داستان تلویزیون ایران

نویسنده

» مقاله ای از نیوزویک

کریستوفر دیکی

مبارزه برای آینده ایران روز به روز در فضا های دیگر شکل می گیرد و این فضا درباره موشک و سلاح اتمی نیست. این فضا، اطلاع رسانی  و توانایی پارازیت انداختن روی شکبه های ماهواره ای است که برای مردم ایران خبر پخش می کنند. تا کنون به نظر می رسد که دولت ایران در این نبرد بازنده شده است.

از 12 ژوئن 2009 که محمود احمدی نژاد در تقلبی آشکار دوباره رئیس جمهور شد و این موضوع معترضین به انتخابات را به خیابان ها کشاند، همه تلاش دولت این شده است که هر نوع گزارش در این مورد را سانسور کند. از آنجایی که تصاویر اعتراضات و سرکوب ها از طریق موبایل ها و شبکه های اجتماعی به خارج از کشور می رسد، دولت بشدت همه دسترسی ها را قطع می کند. اما مهم تر از آنکه این تصاویر به خارج از ایران نباید بروند این است که نباید دوباره در داخل پخش بشوند: از طریق اخبار بنگاه های خبری بین المللی، ده میلیون نفر از مردم ایران که به اینترنت دسترسی ندارند اما شبکه های ماهواره ای را تماشا می کنند به این تصاویر دست پیدا می کنند.

به همین دلیل دولت ایران تصمیم گرفت تا همه قدرت خود را بکار بگیرد تا با این شبکه ها مبارزه کند. اولین شبکه در این فهرست بی بی سی فارسی است که از ژانویه سال 2009 درست چند ماه قبل از انتخابات کار خود را آغاز کرده است. در این روند چند شبکه تجاری که روی ماهواره هات برد 6 قرار داشت نیز در ایران غیر قابل دسترس شد. یوتل ست و گلوت کست، صاحبان فرانسوی هات برد، بی بی سی را به یک شبکه دیگر منتقل کردند و به این ترتیب انداختن پارازیت بر روی آن برای دولت ایران دشوار تر شد. اما هر کس که می خواست این شبکه را ببیند باید جهت بشقاب ماهواره را تغییر می داد.

اوایل سال جاری فرانسه طی نامه ای به سندیکای بین المللی ارتباطات جمعی، به این روند اعتراض کرد و خواستار مقابله به مثل شد .اما سه منبع مطلع در این زمینه که نخواستند نامشان فاش بشود گفتند که دولت ایران در نقطه کور قرار گرفته است و نمی شود روی شبکه های دولتی ایران پارازیت انداخت. این در حالی است که  تلویزیون جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم ترین ابزار های حکومت اما وابسته به شبکه ارسال  اروپایی است تا بتواند برنامه هایش را پخش کند. صاحبان عرب این ماهواره ها، برنامه های ایران را پخش می کنند و ایران صاحب ماهواره نیست.

عزت الله ضرغامی، مدیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در جریان یک کنفرانس اعلام  کرد: “اگر ما به روی برنامه های آنها پارازیت بیاندازیم، آنها هم همین کار را با برنامه های ما می کنند و بعد برنامه های ما از روی ماهواره برداشته می شود. به همین دلیل باید مطمئن باشیم که در دسترس آنها قرار نمی گیریم”. اگر جنگ ماهواره ها شدیدتر شود، اروپایی ها ممکن است برنامه ها را قطع کنند. از پایان ماه مه شبکه بی بی سی به هات برد بازگشته است و از آن زمان بدون وقفه به پخش برنامه هایش دامه داده است.

 

منبع: نیوزویک 5 ژوئن