احمد خاتمی؛ رئیس مجلس آینده؟

نویسنده
نازنین کامدار

» طرح های تازه افراطیون

همزمان با نزدیک تر شدن احمد ناطق نوری به طیف هواداران دولت و هاشمی رفسنجانی، محافظه کاران تصمیمات جدیدی در خصوص رئیس بعدی مجلس و نحوه چیدمان نیروهای شان در این قوه اتخاذ کرده اند.

در همین راستا، رسانه های داخلی روز گذشته از خیز جریان محافظه کار برای نشاندن احمد خاتمی، روحانی تندرویی که طی دوران زمامداری محمود احمدی نژاد در گود سیاست اسم و رسم یافت، برکرسی ریاست مجلس دهم خبر داده اند.
این خیز پس از آن شدت گرفته که محافظه کاران وزن حداد عادل، محمدباقر قالیباف و جلیلی را در انتخابات ریاست جمهوری مشاهده کردند و افشاگری های محمود احمدی نژاد درباره فساد اقتصادی برادر لاریجانی ، نام او را هم از فهرست محافظه کاران برای ریاست دور بعدی مجلس خط زده است.

با سوختن این گزینه ها و از آن رو که در درون جریان محافظه کار کماکان طیف تندروی پایداری به دلیل توانایی های مالی از قدرت چانه زنی بالایی برخوردار است، هم اکنون نام احمد خاتمی در رسانه ها به عنوان سر لیست محافظه کاران در انتخابات مجلس شنیده می شود.

احمد خاتمی، سابقه سیاسی چندانی تا پیش از دوران محمود احمدی نژاد ندارد، اما با یکدست شدن قدرت در دوران احمدی نژاد، او نیز پله های ترقی را در درون این جریان طی کرد و هم به عضویت خبرگان رهبری در آمد و هم امام جمعه موقت تهران شد.

نام او را سایت “نامه امروز” که به مصطفی پورمحمدی نزدیک است بر سر زبان ها انداخته و در گزارشی نوشته است: “اصولگرایان مخالف و منتقد دولت یازدهم به دنبال نشاندن یک روحانی در راس قوه مقننه هستند. اصول گرایان مخالفان دولت معتقد هستند، ریاست لاریجانی بر مجلس نهم، مطابق خواست دولت است و باید برای مجلس دهم و با توجه به اتحاد احتمالی لاریجانی و روحانی و حضور پررنگ اصلاح طلبان در این انتخابات، به فکر گزینه‌ای مقتدر که بتواند در مقابل سیاست‌های دولت بایستد باشند. در سویی دیگر گرچه حدادعادل از گزینه های روی میز منتقدان دولت یازدهم است اما روحیه فلسفی و ادبی حداد عادل در فضای سیاسی ایران، باعث شده است تا اصول گرایان مخالف دولت، از او دلسرد شده و به سراغ «سید سمنانی» بروند تا او راهی پارلمان کنند. سید احمد خاتمی پیش از این نیز از سوی برخی چهره‌ها برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت شده بود که امام جمعه تهران دست رد به این درخواست زده بود اما اینبار و با توجه به احتمال پیروزی ائتلاف «دولت، اصول گرایان طرفدار دولت و اصلاح طلبان» در انتخابات مجلس ، می‌تواند خاتمی را ترغیب به حضور در انتخابات کند. این اصول گرایان که مطمئن به حضور خاتمی در مجلس در صورت حضور در انتخابات هستند، این اعتقاد را دارند که اگر در مجلس دهم شکست بخورند، می‌توانند با مدیریت سید احمد خاتمی یک اقلیت قدرتمند را در مجلس شکل دهند”.

همزمان با این گزارش، سایت “رسا” نیز تلاش کرده تا سابقه سیاسی پر و پیمانی برای احمد خاتمی که یکی از دلایل برجسته شدن اش، هم نامی با “محمد خاتمی” بود، جور کند: “روحانی ۵۴ ساله سمنانی که بسیاری او را به خاطر خطبه‌های آتشین اش در نماز جمعه می‌شناسند در سال ۱۳۳۹ در سمنان به دنیا آمد و در آنجا با علوم دینی آشنا شد، وی پس از آن راهی قم شد تا زندگی دینی و سیاسی او وارد فضایی جدید شود. حضور او در قم باعث شد تا خاتمی جوان با فعالیت‌های سیاسی آشنایی بیشتری پیدا کند و به بهانه حضور در حوزه با امام خمینی آشنا شده و فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کند”.

این سایت می افزاید: “اختلاف نظر سیاسی میان او و سید محمد خاتمی و دوستانش، زمینه مطرح شدن بیش از پیش سید احمد خاتمی در فضای سیاسی کشور شد اما ظهور احمدی نژاد، سید احمد خاتمی را وارد فضای جدیدی کرد، تا این عضو مجلس خبرگان رهبری به عنوان یکی از حامیان اصلی احمدی نژاد در شهر قم و میان اعضای جامعه مدرسین شناخته شود. خطبه‌های جنجالی سید احمد خاتمی در نماز جمعه تهران بسیاری از نماز جمعه رفته‌ها را به یاد «شیخ اصول گرایان» یعنی آیت الله محمد یزدی می‌انداخت، کسی که بدون هیچ ملاحظه‌ای در نماز جمعه سخنان خود را بیان می‌کرد. خطبه‌های آتشین خاتمی تبدیل به تیتر یک رسانه‌های ایران و حتی رسانه‌های غربی می‌شد، تا خاتمی نشان دهد مهارت زیادی به تبدیل شدن به یک چهره جنجالی در ایران را دارد.”

حالا اما او نسبت به خبر قرارگرفتن نامش در فهرست راست ها ابراز بی اطلاعی کرده و گفته که در هیچ انتخاباتی کاندیدا نخواهد شد، آنهم در حالی که در دو انتخابات خبرگان کاندیدا بوده است!

به گزارش فرارو، احمد خاتمی گفته است: “بنده در هیچ یک از عرصه‌های سیاسی کشور از جمله در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و یا قوه قضائیه مطلقا علاقه‌ای به حضور به عنوان کاندیدا نداشته، ندارم و نخواهم داشت. در عرصه مجلس خبرگان نیز اگر اصرار علما از جمله اعضای جامعه مدرسین و علمای کرمان نبود، بنده ورودی پیدا نمی‌کردم”.

او افزوده است: “من تلاش حوزوی را برای خود افتخاری می‌دانم و در این راستا به تلاش‌های خود ادامه‌ خواهم داد. آنچه که در این روزها در برخی از سایت‌ها در ارتباط با کاندیدا شدن من در انتخابات مجلس مطرح شده، گمانه‌زنی بیش نیست”.

او در حالی گمانه زنی ها را تکذیب کرده که سایت ها از “شنیده ها” خبرداده بودند.