توبه حر توبه خاتمی است؟

نویسنده
نازنین کامدار

» محافظه کاران: نامه به رهبر قبول نیست

در حالیکه طیفی از اصلاح طلبان بر این نکته تاکید دارند که “خاتمی دلبستگی خود به نظام را ثابت کرده” و از جمله به نامه اخیر او به سید علی خامنه ای در دوران بستری بودن در بیمارستان اشاره دارند، نیروهای محافظه کار گفته اند نمی توان نامه اخیر خاتمی را به مثابه توبه نامه درنظر گرفت.

این اظهارات پس از آن بالاگرفت که حسن روحانی در سفر اخیر به زنجان از اصطلاح “توبه حر وار” استفاده کرد و گفت که باید با افرادی که مثل حر توبه می کنند با آغوش باز برخورد شود.

اما پس از اعتراض برخی از چهره های محافظه کار به سخنان او و موضع گیری در قبال مقایسه حر با موسوی و کروبی، اکنون محافظه کاران به این نتیجه رسیده اند که مقصود روحانی نه موسوی و کروبی که محمد خاتمی بوده است.

بر همین اساس، سایت های محافظه کار در مطلبی به نقل از سید محسن میرشمسی نوشتند: “من برخلاف خیلی‌ها که صحبت اخیر حسن روحانی درباره توبه حُر را با نسبت دادن آن به موسوی و کروبی تفسیر و تأویل کرده‌اند، اعتقاد دارم که این اظهارات متوجه سیدمحمد خاتمی است نه موسوی و کروبی! چراکه اولاً موسوی و کروبی تاکنون توبه نکرده‌اند که بخواهد توبه‌شان پذیرفته شود و به نظرم در آینده هم توبه نخواهند کرد و روحانی هم همان ابتدای به قدرت رسیدنش به این درک رسید که وعده رفع حصرش به اصلاح‌طلبان عملی نیست و نباید بی‌جهت خود را برای موسوی و کروبی به زحمت بیندازد. ثانیاً اگر اظهارات جناب روحانی درباره توبه حُر را به عنوان یک گزاره در کنار اظهارات اخیر جناب خاتمی مبنی بر اینکه «ما منکر اشتباهات خود نیستیم و اصلاحات باید کمک کند بدبینی‌های احتمالی که نظام نسبت به این جریان پیدا کرده، حذف شود» به عنوان یک گزاره دیگر قرار دهیم و این دو گزاره را با لحاظ کردن عدم توبه موسوی و کروبی و ناامیدی روحانی از رفع حصر این دو نفر تحلیل کنیم، به نتیجه‌ای جز تلاش روحانی برای توبه خاتمی و پذیرش این توبه از سوی نظام نخواهیم رسید.با چنین اتفاقی، روحانی هم وعده رفع حصر را بدون عمل به آن به تاریخ خواهد سپرد و هم با اخذ جواز بازگشت خاتمی به حاکمیت دهان اصلاح‌طلبان را بسته نگاه خواهد داشت.به نظرم خاتمی هم چندان بدش نمی‌آید چنین اتفاقی بیفتد. دوست صاحب‌تحلیلی هم می‌گفت خاتمی به‌زودی توبه‌نامه خواهد نوشت!”

