تعیین باید ها و نباید ها برای روحانی

نویسنده
شیرین کریمی

» مجلس از همین حالا دست به کار شده

یک روز پس از سخنرانی رئیس جمهور منتخب در صدا و سیما، چند نماینده مجلس با اشاره به بخشی از اظهارات وی، تاکید کرده اند که حسن روحانی تعاملی با اصلاح طلبان نخواهد داشت. آن ها در عین حال تهدید کرده اند در صورتی که رئیس جمهور منتخب فراجناحی عمل نکند با واکنش پارلمان مواجه خواهد شد.  در همین حال دیدارهای حسن روحانی با آیت الله هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در هفته های اخیر مورد انتقاد چهره ها و رسانه های دست راستی قرار گرفته است.

گفتن این جمله از سوی رئیس جمهور منتخب که دولت آینده وی “وامدار هیچ جریان و حزب سیاسی” نخواهد بود با استقبال اصولگرایانی مواجه شده است که جملگی در طول مبارزات انتخاباتی ، حامی کاندیداهای دست راستی بودند و کوشش می کردند مانع پیروزی کاندیدای ائتلاف جریان میانه رو و اصلاح طلب در انتخابات ۲۴ خرداد شوند.

اسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس و از اعضای سابق سپاه پاسداران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم ،-نزدیک به این نهاد نظامی-، با تاکید بر اینکه “آقای روحانی همانطور که چندین بار نیز این مطلب را بیان کرده، وامدار هیچ دسته و گروهی نیست؛ بلکه فراجناحی عمل خواهد کرد” از همین حالا برای رئیس جمهور میانه رو که قرار است مرداد ماه کلید پاستور را از محمود احمدی نژاد تحویل بگیرد خط و نشان کشیده است که” اگر غیر از این نیز باشد حتما مجلس عکس‌العمل نشان خواهد داد.”

وی اشاره نکرده است پارلمان چه عکس العملی نشان خواهد داد اما به نظر می آید معیار این سردار سابق سپاه وزرایی خواهد بود که حسن روحانی برای کابینه اش به مجلس معرفی خواهد کرد.

همزمان عبدالوحید فیاضی، نماینده نور  نیز در تعیین تکلیفی جدید برای حسن روحانی گوشزد کرده است که “دولت آینده نباید اجازه دهد نگرش‌های تند افراطی سیاسی در کابینه قرار گیرد.”

اصولگرایان تلویحا اصلاح طلبان و افراد نزدیک به جنبش سبز را “تندرو” می خوانند.

 یک نماینده دیگر در مجلس اصولگرایان نیز انتظار خود از روحانی را در “حوزه فرهنگ” دانسته و گفته است در دولت روحانی نباید “ یک نگاه لیبرال‌مآبانه در آن حاکم باشد.“  علیرضا سلیمی،نماینده محلات، روز یکشنبه با تعیین یک “باید” دیگر برای روحانی،به خبرگزاری فارس گفت: “دولت جدید باید یک نقشه راه مشخصی را در عرصه فرهنگ ارائه دهد تا هر کسی وارد وزارت فرهنگ شد با اعمال سلیقه شخصی سیاست‌های فرهنگی را دچار خدشه نکند.”

اما فاطمه رهبر نماینده تهران که به اتخاذ مواضع تند شهره است بر خلاف برخی دیگر از هم کرسی هایش در بهارستان که خواسته هایشان را در لفافه و تلویحی مطرح کرده اند ، صراحتا از “اصلاح طلبان” نام برده و گفته است: “در حال حاضر با انتخاب آقای روحانی، اصلاح‌طلبان برای خود امید و آرزوهایی در سر می‌پرورانند و تصور می‌کنند که با نزدیک شدن به وی می‌توانند خود را احیا و یک جریان سیاسی داشته باشند.”

با این حال به باور رهبر، سخنرانی روز شنبه رئیس جمهور منتخب “آب پاکی را روی دست آنها ریخته است.”

حسن روحانی از چهره های نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی به شمار می رود. او پیش از این بارها گفته بود در صورت تایید صلاحیت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به نفع وی از انتخابات کناره گیری خواهد کرد.  با این حال شورای نگهبان آیت الله هاشمی را در عین ناباوری رد صلاحیت کرد تا حسن روحانی به همراه عارف ـ– کاندیدای نزدیک به محمد خاتمی –ـ همچنان در بازی بمانند.

۲۱ خرداد آیت الله هاشمی و محمد خاتمی در یک روز از کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات حمایت کردند. این حمایت ۲۴ ساعت پس از آن انجام شد که محمدرضا عارف ، علی رغم جایگاه خوبش در نظر سنجی ها برای پیروزی کاندیدای اصلاح طلبان میانه به نفع حسن روحانی از انتخابات کنار کشید.

