لیست سیاه و لیست بازگشت

نویسنده

» چهره‌ها و خبرها

تتلو در لیست سیاه

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه‌ای از نقش امامان جمعه و قوه‌ی قضاییه در لغو کنسرت‌ها پرده برداشته و دادن مجوز به امیر تتلو را منتفی دانست.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه با روزنامه‌ی اعتماد گفته “علاوه بر لغو کنسرت‌ها توسط نیروی انتظامی، در برخی موارد مخالفت امامان جمعه باعث می‌شوند کسانی که دارای احساسات مذهبی هستند، جلوی برگزاری کنسرت‌ها در شهرستان‌ها را بگیرند.البته در برخی موارد هم قوه قضائیه وارد عمل می‌شود و اجازه برگزاری کنسرت نمی‌دهد.” در چند ماه اخیر ابتدا حجت‌الاسلام علم‌الهدی در نماز جمعه اززدن گردن مطرب ها گفت و کنسرت پرواز همای هم به دستور مقام قضایی لغو شد.

جنتی دربخش دیگری از صحبت‌های‌اش به ویدئو جدید امیر تتلو که توسط موسسه‌ای متعلق به وحید جلیلی تولید شده، اشاره کرده و با انتقاد از حضور خواننده‌ی زیر زمینی روی ناو نظامی، گفته “افرادی از این دست وقتی مجوز اجرای برنامه ندارند در هیچ کجا نمی‌توانند برنامه هنری اجرا کنند.” تتلو که در یک سال اخیر و پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی، در نامه‌های به سیدعلی خامنه‌ای و سردار سلیمانی خود را ولایت‌مدار و سرباز نظام معرفی کرده، با حضور روی ناوهای جنگی ارتش ویدئو خود به نام “انرژی هسته‌ای” را ضبط کرد. ترانه‌ای که توسط موسسه اوج و دلصدا- از زیر مجموعه‌های قرارگاه عماریون- تولید و در مدتی کوتاه توسط رسانه‌های تندرو و اصول‌گرا نظیر فارس و رجانیوز پخش شد. یکی از تهیه‌کننده‌گان این اثر که پیش از این بیلبوردهای ضد مذاکره با آمریکا را تهیه کرده، در همین باره نوشته “ اگر کسی مثل تتلو از گذشته خودش ابراز ندامت کند و برای ارزش‌ها بخواند، تا ابدالدهر به او شک داریم که برای چه و کدام منفعت ابراز ندامت کرده؟ آیا اگر چون اویی، برای رئیس جمهور محترم خوانده بود، زودتر به منافع شخصی‌ش نمی‌رسید تا این‌که برای انرژی هسته‌ای و شهدا بخواند؟!”

سینما و موسیقی موارد مناقشه‌برانگیز هستند که باعث اختلافات شدیدی بین دولت و نیروهای امنیتی و نظامی شده‌اند. این میان مجلس هم به ماجرا ورود کرده و پس از احضار مسئولان ارشاد  برای توضیح درباره‌ی اکران فیلم قصه‌ها به بررسی کلیپ تتلو هم پرداخته.

 

ایراد انضباطی به کنسرت خواننده‌ی افغان

کنسرت داود سرخوش، خواننده‌ی افغان ساکن اتریش که قرار است روز سی مرداد در ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی برگزار بشود، در آستانه‌ی لغو شدن قرار دارد.

یک نماینده‌ی مجلس خواستار لغو برنامه‌ی یک خواننده‌ی افغان شد تا کنسرت داود سرخوش، خواننده‌ی افغان ساکن اتریش که قرار بود روز سی مرداد در ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی برگزار بشود، در آستانه‌ی لغو شدن قرار بگیرد. مجتبی رحمان‌دوست نماینده‌ی تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ی ملت گفته “ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز برگزاری کنسرت در تاریخ سی مردادماه سال جاری را به داوود سرخوش؛ خواننده افغانی تبار برای افراد غیرایرانی داده است اما سوابق عملکرد این خواننده در شبکه‌های اجتماعی یکی از دلایل تذکر من به وزیر در این رابطه و برای لغو این موضوع است.” رحمان‌دوست گفته فعلا قصد ندارد دلایل‌اش برای این درخواست را رسانه‌ای بکند و افزوده “ اگر وزارت ارشاد تذکر داده شده را بپذیرد این ماجرا مختومه خواهد شد، اما اگر مانع از برگزاری این کنسرت که ایرادات انضباطی و ضابطه‌ای به آن وارد است نشود، استدلال‌ها و دلایل مخالف در فاز دیگری مطرح می‌شود.” خبرگزاری بانو در افغانستان گفته‌های مجتبی رحمان‌دوست را با تیتر و عنوان “تلاش ایرانی‌ها برای لغو کنسرت داود سرخوش” منتشر کرده است.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چند روز پیش در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی از نقش امامان جمعه و قوه‌ی قضاییه در لغو کنسرت‌ها پرده برداشته و سخن‌گوی ناجا هم به تازه‌گی تاکید کرده که برای برگزاری کنسرت مجوز وزارت ارشاد کافی نیست؛ حالا به نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی هم به عنوان یک نهاد دیگر، قصد دارد در این زمینه‌ ورود بکند. گفتنی است که داود سرخوش روز گذشته در میان استقبال هواداران‌اش وارد تهران شده و در تدارک برگزاری کنسرت‌اش است.

