بسته‌ فرهنگی برای دانشجویان خارج از کشور

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» برنامه ریزی برای برخورد با افکار التقاطی در دانشگاه

در حالی که انتقاد فعالان دانشجویی از برخوردهای امنیتی در دانشگاه‌ها به دلیل فعالیت سیاسی ادامه دارد، سیدمهدی طیبی تفرشی، دبیر شورای انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت، اعلام کرد اکثر تخلفات دانشجویان، مربوط به مسایل اخلاقی است و نه سیاسی و همچنین اینکه: “با توجه به نوع دانشجویان حاضر در دانشگاههای علوم پزشکی که همواره از رتبه های بالای کنکور هستند و همچنین فعالیتی که در حوزه خدمت رسانی دارند، درصد تخلفات سیاسی ناچیز است. این میزان گاهی نزدیک به صفر است و ممکن است حتی در یکسال هم موردی از نظر تخلفات سیاسی وجود نداشته باشد. البته این به این معنی نیست که فعالیت سیاسی وجود ندارد بلکه آزادی در حد فعالیت دانشجویی وجود دارد و دانشجویان می توانند فعالیت تشکلی داشته باشند اما در چارچوب قانون.”

وی در عین حال اعلام کرده آیین‌نامه انضباطی جدیدی برای برخورد با افرادی که “افکار التقاطی” را در دانشگاه‌ها ترویج می‌کنند، در دست تهیه است: “تاکنون هیچ حکمی درباره فعالیت دانشجویان علوم پزشکی در حوزه افکار التقاطی نداشتیم اما شیوه نامه انضباطی در این مورد پیشگیری کرده است. عمده تخلفات دانشجویان علوم پزشکی، تخلفات اخلاقی است که فعالیت و تبلیغ به نفع گروهک ها و مکاتب الحادی یا غیرقانونی نیز در این حوزه قرار می گیرد.”

طیبی همچنین اعلام کرده با افراد فعال در شبکه‌های هرمی نیز به شدت برخورد خواهد شد و در این زمینه، بندی به آیین‌نامه انضباطی اضافه شده است. وی افزوده: “در این بند آمده است که فعالیت دانشجویان در شرکت‌های هرمی و امثال آن تخلف بوده و متخلف در صورت وجود شاکی خصوصی باید جبران خسارت کند. در صورتی که دانشجوی متخلف یک‌بار به شورای انضباطی بیاید با تنبیهات بندهای 7 تا 12 شیوه‌نامه انضباطی از جمله محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه از قبیل وام، خوابگاه، دریافت خسارت و منع موقت از تحصیل به مدت نیم سال و یک‌سال مواجه می‌شود. در صورت تکرار تخلف، قانونگذار برای دانشجوی متخلف مجازات بسیار سخت از جمله اخراج از دانشگاه و برخوردار نشدن از حق شرکت در کنکور تا سه سال در نظر گرفته است.”

 

نوبت به خارجی ها رسید

از سوی دیگر، جلیل دارا، مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به خبرگزاری مهرگفته است که “شورای سیاستگذاری فعالیت فرهنگی دانشجویان خارج از کشور تشکیل شده و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نیز در این شورا درگیر هستند.”

وی دلیل تاسیس چنین شورایی را چنین تشریح کرده: “نمی توان برخی از مشکلات را نادیده گرفت. در خارج از کشور نیز به دلیل وجود هجمه های فرهنگی ممکن است دانشجویان دچاز لغزش هایی شوند اما بر اساس آنچه رصد شده دانشجویان خارج از کشور به ویژه بورسیه تعلق خاصی به هویت ایرانی و اسلامی بودن خود دارند. [به همین دلیل] ما در نظر داریم با ارسال بسته های فرهنگی ارتباطاتمان را با دانشجویان ایرانی خارج از کشور قوی تر کنیم. رایزنان علمی خارج از کشور نیز از بسته های فرهنگی استقبال کرده اند.”

