آمریکا در تدارک حمله به ایران

نویسنده

» گزارش تایمز از فعالیت نیروهای ویژه جاسوسی آمریکا

گیلز ویتل- مایکل اوانز

 

منابع دولتی ایالات متحده تأیید می کنند به گروه های نیروی ویژه آمریکا اجازه داده شده تا به انجام عملیات جاسوسی دست بزنند. هدف از انجام عملیات یاد شده این است که در صورت صدور دستور از سوی باراک اوباما، راه برای انجام یک حمله نظامی به ایران باز باشد.

بر اساس فرمان مخفی نوشته شده از سوی ژنرال دیوید پتراوس، واحدهای نظامی برای شناسایی اهداف احتمالی هسته ای و تماس با گروه های مخالف دولت، به ایران نفوذ می کنند.  وجود چنین فرمانی برای اولین بار درروز گذشته فاش شده است.

در این مدرک، به نیروهای ویژه ایالات متحده اجازه داده شده در سراسر خاورمیانه پخش شوند. با این حال، احتمال فعال شدن نیروهای آمریکایی در داخل ایران، بیشترین شانس بی ثبات شدن امنیت منطقه ای را با خود به همراه می آورد.

ژنرال پترایوس، عالی ترین فرمانده آمریکایی در خاورمیانه و آسیای مرکزی برای اطمینان از موفقیت عملیات افزایش نیروها در داخل عراق در سال 2007، به نیروهای ویژه اتکا کرده بود. فرمان وی برای افزایش استفاده از نیروهای دلتا، نیروهای ویژه دریایی سیل ( Seal) و واحدهای رنجری ارتش  جهت جمع آوری اطلاعات و اجرای عملیات نظامی، می تواند روابط ایالات متحده با متحدانش در منطقه را به خطر بیاندازد و در عین حال، به مناقشه مزمن میان سرویس اطلاعات نظامی آمریکا و سازمان سیا دامن بزند.

این مدرک هفت صفحه ای که به رؤیت نیویورک تایمز رسیده است، هرچند در ماه سپتامبر تهیه شده اما همچنان محرمانه تلقی می شود. از آن زمان تا کنون، متخصصان نظامی ایالات متحده که در حال همکاری با نیروهای مسلح یمنی هستند، 6 تن از 15 رهبر القاعده در محدوده خلیج فارس را کشته اند. این عملیات در پی انتشار گزارش های مربوط به قتل 13 آمریکایی در فورت هود تگزاس و تلاش نافرجام صورت گرفته برای انفجار هواپیمای مسافربری آمریکا در کریسمس گذشته اجرا شده اند.

به گفته مقامات ارشد، از زمان صدور فرمان پترایوس، شمار تیم های عملیات ویژه ایالات متحده در افغانستان به دو برابر رسیده است. اعتقاد بر این است که تیم های یاد شده مسؤول اجرای بیش از نیمی از عملیات های نظامی در منطقه جنگی افغانستان هستند.

اعزام نیروهای ویژه به داخل ایران بحث انگیز خواهد بود اما یکی از مأموریت های فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده به سرپرستی دریاسالار اریک اولسون، عملیات شناسایی در داخل هر کشوری است که برای آمریکا یک خطر محسوب می شود. سخنگوی پنتاگون به نشریه تایمز گفت فرماندهان نظامی دارای این اختیار هستند که در صورت صلاحدید، عملیات اطلاعاتی را به مرحله اجرا درآورند.

ژنرال پترایوس یکی از فرماندهان عالیرتبه پنتاگون است که موضوع کار وی، طرح نقشه هایی برای نابودسازی زیرساخت های هسته ای ایران است.

آنتونی کوردزمن از مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی گفت: “این طرح ها همیشه تحت بازنگری جدی قرار می گیرند، زیرا شما با یک تهدید جدی سر و کار دارید.:

 

منبع: تایمز آنلاین- 26 مه 2010