سایت صراط نیوز هم از تلاش ها برای جا زدن نامه خاتمی به جای توبه نامه خبر داده و با تاکید بر اشتباه فهمیده شدن مصداق سخنان روحانی نوشته است: “با این وجود، اخیرا زمزمه هایی مبنی بر اینکه عده ای قصد دارند برخی اقدامات و اظهارات سران فتنه را معادل عذرخواهی قلمداد کنند، پررنگ تر شده است. یکی از مهمترین این مصداق های ادعایی، نامه خاتمی به رهبر معظم انقلاب در زمان بستری شدن ایشان در بیمارستان به شمار می رود.بر این اساس، حمیان فتنه که مدت هاست به دنبال بازگشت بی هزینه و بدون عذرخواهی خاتمی به نظام هستند، نامه مذکور را عذرخواهی خاتمی قلمداد کرده اند! آیت الله سید احمد خاتمی با اشاره به این نامه و با بیان اینکه نامه خاتمی به رهبر انقلاب در زمان بستری در بیمارستان برای دعا جهت شفا بود و به معنای توبه نیست، تاکید کرده است: متاسفانه برخی نه تنها توبه نمی‌کنند که طلبکارانه با نظام برخورد می‌کنند. اینها با رای چهل میلیونی و مشارکت 85 درصدی مردم در انتخابات را به عنوان سرمایه ملی سوزاندند اما همچنان طلبکار هستند.حال سوال اینجاست که چگونه می توان امضای یک نامه از طرف مجمع روحانیون و آرزوی سلامتی برای رهبر انقلاب را توبه و بازگشت خاتمی به حساب آورد(!) و بر اساس آن فتنه ۸۸ را به طور کامل نادیده گرفت؟ البته این حاشیه سازی ها به عده ای از حامیان فتنه که به دنبال بازگشت بی هزینه سران خود به نظام هستند مربوط می شود و این در حالی است که عوامل اصلی فتنه، نه تنها از اقدامات خود پشیمان نیستند بلکه به صراحت – و این روزها به صورت کمتر علنی – از سابقه خود دفاع می کنند!”

در همین حال، احمد خاتمی، روحانی تندروی نزدیک به آیت الله خامنه ای هم درباره نامه خاتمی و مقایسه آن با توبه نامه گفته است: “نامه خاتمی به رهبر انقلاب در زمان بستری بودن ایشان در بیمارستان به معنای توبه نیست. متاسفانه برخی نه تنها توبه نمی‌کنند که طلبکارانه با نظام برخورد می‌کنند. اینها رای چهل میلیونی و مشارکت ۸۵ درصدی در انتخابات را به عنوان سرمایه ملی، سوزاندند اما همچنان طلبکار هستند”.

 محمدرضا باهنر از چهره های پرنفوذ راستگرا نیز نامه خاتمی را توبه نامه نمی داند و معتقد است: “خاتمی در فتنه نقش بالایی داشت و با نامه او به رهبری همه چیز از یاد نمی رود”.

تلاش برای بازگرداندن خاتمی به “آغوش نظام” بیش از همه از سوی عوامل تشکیلات تازه تاسیس “ندای اصلاحات” و شخص صادق خرازی که از بستگان سید علی خامنه ای محسوب می شود، صورت می گیرد.

او به تازگی در گفت و گو با نشریه الحیات ادعا کرده که رابط نامه های خاتمی با خامنه ای است.

خرازی گفته است: “ارتباط بین خاتمی و رهبری یک رابطه خوب است. برخی از مسائل وجود دارد که باید حل بشود که آن هم نیاز به زمان دارد. من اقدام به نقل نامه‌های متبادل بین آنها کردم. رابط ارتباط بوده و هستم. ما در تلاش برای زدودن برخی مشکلات هستیم تا آب‌ها به آسیاب برگردد. آقای خاتمی رهبر جنبش اصلاحات است و در هر شرایطی نیز باقی خواهد ماند.او جایگاه خاصی در جامعه دارد. بخواهیم یا نخواهیم. خاتمی به رهبری، قانون اساسی، ولایت فقیه در نظام سیاسی معتقد است. او بسیاری از حوادث سال ۲۰۰۹ را تایید نکرد. همچنین او برخورد شدید با اصلاح‌طلبان را نپذیرفت. او به گفتگو در حل مشکلات اعتقاد دارد”.

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون اقلیت مجلس و از بستگان محمد خاتمی نیز دیگر چهره ایست که نامه و رفتارهای اخیر خاتمی را چنین تعبیر و تفسیر می کند

او به روزنامه ایران گفته است: “برخی مرتب می‌گویند که آقای خاتمی توبه کند، این حرف خیلی سخیف است.چون آقای خاتمی دلبستگی خود به نظام را ثابت کرده است. ایشان در اوج وقایع گفتند اگر از طرف نظام تضییعی در حق مردم شده، مردم گذشت کنند و اگر مردم هم ناروایی در حق نظام داشته‌اند، نظام بگذرد. بعد در انتخابات مجلس هشتم هم تحریم انتخابات را شکست و با حضور خود در پای صندوق رأی نشان داد که نظرات خود را با رأی و صندوق رأی بیان می‌کند. اینها همه در جهت همگرایی بوده است”.