روحانی: احتمالا رکود باز می گردد

نویسنده
حسین محمدی

» در بیست و سومین سفر استانی به مازندران

یک روز پس از تصویب برجام در مجلس، مازندران مقصد بیست و سومین سفر استانی حسن روحانی بود. رئیس‌جمهوری هم‌چون سفرهای اخیر استانی خود، به دفاع از گفت‌وگوهای هسته‌ای و نتایج آن پرداخت و البته گفت که “کاسبان تحریم” پس از اجرای برجام دچار “کسادی بازار” نمی‌شوند.

روحانی در مازندران به وعده‌های دولت خود مبنی بر رفع “موانع پیش روی اقتصاد کشور” اشاره کرد و گفت که “ما از ابتدا تا به حال به وعده‌هایی که داده‌ایم به طور کامل عمل کرده‌ایم و این نشان می‌دهد محاسبات و برنامه‌های ما اشتباه نبوده است”. به گفته رئیس‌جمهوری “شواهد نشان می‌دهد که نرخ تورم همچنان در حال کاهش است و بعید نیست تورم نقطه به نقطه ما در سال ۹۴ تک‌رقمی هم بشود”.


روحانی همچنین اشاره کرد که ممکن است “رکود به طور مقطعی به اقتصاد بازگردد”، اما “نکته مهم این است که بنای ما بر این است که مسیر ما مسیر رشد باشد و با وجود اینکه برخی از صاحبنظران اقتصادی دولت معتقدند امسال نرخ رشد همچون سال گذشته روند صعودی نخواهد داشت، اما معتقدم نرخ رشد ما همچنان ارتقا خواهد یافت”.


به گفته روحانی یکی از دلایل مشکلات کشور “کاهش شدید قیمت نفت” بوده و در این مدت ایران نتوانست ـ- برخلاف برخی کشورهای منطقه ـ- از منابع پس‌اندازی خود استفاده کند، چرا که “ما اساسا پس‌اندازی نداشتیم که از آن استفاده کنیم و تازه در تلاشیم با رفع تحریم‌ها منابع مالی بلوکه شده‌ی خود را آزاد کنیم”.


این سخنان رئیس‌جمهوری از آن‌جهت اهمیت دارد که در هفته‌های گذشته و به دنبال انتشار نامه ۴ وزیر دولت یازدهم به او، بحث بازگشت رکود به اقتصاد کشور، از بحث‌های مهم رسانه‌ای بود. علی طیب نیا، محمدرضا نعمت زاده، علی ربیعی و حسین دهقان وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع وزرایی بودند که درباره وضعیت اقتصادی و امکان بازگشت رکود به رئیس‌جمهوری نامه نوشتند.


رئیس دولت یازدهم البته به مساله برجام هم پرداخت. او از مجلس بابت تصویب این طرح تشکر کرد و گفت که پاسخ بعضی حرف‌ها را “در زمان لازم” خواهد داد. او همچنین خطاب به گروهی که از سوی حامیان دولت “کاسبان تحریم” نامیده می‌شوند، گفت: “شما هم ضرر نمی‌کنید؛ بعد از تحریم این منفعت برای شما هم خواهد بود. نگران نباشید، دکان شما کساد نمی‌شود”. به گفته روحانی تحریم‌ها موجب می‌شود که برای واردات اجناس “۱۵ تا ۲۰ درصد اضافه از جیب مردم پرداخت می شود” و از منتقدان خواست که “هر کس می‌خواهد شعار بدهد، از جیب و زندگی خودش شعار بدهد، نه از جیب فقرا و محرومین”.
روحانی همچنین به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد که خواسته بود برجام موجب انشقاق در کشور نشود: “ایرادی ندارد که برخی منتقد باشند و نظرات دیگری داشته باشند. اما در قانون اساسی، مسیر دموکراسی را برگزیده‌ایم و آن‌چه اکثریت مردم می‌گویند ملاک عمل خواهد بود”.


او گفت که هدف از گفت‌وگوها با اعضای گروه ۱+۵ به این دلیل نبود که دولت خواستار نزدیک شدن به غرب بود، بلکه “آن‌چه برای ما مهم است، رونق اقتصاد و اشتغال جوانان ماست”.


اصول‌گرایان اما ترجیح دادند در این سفر بیش از آن‌که به سخنان روحانی بپردازند، مسایل دیگری را مورد توجه قرار دهند، از جمله میزان استقبال از روحانی. شبکه‌های اجتماعی روز گذشته شاهد انتشار عکس‌هایی از سوی اصول‌گرایان بود که نشان‌دهنده استقبال سرد از روحانی در مازندران بود.


رسانه‌های اصول‌گرا درباره میزان استقبال از روحانی در دیدار با مردم ساری نوشتند: “مردم مازندران در خرداد ۹۲ بیشترین درصد آمار رأی را در کشور به حسن روحانی داده بودند اما عملکرد دو ساله دولت تدبیر و امید باعث شده تا از بیش از یک میلیون و صدهزار رای او در مازندران،امروز کمتر از یک درصد از این میزان (کمتر از ۱۱ هزارنفر) به استقبال وی بروند”.


هم‌زمان یک وب‌سایت نزدیک به اصول‌گرایان نوشت که در جریان سخن‌رانی نورالله طبرسی، نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران و در زمانی که او مشغول انتقاد از “معضلات و بیکاری جوانان” بود، برخی “با پیام چندباره به وی او را مجبور کردند تا صحبت‌هایش را تمام کند”.


هم‌زمان رجانیوز،‌وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری، با اشاره به سخنان روحانی درباره مسایل اقتصادی، نوشت: “در حالی که بیش از نیمی از عمر دولت یازدهم سپری شده، همچنان سردادن شعار های انتخاباتی و تکراری اصلی ترین محور سخنرانی سیاست‌مردان و رئیس جمهور دولت یازدهم است”.


به نوشته این وب‌سایت “معلوم نیست که چرا بعد از سپری شدن دو سال از دولت یازدهم همچنان دولت یازدهم نتوانسته است تحرک اقتصادی را در جامعه ایجاد نماید و هنوز به دنبال ارائه طرح برای تحرک اقتصادی است؟ از سوی دیگر نه تنها توانایی ایجاد تحرک اقتصادی را نداشته است بلکه باعث شده تا چهار وزیر اقتصادی دولت یازدهم نیز در نامه ای به انتقاد از شرایط وخیم اقتصادی کشور بپردازند تا صف خود را از شعار دهندگان دولتی جدا کنند و شریک دروغ «از رکود عبور کردیم» نباشند”.


بیست و سومین سفر روحانی به مازندران در حالی انجام شد که پیش از این حامیان روحانی به انتقاد از سفرهای استانی دولت احمدی‌نژاد پرداخته بودند. روندی که با حمایت آیت‌الله خامنه‌ای، در دولت روحانی نیز ادامه پیدا کرد.