رعایت خط قرمزها یا براندازی با برجام

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» یک گروه، دو گزارش

هم‌زمان با برگزاری جلسه کمیسیون برجام با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت بازدید ازپارچین با رعایت خط قرمزها اتفاق افتاده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته “هرآنچه در این بازدید رخ داد با رعایت ملاحظات امنیت ملی و در چارچوب خطوط قرمز بوده است”. او همچنین به انتقاد از افرادی پرداخته که دولت را به عبور از خط قرمزها متهم می‌کنند. این سخنان شمخانی البته از سوی برخی اصول‌گرایان به “تناقضات تلخ” تعبیر شد.

شمخانی دو روز پیش نیز خبر داده بود که جمهوری اسلامی به شکل رسمی وارد “اجرای برجام” شده است. او گفته بود : “از این مرحله در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود به درستی عمل کند، عبور خواهیم کرد”.

 این سخنان با واکنش‌هایی از سوی اصول‌گرایان روبه‌رو شد. روزنامه کیهان در گزارشی با تیتر”اجرای برجام فاجعه آفرین است مجلس اجازه ندهد” نوشت: “در حالی که هنوز مجلس نظر و رای خود درباره توافق هسته‌ای را اعلام نکرده است، یک مقام بلندپایه دولت اعلام کرد برجام وارد فاز اجرایی شده است”.

به نوشته این روزنامه برخی نمایندگان مجلس طرحی دوفوریتی تهیه کرده‌اند که در آن “ملاحظات کشور و نظام در اجرای برجام در ابعاد مختلف اقتصادی، فنی، علمی، نظارتی و دیگر ابعاد مدنظر قرار گرفته و دولت را در اجرای برجام ملزم به رعایت آن می‌کند”. این روزنامه نمایندگان مجلس را نیز تشویق کرده بود که به برجام رای مخالف دهند.

پیش از این رهبر جمهوری‌اسلامی هم در دیدار با اعضای مجلس خبرگان گفته بود به روحانی توصیه کرده مجلس از روند بررسی برجام کنار گذاشته نشود. آیت‌الله خامنه‌ای البته تاکید کرده بود که نظری درباره رد یا تصویب این متن در مجلس ندارد و خود نمایندگان مجلس باید در این زمینه تصمیم بگیرند. این سخنان رهبر جمهوری اسلامی که پیش از این تنها خواستار طی شدن مسیر قانونی برای تصویب برجام شده بود ، باعث شد اصول‌گرایان فشار برای بررسی برجام در مجلس را بیشتر کنند.

هم‌زمان یک عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با اشاره به حضور علی لاریجانی در جلسه این کمیسیون، گفته احتمال “ارائه دو گزارش” وجود دارد، اما “تلاش می کنیم که در جمع بندی خود به یک گزارش برسیم چراکه به صلاح مجلس و کمیسیون برجام این است که یک گزارش منتشر شود و بتوانیم در این رابطه به اجماع برسیم”.

لاریجانی هم در جلسه کمیسیون برجام چنین سخن گفته است: “جمهوری اسلامی برجام را همکاری می‌داند و هر نوع ادبیات تهدیدآمیز را برخلاف برجام می‌دانیم. بنابراین هم در گزارش و هم در طرحی که قرار است ارائه شود باید دغدغه‌های مذکور مدنظر قرار داده شود. لغو تحریم‌ها از موضوعات مهم برجام است”.

پیش از این محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس وعده داده بود گزارش کمیسیون برجام روز سه شنبه در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد. باهنر همچنین گفته بود: “احتمال دارد ما در مجلس به سمت تصویب یک ماده واحده برویم که بر اساس چارچوب‌هایی به دولت اجازه می‌دهد… اجراییات را در زمینه توافق هسته‌ای آغاز کند، اما به شرطها و شروطها”.

با نزدیک شدن به زمان تصمیم‌گیری درباره برجام، تلاش‌های مخالفان نیز افزایش یافته است. از جمله نشریه رمزعبور در گزارشی پیرامون راه‌های نفوذ از طریق برجام به کشور و براندازی از طریق آن، نوشت: “به چه علتی جرج سوروس که همواره به دنبال برهم زدن امنیت کشورهای دنیا از طریق انقلاب های رنگی و مخملی است، امروز به حامی اول این توافق تبدیل شده است؟ آیا فردی که در سال ۸۸ به دنبال ایجاد کودتا در جمهوری اسلامی ایران از طریق تزریق پول های بی‌حد و اندازه خود به مخالفان بود، امروز پول های خود را در این راستا خرج می‌کند که از طریق توافق صلح و امنیت را در ایران به ارمغان آورد؟ توافق هسته ای چه منفعتی برای جرج سوروس و لابی جی استریت دارد که برای نیل به این هدف تا آنجایی پیش می‌روند که به تهدید نمایندگان سنای امریکا پرداخته و محبوبیت خود را در میان برخی از یهودیان نیز از دست دهند”؟

رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری نیز اجرای برجام را موجب “محرومیت همیشگی از چرخه سوخت هسته ای” توصیف کرده و نوشته: “به نظر می‌رسد علاوه بر ایجاد محدودیت گسترده در ظرفیت غنی سازی ایران برای سالیان طولانی و حتی صفر شدن ظرفیت غنی سازی کشورمان بعد از سال دهم، ایجاد محدودیت در منابع سوخت هسته‌ای کشور یکی دیگر از دستاوردهای طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای بوده است”.