ظریف: طی یک ماه به توافق می‌رسیم

نویسنده
حسین محمدی

» تصمیم قطعی برای پایان خوش هسته‌ای

اگرچه طی هفته‌های گذشته ابهاماتی درباره امکان توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ ایجاد شده بود اما یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از تصمیم قطعی برای نگارش متن توافق جامع هسته‌ای خبر داده است.

حسین نقوی‌حسینی، سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به حضور عباس عراق‌چی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران، گفت: “عراقچی گفته است “هر دو طرف تصمیم قطعی دارند که از نشست فردا نگارش متن توافق آغاز شود. عضو ارشد تیم مذاکره کننده تصریح کرد تردید داشتیم که طرف مقابل مصمم به دستیابی به توافق تا ۳۰ تیر باشد اما در این مذاکره که قائم مقام وزارت خارجه آمریکا مسئول تیم آمریکایی بود آمریکایی‌ها اعلام کردند که ما مصمم هستیم تا در وقت شش ماهه یعنی ۲۰ جولای توافق ها انجام شود زیرا شرایط بعد از ۲۰ جولای را به نفع مذاکرات نمی‌دانند”.

به گفته نقوی‌حسینی، عراق‌چی در دیدار با نمایندگان مجلس، مذاکره دو جانبه با آمریکا را موثر و باعث حاصل شدن “نتایج خوب” توصیف کرده است.

سخنان عراق‌چی درباره آغاز نگارش متن توافق جامع هسته‌ای پس از آن منتشر شده که حسن روحانی، رییس‌جمهوری، و محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، نیز طی روزهای گذشته بر رسیدن به توافق تاکید کرده بودند.

روحانی ابتدای هفته در نشست خبری خود گفته بود که “اگر توافقی نشود هم مشکل چندانی نخواهیم داشت اما حل مشکل در پنج هفته باقیمانده بهترین فرصت است و غرب باید از این فرصت به خوبی استفاده کند. استراتژی ما این است که دنیا بداند ایران مصمم به تعامل سازنده با جهان است و بحث هسته‌ای تنها گوشه کوچکی از این مساله مهم است”.

از سوی دیگر محمدجواد ظریف نیز با انتشار مقالهای در روزنامه واشنگتنپست، نوشت: “اطمینان دارم که تا ماه آینده به یک توافق جامع می‌رسیم که به جهان اطمینان خواهد داد برنامه اتمی ایران صلح‌آمیز باقی خواهد ماند”.

آن‌گونه که ظریف نوشته: “امروز حسن روحانی و من مجددا مسئولیت مذاکره را به عهده گرفته ایم و اعتقاد ما به تعامل سازنده تغییری نکرده است. ما حاضریم تضمین هایی را درباره ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران ارائه کنیم… با این حال ما از دستاوردهای تکنولوژیک دانشمندانمان چشم‌پوشی نکرده یا آن را به موضوعی بی معنی و نمایشی تبدیل نخواهیم کرد”.

این سخنان در حالی بیان شده که طی هفته‌های گذشته مذاکره میان ایران و گروه ۱+۵ در وین به نتیجه نرسیده بود. مساله‌ای که با استقبال برخی نیروهای اصول‌گرا هم مواجه شد.

آن زمان حسین شریعتمداری با انتشار یادداشتی در روزنامه کیهان درباره گفت‌وگوها میان ایران و گروه ۱+۵ در وین نوشت: “مذاکرات سه روزه ایران و ۱+۵ در وین، خوشبختانه بی‌نتیجه مانده است. شاید تصور شود استفاده از قید «خوشبختانه» برای اعلام شکست و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای وین۴، نامتعارف و «بدبینانه» است ولی این واقعیت قابل تردید نیست که مذاکرات هسته‌ای به دلایلی که پیش از این بارها گفته و نوشته‌ایم، هرگز به نتیجه مطلوب نمی رسد”.

نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، از توافق‌نامه ژنو هم با عنوان سندی یاد کرد که در آن جمهوری‌اسلامی “مجموعه‌ای از امتیازها” را با “گشاد‌ه‌دستی آمیخته به وادادگی” به غرب داده و در مقابل جمهوری‌اسلامی تنها دل‌خوش به “وعده‌های نسیه” است.

اکنون نیز سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری، با انتشار تحلیلی در نخستین سال‌گرد پیروزی حسن روحانی، از توافق هسته‌ای با عنوان “توافق بی‌خاصیت”یاد کرد و نوشت: “بیش از ۶ ماه از توافق ژنو گذشته است و هرچند تبلیغات فراوان دولت درباره مزایای توافق هسته‌ای ژنو، مدت‌ها است که فروکش کرده؛ اما مردم هم‌چنان چشم‌انتظار وعده‌هایی هستند که گفته می‌شد با اجرای این توافق نصیب کشور می‌شود. مردم ۶ ماه پس از توافق ژنو به مشکلات اقتصادی که با آن روبرو هستند، نگاه می‌اندازند که آیا تغییری در زندگی آن‌ها رخ داده یا خیر؟ آیا توافق ژنو توانسته موجب بهبود نرخ بیکاری، تورم، گرانی‌ها و شاخص‌های مهم اقتصادی کشور شود؟ آیا تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای، سبب چرخیدن چرخ کارخانه‌ها و زندگی مردم شده است”؟

با وجود انتقادهای برخی اصول‌گرایان، سخن‌گوی سپاه پاسداران به حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پرداخته است. رمضان شریف، مسوول روابط عمومی این نهاد، در گفت‌وگویی با روزنامه ایران، درباره مذاکرات هسته‌ای گفته است: “از اصل مذاکرات قطعا حمایت می‌کنیم اما طرف مقابل ما بسیار دقیق است و به رفتار آن‌ها اعتمادی نیست. چون آن‌ها برای رسیدن به هدفشان از هر ابزاری استفاده می‌کنند. مهم این است که ما در هر مذاکره‌ای از توانمندی ویژه‌ای که داریم استفاده کنیم. امروز امریکا قدرت برتر دنیا نیست و همه می‌دانند که این امریکا، امریکای سابق نیست… مذاکره‌کنندگان تا زمانی که در دایره تدابیر رهبری و ریاست جمهوری باشند از این پشتیبانی برخوردارند. ما در آخرین جلسه‌ای که با مجموعه هادیان سپاه داشتیم از آقای عراقچی دعوت کردیم و ایشان به صورت مبسوطی پاسخ سوالات همکاران ما را دادند. توضیحات ایشان بسیار راهگشا بود. الحمدلله خیلی هم رضایت بخش بود. سپاه واقعا همواره حامی مذاکره‌کنندگان بوده است”.

هفته گذشته رسول سنایی راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران در سخنان مشابهی گفته بود: “با وجود این که به گروه ۱+۵ اعتمادی نداریم اما با اصل مذاکره هسته‌ای موافقیم و پشتیبان آن هستیم”.

برخی از نزدیکان سپاه پاسداران و یا رسانه‌های وابسته به این نهاد، در ماه‌های گذشته به انتقاد از مذاکرات هسته‌ای پرداخته بودند. مساله‌ای که باعث واکنش حسن فیروزآبادی - رییس ستادکل نیروهای مسلح - و علی سعیدی - نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران - شد. این دو از این رسانه‌ها انتقاد کرده و حتی فیروزآبادی تهدید کرده بود در صورت ادامه چنین روندی، با آنها برخورد خواهد شد.