ممنوع‌الخروجی خاتمی ارتباطی به من نداشت

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش احمدی‌نژاد به ادعای لاریجانی:

چند هفته پس از انتشار اخبار مختلف پیرامون رفع ممنوع‌الخروجی سیدمحمد خاتمی و سپس تکذیب آن از سوی محسنی‌اژه‌ای٬ محمود احمدی‌نژاد گفته ممنوع‌الخروجی خاتمی ارتباطی به وی نداشته است. سخنان احمدی‌نژاد در واکنش به ادعای علی لاریجانی٬ رییس مجلس٬ با روزنامه لوموند بیان شده که محرومیت خاتمی از سفر را حاصل تصمیم رییس دولت دهم دانسته بود.

محمود احمدی‌نژاد٬ رییس‌ دولت پیشین٬ در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم٬ گفته است که “ممنوع الخروجی؟ احمدی‌نژاد؟ این موضوع قضایی است، چه ربطی به ما دارد؟ من حتی اگر این اختیار را داشتم هرگز این کار را نمی‌کردم. محمد خاتمی ۸ سال در کشور رئیس‌جمهور بوده؛ گرچه ما ممکن است در شیوه اداره کشور اختلاف نظر داشته باشیم ولی به‌هرحال فردی رئیس کشور بوده و اینکه رئیس‌جمهور بعدی بیاید بگوید او ممنوع الخروج شده چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ فکر نمی‌کنم موضوع مطرح‌شده حرف درستی باشد… این درست نیست؛ ما هرچقدر هم اختلاف نظر و اختلاف سلیقه داشته باشیم، بالاخره اصول و خطوطی را رعایت می‌کنیم”.

چندی پیش علی لاریجانی در گفت‌وگو با لوموند پیرامون ممنوع‌الخروجی سیدمحمد خاتمی گفته بود: “من فکر می کنم که دولت احمدی نژاد در برخی موارد عادات بدی داشت که این هم یکی ازآنها بود و فکر می کنم که این مسئله به آسانی قابل حل است”.

رییس دولت دهم در واکنش به این سخنان لاریجانی گفته است: “من از شما و از این طرف و آن طرف شنیدم؛ بالاخره خوب است بعضی چیزها رعایت شود، حالا…، من تازه شنیدم این حرف را، این در اختیار رئیس‌جمهور نیست؛ بلکه یک مسئله قضایی است و ربطی به رئیس‌جمهور ندارد؛ من تعجب می‌کنم… من قضاوت نمی‌کنم و این چیزی است که ربطی به رئیس‌جمهور ندارد”.

بحث ممنوع‌الخروج شدن سید محمد خاتمی، سال ۸۹ برای نخستین بار مطرح شد. گرچه این خبر از سوی وکیل خاتمی تکذیب شده بود٬ اما خاتمی امکان سفر به ژاپن برای برای شرکت در یک سمینار را پیدا نکرد و بحث ممنوع‌الخروجی وی مطرح شد.

آن زمان محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خاتمی٬ گفته بود: “تا جایی که اطلاع دارم، لغو سفر خاتمی به ژاپن به توصیه برخی نهادها بوده است و تاکنون هیچ حکم ممنوع الخروجی برای وی صادر نشده است. ممنوع الخروج کردن یک فرد نیازمند حکم قضایی است، در حالی که تاکنون هیچ پرونده قضایی برای خاتمی تشکیل نشده و به هیچ شعبه بازپرسی نیز احضار نشده است”. خبر ممنوع‌الخروجی خاتمی را حیدرمصلحی٬ وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد٬ نیز تکذیب کرده بود.

همان زمان اما حمید رسایی٬ نماینده حامی احمدی‌نژاد در مجلس٬ گفته بود که دلیل ممنوع‌الخروج شدن خاتمی به دلیل شکایت بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس بوده است.

با این حال طی هفته‌های گذشته و هم‌زمان با تولد خاتمی٬‌ اخباری پیرامون رفع ممنوع‌الخروجی وی منتشر شده بود. برخی رسانه‌ها آن زمان به نقل از “یک مقام آگاه امنیتی” نوشته بودند که “مشکلاتی که بر سر راه سفرهای خارجی آقای خاتمی قرار داشت حل شده است و ایشان ممنوع الخروج نیست و برای سفرهای خارجی مشکلی ندارد”.

با این حال پس از انتشار این اخبار٬ غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای٬ سخنگوی قوه‌قضاییه٬ در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی پیرامون رفع ممنوع‌الخروجی خاتمی٬ گفته بود: “کسانی که در جریان فتنه ۸۸ ظلم کردند از جمله کسی که شما اسم بردید در ارتباط با وی اتفاق خاصی نیافتاده است”.