عقب نشینی رهبران مخالفان ایرانی

نویسنده

» نگاه لوموند به سالگرد انتخابات

رهبران مخالفان ایرانی فراخوان راهپیمایی برای سالگرد انتخابات ریاست جمهوری را که در نهایت به انتخاب مناقشه آمیز محمود احمدی نژاد منجر شد لغو کردند. آنان از بیم آنکه طرفداران شان در رویارویی با عوامل حکومت به خاک و خون کشیده شوند، از انجام راهپیمایی در خیابان های تهران منصرف شدند. سایت آقای موسوی نوشت: “یک بار دیگر، افراط گرایان و نیروهای سرکوبگر خود را آماده می کنند تا مردم بی دفاع و بی گناه را مورد سرکوب قرار دهند.”

علی رغم این عقب نشینی، روز جمعه در پشت بام های پایتخت ایران، فریاد “الله اکبر” به مثابه جدالی با دولتمردان حکومت که به سیاست ایران قفل زده اند، طنین افکن شد. کمی قبل از آن، گروهی از دانشجویان، یک کلیپ کوتاه شش دقیقه ای را به یاد ندا آقا سلطان روی اینترنت قرار دادند. او اکنون به سمبل جنبش مخالفان تبدیل شده و الگویی است برای جوانان ایرانی.

این عقب نشینی رهبران مخالفان در نظر حکومت به مثابه یک پیروزی است. در میان تهدید و ارعاب شدیدی که از سوی حکومت اعمال می شود، اینترنت به فضای مطلوب برای اعتراض تبدیل شده است. خوان کول، رییس مرکز مطالعات آسیا در دانشگاه میشیگان، در این رابطه می گوید: “پس از گذشت یک سال سرکوب شدید مردم، اکنون طبیعی است که طرفداران افراط گرایان به پیروزی دست یافته باشند. حکومت با زندانی کردن هزاران مخالف، با استقرار نیروهای چماق به دست بسیج و با شکنجه و اعدام تلاش کرد تا بر مردم تسلط یابد.”

یکی از مسؤولان عالی رتبه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز جمعه هشدار داد که مردم در صورت شرکت در این تجمعات با “عکس العمل شدید” روبرو خواهند شد. به علاوه، احمد خاتمی، روحانی فوق اصولگرا و امام جمعه تهران، در خطبه های نماز جمعه بار دیگر خاطرنشان کرد که در انتخاب آقای احمدی نژاد هیچ دستکاری و تقلبی صورت نگرفته است و سپس افزود که نیروهای مخالف در تلاش اند تا در “دموکراسی مذهبی” ایران خدشه وارد کنند.

 

منبع: لوموند، ۱۲ ژوئن