بازجویی از دراویش زندانی روی تخت بیمارستان

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» حمله نیروهای امنیتی به بیماران

ماموران امنیتی روز دوشنبه با مراجعه به بیمارستان شهدای تجریش، اقدام به بازجویی از سه درویش زندانی که در این بیمارستان هستند کردند. آنها از سربازان نگهبان این دراویش و همچنین برخی از پرسنل و تیم درمانی این بیمارستان نیز بازجویی کرده اند. همسر مصطفی دانشجو، یکی از این دراویش زندانی در مصاحبه با “روز” می گوید که همسرش پس از این قضیه دچار حمله قلبی و مشکل تنفسی و به سی سی یو منتقل شده بود.

 وب سایت مجذوبان نور، پایگاه اطلاع رسانی دراویش گنابادی دیروز گزارش داد که ماموران زندان اوین، تیم امنیتی خود را به بیمارستان اعزام و علاوه بر حضور ناگهانی و خشونت بار در اتاق دراویش، تیم درمانی، سربازان نگهبان این سه زندانی و شماری از پرستاران را نیز بازجویی کرده اند.

خانم برزگر، همسر مصطفی دانشجو در مصاحبه با “روز” توضیح می دهد: روز دوشنبه رفتند بیمارستان و گفتند به ما اطلاع دادند شما مصاحبه کرده اید. معاونت امنیتی بودند با چند نفر دیگر، تعداد سربازان هم زیاد بودند. آقای دانشجو هم وقتی دچار فشار عصبی و استرس زیاد می شوند مشکل پیدا می کنند. قبلا هم این مشکل حمله تنفسی برای شان پیش آمده و این بار هم ناچار به سی سی یو منتقل شدند و تا امروز در سی سی یو بودند اما خدا را شکر امروز به بخش داخلی منتقل شده اند.

او می افزاید: هیچ مصاحبه ای انجام نشده و نه آقای دانشجو و نه آقای مرادی هیچ مصاحبه ای انجام نداده اند. اما ماموران از پرسنل بیمارستان هم در این مورد سئوال کرده اند. نمی دانیم دقیقا از کجا و با دستور چه کسی چنین کرده اند. اکثر مواقع به بهانه های مختلفی چنین مشکلاتی را پیش می آورند. هربار به دلایل مختلف بهانه هایی می آورند که شما اینکار و فلان کار را کردید و واهی است کاملا. دو هفته پیش هم همین موضوع پیش آمد و چند نفر از پلیس امنیت آمدند و گفتند به ما اطلاع دادند در بیمارستان تجمع است و قصد تجمع دارید. من هم در بیمارستان حضور داشتم ما را ممنوع الملاقات کردند و گفتند تا شب حق ملاقات ندارید که آقای دانشجو و آقای مرادی هم گفتند اگر بخواهد این برنامه ها ادامه داشته باشد و هر روز فشار عصبی و استرس ایجاد کنند ما برمی گردیم زندان. اما به خاطر یک سری مسائل برنگشتند تا چند روز پیش، یعنی روز دوشنبه که این اتفاق افتاد.حقیقت اش نمی دانیم چه دلیلی دارد که چنین رفتارهایی می کنند.

به گفته خانم برزگر از دوشنبه تعداد سربازان نگهبان دراویش زندانی را که در بیمارستان تجریش بستری هستند، زیاد کرده اند: “قبلا دو نفر بودند الان ۶ نفر شده اند”.

 مصطفی دانشجو از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۷ سال و نیم زندان محکوم شده و در حال حاضر بیش از ۳ سال است که در اوین زندانی است. او به گفته همسرش چند روز قبل از عید از زندان به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده است: هر روز یک فشار عصبی و استرس و شوکی وارد می کنند. با وضعیتی که ایشان و آقای مرادی دارند یک ماه است دکترشان به زندان نوشته که باید هر چه زودتر تحت درمان قرار بگیرند و به بیمارستان تخصصی منتقل شوند اما هیچ پاسخی داده نشده است. آقای دانشجو که باید به بیمارستان قلب انتقال داده شوند اما تاکنون ایشان را منتقل نکرده اند.

به گفته خانم برزگر: مشکل آقای دانشجو، مشکل ریوی است و آسم شدیدی دارند و الان مشکل قلبی اضافه شده. گفته اند اینقدر مشکل ریه حاد شده که فشار ریه زیاد است و باید بررسی شود. دوشنبه دچار حمله قلبی شدند که سریع انتقال دادند به سی سی یو ولی باید بفرستند مرکز قلب تهران که ببینند مشکل چی است اما متاسفانه انتقال نداده اند. الان نزدیک یک ماه و خرده ای است که بیمارستان است ولی درمانی به آن صورت انجام نشده و معالجه ای صورت نگرفته.

این اولین بار نیست که چنین رفتاری صورت می گیرد، پیش از این و در آذرماه ۹۲ هم زمانی که مصطفی دانشجو و حمیدرضا مرادی در همین بیمارستان بستری بودند مشابه این رفتار صورت گرفته. همسر آقای دانشجو می گوید: سال 92 هم چنین کردند و بهانه آوردند که دراویش می خواهند اینجا تجمع کنند. ما نمی دانیم واقعا چرا چنین می کنند. آن بار که آقای دانشجو بیمارستان بود گفته بودند که بیمارستان تعلل می کند. در حالیکه دکتر آقای دانشجو بارها نامه نگاری کرده که باید به بیمارستان قلب منتقل شوند ولی هیچ پاسخی نداده اند و فقط هر روز یک شوک عصبی و استرس جدید ایجاد می کنند. دکتر گفته بدترین مساله استرس است و نباید استرس داشته باشد چون استرس باعث این مسائل می شود.

مصطفی دانشجو تاکنون به مرخصی نیامده. حضور نیروهای امنیتی در بیمارستان و بازجویی از او و دیگر دراویش بستری و کادر درمانی آنها در حالی صورت می گیرد که با گذشت سه هفته از درگیری و ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، تاکنون هیچ یک از مقامات مسئولیت این برخوردها را برعهده نگرفته و در مقابل زندانیان را متهم به آشوبگری و تهدید به پرونده سازی کرده اند.

در حال حاضر علاوه بر مصطفی دانشجو، دو درویش گنابادی دیگر یعنی حمیدرضا مرادی و افشین کرم پور هم در بیمارستان شهدای تجریش بستری هستند.