینقدر سقوط کرده‌اند.”

او در اظهاراتی دیگر، رهبران شاخص مخالفان دولت را در “اقلیت” خوانده و طرفداران موسوی راکه روز گذشته “دوستان” نامید، چنین توصیف کرده بود “از آن اقلیت فقط مشتی ماجراجو و ضدانقلاب باقی مانده است.”

 

جنبش سبز، جنبش سرخوردگان عقده گشا

یکی دیگر از آخرین حملات حبیبی به جنبش سبز و سران سیاسی آن به اردبیهشت ماه سال جاری باز می گردد. زمانی که نیروی انتظامی از تشدید مبارزه با “بدحجابی” خبر داد، محمد نبی حبیبی نیز خاموش نماند و در تهاجمی جدید علیه جنبش مخالفان دولت محمود احمدی نژاد آنان را “فتنه جویانی” نامید که بدحجابی را به عنوان “یکی از مظاهر جنگ نرم علیه اخلاق جامعه” نمایندگی می کنند و مدعی عضویت در آنچه وی “فرقه سبز” نامید، هستند.وی اعضای جنبش سبز را طیفی از “ضد انقلاب” نامید که “به خاطر سرخوردگی در انتخابات دهم ریاست جمهوری برای دهن کجی به احکام الهی و مردم مسلمان با بدحجابی و گاهی بی‌حجابی عقده گشایی می‌کنند”.

بر اساس نتایج انتخابات ریاست جمهوری که دولت مستقر اعلام کرده افرادی که از سوی محمد نبی حبیبی طیف “ضد انقلاب” نامیده شدند، حدود چهارده میلیون از شهروندانی را شامل می شود که در بیست و دوم خرداد به رهبران اصلی جنبش سبز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رای داده اند.

 

موج دوم فتنه سبز

گفتنی است حبیبی اواخر فروردین ماه نیز به پیش بینی در مورد کنش های آتی جناح سبز دست زد و از آغاز موج دوم اعتراض های مخالفین در سال جاری خبر داد: “از نخستین روزهای سال تلاش‌هایی برای تولید موج دوم فتنه صورت گرفت”.

او که 25 فروردین ماه در نشستی با دبیران این حزب حامی محمود احمدی نژاد سخن می گفت، سپس حملاتی جدی متوجه رئیس دولت های اصلاحات کردو با زیر سئوال بردن مواضع محمد خاتمی که روند فعلی مدیریت کشور را “زمینه ساز بحران های بزرگ اجتماعی” خوانده بود، وی را به “عمل کردن مطابق میل دشمن” متهم کرد: “سیاست آمریکایی‌ها برای فشار بر ایران، در سه ضلع مثلث تهدید، تحریم و نارضایتی سیاسی و نارضایتی اقتصادی خلاصه می‌شود، اگر اشخاصی مثل خاتمی مراقب نباشند و به بهانه پیش‌بینی، دم از بحران‌های اجتماعی و اقتصادی بزنند مطابق میل دشمن عمل کرده‌اند”.

معلوم نیست چه اتفاقی رخ داده که موتلفه، با صبغه ای خصمانه نسبت به جنبش سبز، تصمیم به تجدید نظر در ادبیات خود قرار گرفته است. اما گفته می شود موتلفه پس از حمایت های قاطع از دولت دهم، در امتیازگیری از محمود احمدی نژاد ناکام مانده و اکنون برای نشان دادن این نارضایتی شیوه دیگری را برگزیده است. خاستگاه اجتماعی موتلفه را بازاریان تشکیل می دهند؛ همان هایی که در هفته های اخیر اعتصابات گسترده ای علیه طرح دولت برای افزایش مالیات از بازار ترتیب دادند و عقب نشینی دولت را باعث شدند.