 

برگزاری مراسم 18 تیر در اروپا و کانادا

یازده سال پس از حادثه 18 تیر و حمله نیروهای انتظامی و لباس شخصی به کوی دانشگاه  تهران، مراسم یادبود حمله به دانشجویان، توسط ایرانیان خارج از کشور در نقاط مختلف دنیا برگزار شد.

در شهر تورنتو، عده‌ای از دانشجویان ایرانی، مراسمی دردانشگاه این شهر برپا کردند. سخنرانان این مراسم ماشاالله عباس‌زاده، از مسوولان وزارت کشور در دوران اصلاحات، رضا مریدی، نماینده ایرانی پارلمان کانادا و منوچهر محمدی، از متهمان حادثه کوی دانشگاه بودند.

ماشاالله  عباس زاده کار شناس ارشد وزارت کشور در دولت اصلاحات که خود پس از گذشت سالها از آن واقعه، در دوره احمدی‌نژاد باز داشت گردید، به قیاس تطبیقی دو دولت از یک حاکمیت در مواجه با دو رویداد مشابه پرداخت.عباس زاده با تاکید بر ضرورت نهادینه سازی “نقد عادلانه ” نسبت به جناح‌های  رژیم جمهوری اسلامی،  به مقایسه تطبیقی واقعه هجدهم تیر ماه در سال ۱۳۷۸ و واقعه مشابه در در سال ۸۹ پرداخت و گفت: “طبقه منفی‌ ۴ وزارت کشور در دولت اصلاح طلبان به لحاظ ساختمانی و کالبدی در ساختمان وزارت کشور وجود داشت ولی‌ به عنوان انبار صندلی‌‌های اسقاطی استفاده میشد. در حالیکه در سرکوب‌های اخیر انتخاباتی به عنوان شکنجه گاهی‌ هولناک و بازداشتگاهی مخوف مورد استفاده قرار گرفت.”

  عباس زاده با اشاره به بازداشتگاه منفی چهار وزارت کشور که در زمان وقایع ۱۸ تیر برای سرکوب مورد استفاده قرار نگرفته و به دستور مصطفی تاج زاده به انبار صندلی بدل شده بود، از باز شدن مجدد این طبقه به عنوان مرکزی برای سرکوب در دولت احمدی نژاد و خصوصا پس از حمله سال گذشته به کوی انتقاد کرد، اودر ادامه با بررسی نقش معاونین وزارت کشور گفت: “در ۱۸ تیر اول (۱۳۷۸) آقای تاجزاده و تنی چند از معاونین و مدیران به تور شبانه روزی در وزارت کشور مستقر بودند و با تعامل با نهاد‌های موازی امنیتی که پس از دوم خرداد جهت ناکارامد سازی اصلاحات شکل گرفته بودند، به آزاد سازی دانشجویان کمک میکردند و حتا بعضی‌ اوقات سطوح کارشناسی از جمله خودم به کمک‌های میدانی می پیوستیم و به روحیه بخشی شهروندان و دانشجویان ناراضی می پرداختیم.”

در لندن اما، سه مراسم مختلف در نقاط مختلف این شهر برگزار شد. در یکی از تجمعات که در میدان مرکزی لندن برگزار شد، گروهی از سبزها، با نمایش تصاویر بزرگ دانشجویان زندانی، از جمله بهروز جاوید تهرانی(تنها بازمانده زندانیِ حوادث تیر۷۸) و توزیع بروشور و شرح رویدادهای ایران برای شهروندان بریتانیایی، حضور خود را اعلام کردند. این گروه از سبزها، با در دست داشتن پلاکاردهایی مبنی بر “آزادی زندانیان سیاسی”، “توقف شکنجه و اعدام”، و همچنین “توقف سنگسار”، خواستار توقف نقض حقوق بشر در ایران و آزادی دانشجویان زندانی شدند.

