رد صلاحیت رحیم‌مشایی به اتفاق آراء؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» روحانیان رویاروی نامزد دولت ایستاده‌اند

داستان تایید یا ردصلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی، این روزها در کنار حضور هاشمی‌رفسنجانی، تبدیل به داستان اصلی انتخابات شده است. خبرهای تایید نشده به نقل از یک عضو شورای نگهبان از رد صلاحیت مشایی حکایت دارد. گروه‌ها و افراد مختلف اصول‌گرا درخواست ردصلاحیت مشایی را دارند. سایت شبکه ایران خبر از هشدار سه تن از روحانیون قم پیرامون تایید صلاحیت مشایی داده و سخنگوی جبهه پایداری نیز درخواست مشابهی دارد.

سایت‌های نزدیک به احمدی‌نژاد نوشته‌اند: “سه نفر از علمای بزرگ قم در نامه ای به مقامات عالی رتبه نظام، نسبت به تأیید صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی و خطر جریان انحرافی برای نظام هشدار داده‌اند… این مراجع تقلید در نامه خود نوشته‌اند که ما در برابر تأیید صلاحیت وی سکوت نکرده و اعلام موضع خواهیم کرد”.

اصول‌گرایان همچنین به بررسی واکنش‌های احتمالی از سوی احمدی‌نژاد در صورت ردصلاحیت مشایی پرداخته‌اند. هم‌زمان حامیان احمدی‌نژاد دلیل درخواست برای ردصلاحیت مشایی را ترس از “گفتمان احمدی‌نژاد” می‌دانند.

این در حالی است یکی از اصول‌گرایان در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک به نقل از محمد یزدی، رییس جامعه روحانیت مبارز و از اعضای شورای نگهبان، نوشته است که اسفندیار رحیم‌مشایی به اتفاق آرا ردصلاحیت شده است. این خبر تاکنون از سوی هیچ‌کدام از منابع خبری تایید یا رد نشده است.

این در حالی است که منصور حقیقت‌پور، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، پیرامون سه سناریوی محتمل احمدی‌نژاد در صورت ردصلاحیت مشایی، گفته است: “دولت قطعا فکر پس از رد صلاحیت مشایی را هم کرده است و برای پس از رد صلاحیت مشایی سه برنامه و سناریو را پیش رو خواهد داشت. نخستین و محتمل ترین سناریویی که دولت احمدی نژاد پس از رد صلاحیت رحیم مشایی در دستور کار قرار خواهد داد تمرکز روی گزینه های دسته دوم است که در مهلت ثبت نام نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تعدادی از آنها ثبت نام کرده اند تا به ترتیب در صورت نیاز هریک از نامزدهای نزدیک به دولت برگ دیگری رو کنند… سناریو دومی که احتمالا دولت در صورت رد صلاحیت مشایی و یا سایر نامزدهای مورد حمایت در دستور کار قرار خواهد داد پیوند و ارتباط با یکی از جریان های سیاسی حاضر در این دوره از انتخابات با اخذ امتیاز ویژه خواهد بود… استعفا و یا خانه نشینی احمدی نژاد و گرفتن مرخصی طولانی مدت تر یعنی تا پایان دوران حیات دولت دهم آخرین سناریوی است که ممکن است عملی و اجرایی شود. با توجه به شناختی که نسبت به احمدی نژاد و همچنین رابطه او با مشایی وجود دارد که به رابطه مرید و مرادی معروف شده است، احتمال آنکه احمدی نژاد برای مشایی هر کاری بکند وجود دارد و رفتارهای او پس از رد صلاحیت مشایی چندان غیر منتظره نخواهد بود”.

پیش از این مجتبی ذوالنور، مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، گفته بود که نظام برای تمام سناریوهایی که احمدی‌نژاد در مقابل ردصلاحیت مشایی دارد، برنامه‌ریزی کرده است. ذوالنور به تازگی نیز در یک نشست پرسش و پاسخ با بسیجیان گفته است: “اگر مشایی بر فرض هیچ مشکلی در تأیید صلاحیت نداشت همین یک مورد [حضور احمدی‌نژاد در زمان ثبت‌نام وی] می‌تواند دلیل رد صلاحیت او باشد حال آنکه هیچ گونه تعریف رجل سیاسی و مذهبی برای مشایی مصداق پیدا نمی‌کند و او از حداقل‌های یک کاندیدای ریاست جمهوری بی‌بهره است… اگر یک‌هزار مشایی هم رد صلاحیت شوند آب از آب در این مملکت تکان نمی‌خورد. جریان انحرافی هیچ عمق، ریشه و موجودیت قابل اعتنایی حتی در بدنه دولت نداشته و به مانند غده‌ای بدخیم چند گرمی است که در بدن چند صد کیلویی دولت قرار گرفته است”.

هم‌زمان امیرحسین قاضی‌زاده، سخنگوی جبهه پایداری، نیز در گفت‌وگویی با اعلام این‌که “ردصلاحیت مشایی و هاشمی مطالبه عمومی است”، گفته که “انتظار می‌رود شورای نگهبان صلاحیت نامزدها که عوامل و مجرمین فتنه و انحراف هستند، تایید نکند”.

