علی چیفتن در آمریکا و تحت حمایت سیا؟

نویسنده
فیروزه متین

» خبری تازه بعد از مدت ها سکوت

با گذشت ۷ سال از زمان مفقود شدن یک سردار سپاه در ترکیه که تاکنون بارها شایعه پناهندگی یا ربوده شدن او در رسانه های داخلی و خارجی منتشر شده، روز گذشته هفته نامه نیوزویک به نقل از کتاب خاطرات یک جاسوس بلندپایه سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی.آی.ای) فاش کرد که او در آمریکا و تحت “حمایت” سی.آی.ای قرار دارد و به ایالات متحده پناهنده شده است.

این خبر در حالی منتشر شد که آخرین موضع رسمی ایران در قبال او، تا پیش از اظهارات دیروز مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی،ربایش وی توسط اسرائیل و نگهداری او در زندانی در این کشور بود.

بنا به گزارش سایت فرارو، هفته نامه نیوزویک در آخرین شماره خود نوشته است: “علیرضا عسگری، پس از آنکه در سال ۲۰۰۷ در ترکیه ناپدید شد از دولت جرج دبلیو بوش، رییس‌جمهور وقت آمریکا پناهندگی گرفته است. این اطلاعات در کتابی با عنوان «جاسوس خوب» منتشر شده که به بیوگرافی رابرت آمس، یک افسر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که در حادثه بمب‌گذاری در سفارت این کشور در بیروت کشته شد پرداخته است. در این حادثه ۶۳ تن کشته شدند که ۱۷ نفر از آن‌ها آمریکایی بوده و هشت افسر سازمان سیا در میان آن‌ها دیده می‌شد.در این کتاب آمده است که علیرضا عسگری هم اکنون تحت یک برنامه حمایتی سازمان سیا قرار دارد اما سازمان سیا تاکنون در خصوص درخواست این مجله برای پاسخ به این گزارش اظهارنظری نکرده است. یک سخنگوی سازمان سیا گفت که این سازمان به طور کلی درباره چنین برنامه‌هایی اظهارنظر نمی‌کند. آمریکا، عسگری را به دست داشتن در حادثه بمب‌گذاری در سفارت آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ متهم می‌کند”.

نیوزویک افزوده است: “کای برد نویسنده این کتاب گفته است که با ۴۰ نفر از مأموران سابق و کنونی سیا مصاحبه کرده است و در کتابش نوشته که عسگری وقتی در واشنگتن بوده، با دو نفر از دوستان خود که در آلمان زندگی می‌کردند، تماس گرفته و می‌خواسته از دوستانش درباره وضعیت سلامت همسرش بداند و از آن زمان ناپدید شده است. ادعای حضور عسگری در آمریکا احتمالاً موجب حیرت نمایندگان کنگره خواهد شد و ممکن است خشم آن‌ها را برانگیزد. مقامات ایران پیش از این اعلام کرده بودند که رژیم صهیونیستی وی را ربوده است”.

 در واکنش به این گزارش، روز گذشته مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه،گفته است: “در همان زمان، نگرانی‌ خود را نسبت به ربوده شدن وی در ترکیه اعلام کردیم. اقداماتی در حوزه‌های مختلف صورت گرفت و نگرانی‌مان را از طریق مکاتبه با مراجع بین‌المللی و به طور مشخص دبیر کل سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کردیم. کماکان این پیگیری‌ها ادامه دارد و ما موضوع را از طریق مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی دنبال می کنیم. به محض اینکه اطلاعات مستندی در این باره به دستمان برسد اعلام خواهیم کرد”.

همسر علیرضا عسگری هم در آخرین موضع گیری خود مدعی شده بود که همسرش را اسرائیل در خاک ترکیه ربوده و او قصد پناهندگی نداشته است.

 پیش از این،سایتی موسوم به “بچه های قلم” مستندی از عسگری با عنوان “یار غریب” ساخته بود که مقدمه آن با عکس هایی متفاوت از او همراه بود.

این سایت نوشته بود: “علی رضا عسگری در سال های دفاع مقدس از فعالان جبهه و جنگ بود و با لقب «رضا چیفتن» شناخته می شد.علیرضا عسگری معروف به «رضا چیفتن» پس از پایان دفاع مقدس، تا زمان بازنشستگی را به خدمت در سپاه ادامه داد. این مدت مصادف شد با ترور دبیر کل حزب الله لبنان، حجت الاسلام سید عباس موسوی توسط رژیم صهیونیستی. جمهوری اسلامی ایران، یک هیات متشکل از مقامات لشکری و کشوری را جهت شرکت در مراسمات مربوط به آن شهید، به صورت رسمی به لبنان اعزام نمود. علی رضا عسگری مدتی را به عنوان مشاور نظامی سفارت ایران در لبنان به سر برد”.

آخرین خبر از عسگری، پیش از مفقود شدن در ترکیه، حضوردر سوریه بود. وی معاون علی شمخانی، وزیر دفاع دولت محمد خاتمی و رئیس کنونی شورای عالی امنیت ملی بوده است.

گفتنی ست در سال ۲۰۱۰ روزنامه های هاآرتص و یدیعوت اخرونوت با درج خبری بر روی وب‌گاه‌های خود، به نقل از یکی از نزدیکان ایهود باراک مدعی شدند که علیرضا عسگری در سلول خود در زندان آیالون دست به خودکشی زده‌است؛ خبری که با واکنش معاون وزیر خارجه وقت مواجه و نگرانی جمهوری اسلامی از وضعیت او به سازمان ملل ابلاغ شد.

از آن زمان تا کنون مسئولین جمهوری اسلامی هیچ تلاش آشکاری برای بازگرداندن عسگری به ایران انجام نداده اند و هیچ خبری نیز از همسر و فرزندان او و محل اقامت شان در دست نیست.