سه روز مانده به انتخابات هم آیت الله هاشمی ضمن دعوت از همه مردم برای حضور پر شور در پای صندوق های رای افزود: “آقای دکتر حسن روحانی با مشورت بنده قدم در راه انتخابات گذاشت و با احترامی که برای کاندیدا های دیگر قائلم به دکتر روحانی رای می دهم و ایشان را برای تصدی قوه مجریه مناسبتر می دانم.”

چند ساعت پیش از وی محمد خاتمی نیز با انتشار بیانیه ای با دست خط خود، ضمن تشکر از  عارف حمایت علنی خود از حسن روحانی را اعلام کرده بود: “به حکم وظیفه سنگینی که نسبت به کشور و سرنوشت ملت شریف دارم رأی خود را به برادر گرامی جناب آقای دکتر روحانی خواهم داد و از همگان به ویژه اصلاح طلبان و تحول خواهان و خواستاران عزت و سربلندی میهن و وفاداران به آرمانهای بلند و مطالبات روشن ملت می خواهم که با هوشیاری وظیفه مهم خود را در این انتخابات به جا آورند.”

متن کامل این بیانیه در سایت رسمی حسن روحانی نیز منتشر وحمایت این دو باعث شد تا در عرض۲۴ ساعت موج حمایت دیگر احزاب و چهره های سیاسی و اجتماعی نیز به نفع روحانی سرازیر شود. همزمان در پایتخت و دیگر کلان شهر ها از جمله مشهد ، اصفهان و شیراز نیز جوانان با پوسترهای روحانی ، خاتمی و هاشمی و دستبند های بنفش و سبز به خیابان ها ریختند و از شهروندان خواستند به وی رای دهند.

مجموع این حمایت ها باعث شد تا در شرایطی که همه نظر سنجی ها حکایت از کشیده شدن انتخابات به دور دوم داشت، در همان دور اول حسن روحانی اکثریت مطلق آرا را از آن خود کند و با فاصله ای بسیار از رقبای اصولگرایش به عنوان رئیس جمهور جدید کشور شناخته شود.

پس از این پیروزی که با شادی گسترده شهروندان تحول خواه در خیابان ها همراه شد ، حسن روحانی نیز بیانیه خود را شامگاه 25 خرداد منتشر کرد؛ بیانیه ای که در آن به طور صریح از آیت الله هاشمی و محمد خاتمی قدردانی کرده بود.  رئیس جمهور منتخب نوشته بود: “بی‌شک نقش امیدآفرین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی که از چهره‌های درخشان نظام در این خیزش خروش بودند شایسته قدرشناسی است.”

اما جعفر شبحونی از روحانیون محافظه کار با انتقاد از تشکر حسن روحانی از دو رئیس جمهور پیشین کشور متذکر شد: “ایشان در عین حال که رییس‌جمهور شده اما اشتباه هم فرموده است. برای همین وقتی ما در جامعه می‌رویم می‌بینیم که هاشمی رد صلاحیت شده و آقای خاتمی را هم در روزنامه‌ها دارید می‌بینید که در دوران کارش چه کارهایی کرده است.”

با این وجود ۴۸ ساعت پس از روز انتخابات،حسن روحانی در دیدار با اعضای شورای مشورتی و هماهنگی اصلاح طلبان بار دیگر از هاشمی و خاتمی تشکر کرد.

همزمان روحانی در قامت رئیس جمهور منتخب نخستین دیدارهای خود با چهره های سرشناس سیاسی را نیز اختصاص به  آیت الله هاشمی و محمد خاتمی داد.  صحبت هایی که در این دیدار ها رد و بدل شد البته خشم جراید اصولگرا را نیز به همراه داشت. برای نمونه روزنامه وطن امروز در یادداشتی با عنوان “شان رئیس جمهور کجاست؟” به سخنان هاشمی رفسنجانی در دیدار با رئیس جمهور منتخب واکنش نشان داد و نوشت: “آقای حسن روحانی اکنون رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران است؛ حتی اگر برخی این جایگاه را میلیمتری بدانند. اصل ۱۱۳ قانون اساسی نیز محدوده اختیارات رئیس‌جمهور را به روشنی تشریح کرده است. او یک‌ ماه دیگر رسما سکان اجرایی کشور را در اختیار می‌گیرد. در ساحت قانون باید شأن او را از هم‌اکنون و همانند رئیس‌جمهور مستقر احترام گذاشت و هرگونه مناسبات شخصی و محفلی به هیچ وجه نباید در حوزه مناسبات ساختاری نمودار شود.”