تردید ایران به دانشجو بودن ریس

نویسنده

» گزارش فیگارو از معلم فرانسوی متهم به جاسوسی

باستین اوگ

 

علی آهنی، سفیر جمهوری اسلامی در فرانسه، در مصاحبه ای با روزنامه پاریزین، دادگاه و محاکمه کلوتیلد ریس، دانشجوی جوان فرانسوی را تأیید کرده و تأکید می کند که “طی دو ماه گذشته تمامی تلاش خود را کرده تا رابطه بین تهران و پاریس به حالت عادی بازگردد”.

کلوتیلد ریس که از سوی دولتمردان جمهوری اسلامی به جاسوسی محکوم شد و در تاریخ ۱۶ اوت به قید وثیقه آزاد گردید، همچنان در انتظار محاکمه خود نشسته است. علی آهنی، سفیر جمهوری اسلامی در فرانسه، بالاخره سکوت خود را شکست و در مصاحبه ای با روزنامه پاریزین این سؤالات را مطرح کرد که: “چرا یک دانشجوی ژئوپلیتیک را به جای یک استاد زبان می فرستند تا فرانسه تدریس کند؟ چرا به اصفهان، یعنی دقیقاً به جایی که مراکز هسته ای ما در آن قرار دارند می رود؟ و چرا یک دانشگاه فنی که هیچ ربطی به علوم اجتماعی ندارد را انتخاب می کند؟”

آهنی در ادامه می گوید: “گزارش او تحت عنوان “درک سیاست ایران در بحران هسته ای” که به دنبال یک دوره کارآموزی در سال ۲۰۰۷ به راهنمایی مدیریت کاربردی نظامی کمیساریای انرژی اتمی نوشته شده شک و تردید ما نسبت به او را توجیه می کند.”

سفیر جمهوری اسلامی همچنین می گوید: “کلوتیلد ریس در زمان محاکمه اش هر ۸ اتهام وارده را پذیرفته و به هیچ وجه مجبور به این کار نشده است. اعتقادات مذهبی به ما اجازه نمی دهند که دروغ بگوییم و مردم را وادار به اعتراف کنیم. این درحالی است که خانم ریس حتی ویزای خود را تمدید نکرده بوده و در واقع به صورت غیرقانونی در ایران زندگی می کرده.”

او همچنین می افزاید: “ظاهراً او در اصفهان به تدریس زبان فرانسه مشغول بوده. پس چرا به مدت ۱۵ روز در تظاهرات تهران شرکت می کرده؟ او قبل از دستگیری تحت نظارت بوده است.”

علی آهنی در پاسخ به این سؤال که دادگاه بعدی او چه تاریخی برگزار خواهد شد اظهار بی اطلاعی کرد و اظهار داشت: “این سؤال را باید از قاضی پرونده پرسید. ولی نکته مسلم این است که از دادگاه های فرانسه زودتر برگزار خواهد شد.”

او اظهار داشت: “از دو ماه پیش تاکنون تمامی سعی خود را کرده ام تا وضعیت [بین پاریس و تهران] آرام شود.” او در پایان اظهار تأسف کرد که “فرانسه بلافاصله پس از انتخابات در امور مربوط به ایران دخالت کرد و پیام های شعارگونه خود را به افکار عمومی منتقل کرد”.

منبع: فیگارو، ۲۵ اوت