انفجارهای دنباله دار در ایلام

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» این بار چهار عضو یک خانواده کشته شدند

مقامات نیروی انتظامی استان ایلام از کشته شدن چهار عضو یک خانواده و زخمی شدن دو عضو دیگر همین خانواده بر اثر انفجار نارنجک دستی خبر داده‌اند؛ حادثه‌ای که به گفته فرمانده نیروی انتظامی ایلام “نگهداری غیرمجاز مواد منفجره در منزل” علت آن بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این انفجار دوشنبه شب در منزلی در روستای “سیرانه” شهرستان “ملکشاهی” در استان ایلام رخ داده است. ملکشاهی یکی از شهرستان‌های استان ایلام در غرب ایران است.

آنطور که سردار علی دولتی، فرمانده نیروی انتظامی استان ایلام گفته، علت این حادثه انفجار یک قبضه نارنجک دستی بوده است.

ظاهرا یکی از اعضای یک خانواده پر جمعیت با دستکاری یک نارنجک دستی باعث این حادثه شده؛ حادثه‌ای که به گفته فرمانده نیروی انتظامی بر اثر آن “۴ نفر از اعضای این خانواده در دم فوت و دو نفر نیز به شدت مجروح شدند.”

سردار علی دولتی به جزئیات بیشتری از این حادثه اشاره نکرده، اما گفته است که “نگهداری سلاح و مهمات غیرمجاز در منزل ضامن امنیت و آرامش خانواده‌ها نیست بلکه عواقب خطرناکی چون این حادثه را به دنبال خواهد داشت.”

 با این حال این مقام انتظامی مشخص نکرده که “مهمات غیر مجاز” به چه دلیلی در آن خانه روستایی نگهداری می‌شده است.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی وارد کردن هر نوع سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل به کشور، خارج کردن آن‌ها از کشور، ساخت، مونتاژ، نگهداری، حمل، توزیع، تعمیر و هرگونه معامله آن‌ها بدون مجوز مراجع ذی‌صلاح جرم است و مرتکب به مجازاتهای مندرج در این قانون محکوم می‌شود.

همچنین بر اساس قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، برای افرادی که “به طور غیرمجاز سلاح گرم یا سردجنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آن‌ها را خریداری، نگهداری یا حمل نماید یا با آن‌ها معامله دیگری انجام دهد” مجازات‌هایی نظیر دو تا پنج سال حبس پیش بینی شده است.

طی سالهای گذشته در مواردی با دارندگان مهمات غیر مجاز برخورد شده است. در دی ماه فرزاد فرهادی، معاون عمومی و انقلاب شهرستان اهواز از دستگیری ۶ نفر از دارندگان اسلحه و مهمات غیرمجاز در این شهرستان خبر داده بود.

به گفته او این افراد همزمان با اجرای سیزدهمین مرحله از اجرای طرح دستگیری دارندگان اسلحه و مهمات غیرمجاز در اهواز دستگیر شدند.

اما این اولین بار نیست که انفجار در ایلام قربانی می‌گیرد. در فروردین ماه سال ۹۰ انفجار یک بمب صوتی در بلوار امام علی شهر ایلام، ساکنان این منطقه را دچار وحشت کرد.

بر اثر این انفجار، شیشه‌های خودرو پارک شده در حیاط این منزل و شیشه اتاق‌ها شکسته شد.

در همین ماه برخی دیگر از خبرگزاری‌های حکومتی بدون ذکر جزئیات از انفجار بمب دیگری در یکی از محلات شهر ایلام خبر دادند. در واکنش رسمی به این حادثه فرمانده نیروی انتظامی ایلام، اعلام کرد که “اختلاف خانوادگی” عامل یکی از انفجارهای شب گذشته ایلام بوده است.

در فروردین ماه سال ۸۹ نیز بر اثر انفجار کپسول غیر مجاز گاز در یکدستگاه خودرو تاکسی دو نفر در ایلام کشته و ۱۱نفر دیگر زخمی شدند.

شدت حادثه به حدی بود که دو نفر از سرنشینان خودرو به علت شدت جراحات وارده در دم فوت و ۱۱ نفر دیگر نیز به شدت مجروح شدند.