خط ونشان سردار برای جریان انحرافی

نویسنده
اردلان صیامی

» قاسمی و کسب رضایت نمایندگان مجلس

سردار رستم قاسمی قبل از اینکه به وزارت نفت وارد شود خط ونشان های خود را کشید.او گفته است که با جریان انحرافی، که اشاره به مشایی ، بقایی وتیم ریاست جمهوری دارد، مقابله میکند .این پیام سردار سپاهی با استقبال نمایندگان مجلس  رو به رو شده و گفته می شود برای روز رای گیری سردار پشتوانه خوبی است .هر چند قلعه بانی، یکی از مدیران فعلی وزارت نفت و نزدیک به مشایی،به سردار  یادآور شده این دولت 25 میلیارد دلار پروژه به خاتم الانبیا داده است .

وزیر پیشنهادی احمدی نژاد برای وزارت  نفت با بیان اینکه « با هر جریان انحرافی که بخواهد منافعی را از نفت ببرد قطعاً مقابله می‌کنیم» به توضیح برنامه های پیشنهادی خود در زمینه نفت و گاز، به ویژه در منطقه پارس جنوبی هم گفته:«بنده نگاه بیرون از وزارت نفت ندارم چرا که صنعت نفت به اندازه کافی متخصص و نیروی انسانی کارآمد دارد؛ دولت در این زمینه با ما هماهنگ عمل خواهد کرد و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.«

قاسمی اما در ادامه تأکید کرد: «با هر جریان انحرافی که بخواهد منافعی را از نفت ببرد قطعاً مقابله می‌کنیم؛ تعامل خوب و مثبتی با رئیس‌جمهور دارم افراد کارآمد و متخصصی را پیشنهاد می‌کنیم و رئیس‌جمهور با توجه به اختیاراتی که دارد آنها را تصویب می‌کند«.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: «در حال حاضر نگاه مقام معظم رهبری حمایت از دولت است تا روند خدمت به مردم صورت گیرد؛ دولت‌ها می‌آیند و این جریان خدمت است که ماندگار است.»

اشاره سردار قاسمی به جریان موسوم به انحرافی در حالی است که در ماههای اخیر وزرایی که به جریان مشایی تعلقی داشته باشند از مجلس رای اعتماد نمیگیرند؛ نمونه آن سجاد پور وزیر پیشنهادی برای وزارت ورزش بود .

از سوی دیگر این سخن قاسمی به شکلی خط ونشان کشیدن برای  نزدیکان مشایی در وزارت نفت قلمداد شده؛کسانی چون قلعه بانی مدیر عامل شرکت نفت  که خبر آن لاین نوشته که « براساس شنیده ها بزودی احمد قلعه بانی از این سمت برکنار و پیش بینی می شود در صورت موافقت رستمی با خواست احمدی نژاد محمد علی آبادی جایگزین میشود.»

درخواست علی آبادی  در مورد همکاری مدیران نفتی با رستم قاسمی برای دریافت رای وزارت از مجلس هم این احتمال را قوت بخشیده که سرپرست وزارت نفت بر مسند مدیریت شرکت ملی نفت تکیه بزند.

در این میان احمد قلعه بانی که طی روزهای گذشته در خصوص سردار قاسمی به شکلی سکوت کرده بود دیروز لب به سخن گشود و در جلسه ای حاضر شد که برای حمایت از وزیر شدن سردار به پا شده بود .وی اما از موضعی متفاوت وارد مقوله حمایت شد  .قلعه بانی در سخنانش لازم دید یاداور شود که  دولت احمدی نژاد چه مقدار پروژه به قرارگاه خاتم الانبیاداده است. وی در این مورد گفت :« قرارگاه خاتم‌الانبیا همواره جزو شرکت‌های پیشرو و فعال در صنعت نفت بوده به گونه‌ای که میزان مالی پروژ‌ه‌های نفتی این قرارگاه به 25 میلیارد دلار رسیده است.»

وی همچنین گفت :«همکاری وزارت نفت و قرارگاه خاتم‌الانبیا الگویی مناسب برای سایر شرکت های پیمانکاری است و این الگو در تمام بخش های این صنعت اجرایی می‌شود. »
50 درصد پروژه‌های صنعت نفت در برنامه پنجم توسعه به ارزش 120 میلیارد دلار به تصویب رسیده و نیمی دیگر به ارزش 100 میلیارد دلار در حال بررسی در هیات دولت است.

در گزارشی دیگر به نقل از خبرگزاری مهر رستم قاسمی در پاسخ به این پرسش که آیا در وزارت نفت از نیروهای سپاه استفاده خواهد کرد یا نه، گفته است  که تیم مدیریتی‌اش را از همان وزارت نفت انتخاب خواهد کرد.

چند روز پیش از معرفی رسمی سردار قاسمی به عنوان وزیر پیشنهادی نفت، برخی رسانه‌ها از شرط گذاری وی برای احمدی نژاد خبر داده بودند اما این خبر در سایت رییس دولت تکذیب شد .

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از جمله نهادهایی است که در فهرست تحریم سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان قرار دارد. معرفی رستم قاسمی برای کسب کرسی وزارت نفت در حالی رقم می خورد که در ماههای گذشته فرماندهان ارشد سپاه تندترین انتقادها را روانه دولت و محمود احمدی نژاد کردند و  روابط گرم وصمیمی سپاه ودولت را مورد تردید قرار دادند.کار فراتر از این هم رفت و سپاه به عنوان ضابط قضایی بسیاری از وابستگان دولتی را بازداشت و دستگیر کرد و تا مرز دستگیری بقایی و رحیمی هم پیش رفت؛احتمالی که هنوز هم منتفی نشده است .در این حال و احوال معرفی یک سردار سپاه که جزو فرماندهان ارشد است برای وزارت نفت، مهم ترین شریان اقتصادی دولت، عجیب بود . بی بی سی در گزارشی این موضوع را نوعی کوتاه آمدن دولت دانست و نوشت:« آیا آقای احمدی نژاد که با انتقادهای تند فرماندهان سپاه مواجه است برای همراه کردن آنها، می خواهد با گذاشتن یک فرمانده سپاه در راس وزارت نفت با آنها معامله کند یا می خواهد مانع از تکرار وضعیت شش سال پیش شود که سه نفر را به مجلس فرستاد و مجلس با هر سه نفر برای وزارت نفت مخالفت کرد؟ پیشنهاد وزارت نفت به سردار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران در حالی است که که مجموعه تحت فرمانش با آقای احمدی نژاد وارد صنعت نفت شد و در کمتر از شش سال به قدرت بلامنازع این بخش تبدیل شد»