 

پیامبر مجیدی در ۱۴۳ سینما

فیلم محمد ساخته‌ی مجید مجیدی از سوم شهریور و با در اختیار گرفتن دو گروه سینمایی در ۱۴۳ سینمای کشور اکران خواهد شد.

مجید مجیدی امروز در یک کنفرانس خبری که در لوکیشن جدیدترین ساخته‌اش، محمد، در حاشیه‌ی شهر قم برگزار شد، گفت “هرچند فروش فیلم برای ما مهم است اما بیشتر دوست داریم مخاطبین و تماشاگران بیشتری به دیدن فیلم بیایند تا چهره رحمانی پیامبر را ببینند.” فیلم محمد برای اولین بار با در اختیار داشتن دو گروه سینمایی- گروه سینمای آزادی و ماندانا- و با نسخه‌ای سه ساعته قرار است در ۱۴۳ سینما کشور اکران بشود. از این فیلم به عنوان پرخرج‌ترین اثر سینمایی ساخته شده در ایران نام برده می‌شود که به گفته‌ی کارگردان‌اش بسیاری از کشورهای خارجی و بازار فیلم‌های سینمایی مشتاق اکران و نمایش‌اش هستند. فیلم محمد با این‌که بنا بر ادعای مجید مجیدی برای ایجاد وفاق در دنیای اسلام ساخته شده اما بسیاری از مسلمانان خارج از ایران خواستار عدم نمایش این فیلم به دلیل بدعت در نمایش چهره‌ی معصومین و تغییر واقعیت‌های تاریخی شده‌اند.

تهیه‌‌کننده‌ی این فیلم شرکت”نور تابان” است که چهار سال پیش به ثبت رسیده و برای آغاز فعالیت‌اش این پروژه‌ی پرخرج را در نظر گرفته. یکی از سهام‌داران این شرکت تولیدی فیلم بنیاد انقلاب اسلامی مستضعفان است.

 

مستندی درباره‌ی منتقد

فیلم مستند “نسیه و نقد” به کارگردانی مرجان گلستانی و پیام مستوفی که به زندگی خسرو دهقان منتقد و نویسنده سینما می پردازد، آماده نمایش شد.
پیام مستوفی درباره‌ی چه‌گونه‌گی ساخت این مستند گفت: “از سال های گذشته علاقه داشتم از زندگی و فعالیت‌های خسرو دهقان به عنوان یکی از نویسنده‌گان و منتقدان تاثیرگذار سینمای ایران فیلم مستند بسازیم. سال ۹۲ این موضوع را با خودشان مطرح کردم و تحقیق و پژوهش اولیه‌ی کار هم توسط خانم گلستانی از همان سال آغاز شد.”
سال گذشته تصویربرداری این فیلم به پایان می‌رسد و فیلم با پشت سر گذاشتن مراحل فنی هم اکنون آماده نمایش است. نسیه و نقد اولین مستند بلند درباره یک منتقد سینماست. در این فیلم هنرمندانی چون آیدین آغداشلو، مسعود کیمیایی، کیومرث پوراحمد، فاطمه معتمدآریا، رضا کیانیان، رسول صدرعاملی، فریدون جیرانی، ابوالحسن داوودی، پوران درخشنده، علیرضا داوودنژاد و تعدادی از منتقدین برجسته‌ی سینمای ایران درباره‌ی خسرو دهقان حرف زده‌اند. اولین نمایش این فیلم دوم شهریور در سینما تک خانه هنرمندان خواهد بود.

 

عرب‌کش نه، قبادی شاید، کنسرت با هم‌کاری

سخن‌گوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان هفته‌گی خود درباره‌ی بازگشت هنرمندان ساکن خارج کشور، مجوز به ترانه‌های اختلاف‌برانگیز و برگزاری کنسرت با هم‌کاری قوه‌ی قضاییه صحبت کرده.