در تجمعی دیگر که گروهی از سبزها در مقابل سفارت جمهوری اسلامی برگزار کردند، آزادی مجید توکلی از عمده خواسته هابود. مادر مجید توکلی نیز، ضمن مصاحبه و ارسال پیام زنده برای تجمع کنندگان، از وضعیت نگران کنندۀ این دانشجوی محبوس دانشگاه پلی تکنیک تهران طی هفت ماه بازداشت خبر داد و از حمایت جهانی و همچنین تجمع سبزهای لندن اظهار شادمانی کرد. همزمان یکی از بستگان مسعود باستانی، فعال مطبوعاتی جنبش سبز و روزنامه نگار زندانی، در میان جمعیت حضور یافت و به شرح وضعیت وی پرداخت.

گروهی از دانشجویان ایرانی مقیم لندن نیز، در غروب همان روز، با روشن کردن فانوس هایی سبز رنگ و بالن هایی منقش به شعار “آزادی ایران”، توجه افکار عمومی انگلستان را نسبت به مسائل ایران جلب کردند.

در شهر لاهه هلند هم عده‌ای از ایرانیان با برگزاری راهپیمایی یاد و خاطره دانشجویان را گرامی داشتند. این افراد در حالی که با نشان‌های سبز رنگ در مراسم حضور داشتند، شعارهایی مبنی بر لزوم ازادی زندانیان سیاسی سر ‌دادند.

 

دانشگاه آزاد: تایید حکم حبس سلمان سیما

حکم شش سال حبس سلمان سیما، فعال دانشجویی دانشگاه ازاد و عضو سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) تایید شد.آن‌گونه که ادوارنیوز گزارش داده، درخواست تجدیدنظرخواهی سلمان سیما نسبت به رای بدوی صادره از شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی ـ که منجر به محکومیت وی به 6 سال حبس تعزیری شد -  از سوی شعبه 54 دادگاه انقلاب اسلامی رد شده است.

رضا زارعی، وکیل سیما به ادوارنیوزگفته است: “در لایحه تجدیدنظرخواهی خود به طور مبسوط ایرادات شکلی و ماهوی دادنامه شعبه 15 دادگاه انقلاب را مورد اشاره قرار داده بودیم که متاسفانه دادگاه تجدید نظر به این نقایص توجهی نکرده است.”

گفتنی است فعالیتهای دانشجویی سلمان سیما در دانشگاه آزاد طی سالهای 81تا 86 اتهامات اصلی وی در این پرونده هستند.

سلمان سیما پس از انتخابات سال گذشته در دو نوبت مجموعا قریب 130 روز در زندان بوده و پرونده مفتوحی نیز در این ارتباط دارد.

 

لغو قرار وثیقه مهدیه گلرو

قرار وثیقه مهدیه گلرو فعال دانشجویی دوباره به قرار بازداشت تبدیل شد. این در حالی است که از چند ماه قبل برای مرخصی گلرو قرار وثیقه ای ۵۰۰ میلیونی تعیین شده بود که از همان ابتدا خانواده وی اعلام کردند توان پرداختش را ندارند و از مسئولان خواستند این مقدار را کاهش دهند تا او نیز بتواند از مرخصی استفاده کند.

اما مسئولان قضایی نه تنها این قرار را که تناسبی با حکم دو سال و نیم حبس مهدیه ندارد کاهش ندادند بلکه قرار وثیقه را از اساس لغو و دوباره تبدیل به قرار بازداشت کردند.

خانواده گلرو اعلام کرده اند که “در تمام این مدت امیدوار بودیم که این میزان وثیقه که برای ما بسیار سنگین است کاهش یابد اما نه تنها مسئولان این میزان را کاهش ندادند بلکه از اساس قرار وثیقه دخترمان رالغو کردند.”

مهدیه گلرو از ۱۲ آبان ماه سال گذشته بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می‌برد.این در حالی است که در این مدت او از بیماری معده و روده نیز در عذاب بوده است. گلرو در داگاه به تحمل دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده است.وی هم اکنون به همراه هنگامه شهیدی، شیوا نظر آهاری، بهاره هدایت، شبنم مددزاده و عاطفه نبوی در بند نسوان زندان اوین به سر می برد.