در تحولی دیگر امیر محبیان، از اعضای شورای سردبیری روزنامه رسالت، با اشاره به انصراف محمدرضا رحیمی و علی‌اکبر جوان‌فکر از کاندیداتوری گفته است: “آقای احمدی‌نژاد و جریان ایشان در ابتدا ترجیح داد با چند کاندیدا وارد میدان شوند که در صورت رد صلاحیت آقای مشایی که در واقع گزینه اصلی ایشان است گزینه‌های دیگری هم به عنوان آلترناتیو آقای مشایی و کاندیدای دولت در انتخابات حضور داشته باشند… استراتژی دولت تغییر کرده و جریان آقای احمدی‌نژاد بنا دارد با یک کاندیدا که همان کاندیدای اصلی خودش است به میدان بیاید. شاید این استرات‍ژی با هدف بالا بردن هزینه رد صلاحیت آقای اسفندیار رحیم مشایی توسط جریان دولت تعیین شده باشد که در واقع دولت می‌خواهد با این کار تا جایی که می‌تواند مانع از رد صلاحیت آقای مشایی شود”.

در این میان اما روایت سایت الف – متعلق به احمد توکلی – در این زمینه متفاوت است. الف نوشته: “محمد رضا رحیمی و جوانفکر بدون هماهنگی احمدی نژاد ثبت نام کردند. روزی هم که برای ثبت نام آمدند احمدی نژاد خبر نداشت. رحیمی تلاش کرد با فرستادن نماینده ای، پنهانی ثبت نام کند. اما نماینده اش ناچار شد جلوی چشم خبرنگاران بند را آب دهد. خبر درز کرد و روز بعد احمدی نژاد به شدت از دست معاون خود عصبانی شد. رئیس دولت آمدن معاون اولش را برای پروژه انتخاباتی مشائی تهدید می بیند. نهایتاً دو راه را پیش روی رحیمی قرار داد. ماندن در قدرت یا رفتن به رقابت. رحیمی هم اولی را انتخاب می کند و در نامه خود می می نویسد که ماندن برای ادامه کار را ترجیح دادم. راست گفته است. همین کار را کرد. جوانفکر نیز اخم رئیس جمهور دید و غیر این نکرد”.

در این میان اما حامیان دولت مسیری دیگر را در پیش گرفته‌اند. عبدالرضا داوری، از نزدیکان احمدی‌نژاد و مدیر مسوول روزنامه شهروند، گفته است: “از سال ۸۴ که دولت نهم با ریاست دکتر احمدی‌نژاد بر سر کار آمد همه جریان‌ها و نیروهای مخالف تلاش کردند که با وارد کردن هجمه‌های مختلف این دولت تکرار نشود. در سال ۸۸ شاهد بودیم که چه فتنه‌هایی به پا شد و در واقع پروژ‌ه‌ای را به عدم تکرار دولت راه‌اندازی کرده بودند. اکنون این فشارها و نگرانی‌ها با اعلام کاندیداتوری مهندس مشایی احیا شده است؛ حال به دنبال این هستند که با حذف مشایی در صحنه و با اعمال فشار در طرف‌های مختلف ادامه حرکت رو به رشد دولت دهم را در دولت یازدهم متوقف کنند”.

از سوی دیگر شبکه ایران، سایت متعلق به موسسه دولتی ایران، با اشاره به منتشر شدن نامه‌ای از سوی حقوق‌دانان به شورای نگهبان برای ردصلاحیت مشایی، نوشت: “این نامه مشکوک و پرابهام که امروز با ذوق زدگی ناشیانه، به تیتر اول روزنامه کیهان تبدیل شد، از یک سو دارای ایراداتی در ادبیات حقوقی به کار رفته در آن بوده و از سوی دیگر تعداد امضا کنندگان آن محل تردید جدی قرار دارد”.

این سایت همچنین به نقل از عوض حیدپور، از نمایندگان منتقد احمدی‌نژاد در مجلس، نوشته است: “با شناختی که من از شورای نگهبان دارم مشایی به طور حتم رد صلاحیت میشود اما فصل الخطاب برای ما شورای نگهبان بوده واگر مشایی تائید صلاحیت شود باید فقط تمکین کرد”.

رسانه‌های حامیان دولت همچنین در روزهای گذشته اقدام به فضاسازی برای ایجاد دوقطبی مشایی – هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات کرده و نوشته‌اند: “دو قطب سرمایه داری و عدالتخواهی که دیگران بر آنها نام فتنه و انحراف را نهاده اند، در برابر یکدیگر صف آرایی کرده اند. شاید پس از ۲۴ خرداد ۹۲ با یکی از این دو قطب برای همیشه خداحافظی کنیم”.

این در حالی است که رسانه‌های اصول‌گرا پیرامون حضور هم‌زمان مشایی و هاشمی‌رفسنجانی در زمان ثبت‌نام نوشته‌اند: “مشائی و احمدی نژاد از ساعت ۳ در دفتر وزیر کشور در وزارتخانه حضور داشتند و آن قدر منتظر ماندند تا آیت الله هاشمی برای ثبت نام وارد شود. حتی یکی از نزدیکان مشائی به خبرنگاری گفته بود که منتظر هاشمی هستیم. راه بیافتد راه می افتیم. و به محض اینکه خبر دار شدند با وزیر خداحافظی کردند تا همپای هاشمی شوند. احمدی نژاد و یارانش تلاش دارند نشان دهند که قطب مقابل آنها تنها هاشمی است. البته هاشمی نیز موافق این سناریو است. باید دید این دو قطبی با توجه به نقش آفرینی شورای نگهبان ایجاد می شود یا نه؟”