حسین نوش‌آبادی درباره‌ی مصاحبه‌ی حجت‌الله ایوبی با روزنامه‌ی وال استریت ژورنال و امکان بازگشت بهمن قبادی به ایران گفته “این مطلب را از شخص آقای ایوبی جویا شوید اما سیاست رسمی ارشاد جذب هنرمندان، نویسنده‌گان و نخبه‌گانی است که به دلایل مختلف فاصله گرفته‌اند.” سخن‌گوی ارشاد در بخش دیگری از سخنان‌اش به نحوه‌ی برگزاری کنسرت‌ها اشاره داشته و گفته “نشست‌هایی با مسئولان نیروی انتظامی داشته‌ایم تا ابهامات مرتفع شود. اجرای کنسرت در گرو همکاری سه نهاد ارشاد، قوه قضاییه و نیروی انتظامی است.”

نوش‌آبادی درباره‌ی ترانه‌ی به نام “ عرب‌کش” که به نظر برخی اختلاف‌برانگیز است این‌گونه توضیح داده: “ارشاد به ترانه عرب کش هیچ مجوزی نداده است چرا که سیاست ما در حفظ انسجام و وفاق ملی و تقریب مداهب و قومیت‌هاست.” ترانه‌ی مورد اشاره توسط بهزاد پکس رپر ساکن ایران اجرا شده و در بخشی از آن با بردن نام سردار قاسم سلیمانی عرب‌ها را تهدید به برخورد و نابودی کرده.

 

سیدحسن خمینی به دنبال شادمهر

یکی از دوستان نزدیک شادمهر عقیلی آوازخوان ساکن لس‌آنجلس از تلاش سیدحسن خمینی برای بازگشت او به ایران خبر داده.

هفته‌نامه‌ی تماشاگران امروز هفته‌ی گذشته در گزارشی به صحبت‌های داود ناقور- خواننده‌ی پاپ و دوست شادمهر عقیلی- اشاره کرده و از قول او نوشته “با سیدحسن خمینی در این باره حرف زدیم و ایشان هم انسان وارسته و خوش قلبی هستند. ولی من اعتقاد دارم که نباید کاری کنیم این موضوع حساسیت زا شود. شادمهر نشان داده که در همه این سال‌ها که در خارج از کشور بوده، هرگز از خط قرمزها عبور نکرده و هنوز هم خیلی‌ها او را با آثار مناسبتی‌اش می شناسند.” انتشار این گزارش خیلی زود با واکنش رسانه‌های تندرو مواجه شد. این رسانه‌ها با اشاره به هم‌کاری‌های شادمهر با ابی و خواندن ترانه‌های برای جنبش سبز، بازگشت او را منتفی دانستند. اما علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه‌ای پاسخی مبهم به این خبر داد و گفت “ سوابق شادمهر عقیلی باید بررسی شود تا معلوم بشود که چه کارهایی انجام داده و در این جا چه فعالیت‌هایی می‌کند.”

شادمهر عقیلی که چندی پیش به مصاحبه‌ی محمدجواد ظریف و این ادعا که در ایران کسی به خاطر اعتقادات‌اش بازخواست نمی‌شود، واکنش تندی نشان داده بود؛ تا این لحظه در برابر این خبر سکوت کرده و اظهارنظری نداشته.

 

لیست سیاه خندوانه‌ای

برنامه‌ی خندوانه که توسط رامبد جوان اجرا می‌شود با این‌که به روزهای پایانی خود رسیده اما هنوز برخی از قسمت‌های‌اش اجازه‌ی پخش نگرفته است.

به گفته‌ی رامبد جوان به جز محمدجواد ظریف، عادل فردوسی پور و رضا عطاران تمام مهمان‌هایی را که خواسته به برنامه خندوانه آورده است اما هنوز برخی از قسمت‌های این برنامه که ضبط شده و آماده‌ی نمایش است، پخش نشده. معمولا فاصله‌ی بین ضبط خندوانه و پخش آن بین سه تا چهار روز است. اما از برنامه‌ای که با حضور قطب الدین صادقی ضبط شد نزدیک به دو ماه می‌گذرد و خبری از پخش آن نیست. حدود یک ماه پیش نیز برنامه‌ی خندوانه با حضور بهرام رادان ساخته شد و آن قسمت هم در بایگانی در حال خاک خوردن است. دو هفته پیش نیز امیرحسین مدرس مهمان برنامه بود که این قسمت هم تا امروز پخش نشده.

به جز بهرام رادان که به دلیل حمایت‌اش از قانون منع ازدواج هم‌جنس‌گرایان در آمریکا ممنوع‌التصویر است، دلیل عدم پخش قسمت‌های دیگر مشخص نیست. قطب‌الدین صادقی به عنوان بازیگر و کارشناس در برنامه‌های صدا و سیما حضور داشته و امیرحسین مدرس هم که چند سال پیش به دلیل ساخت فایل تقلید صدای هاشمی رفسنجانی ممنوع‌الکار شده بود، مدت‌هاست بدون مشکل به فعالیت‌های‌اش ادامه می‌دهد.ات