فیس بوک و توئیتر مجرمان را سازماندهی می کنند

نویسنده
نازنین کامدار

» در بحرین پسندیده در ایران ناپسند

در حالی که  سرعت اینترنت در ایران روز به روز کاهش می یابد و دسترسی به سایت ها و شبکه های اجتماعی دشوارتر می شود،فرمانده نیروی انتظامی روز گذشته در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا از فیس بوک و توئیتر به عنوان سایت هایی که “مجرمان و ناراضیان” را دور هم جمع می کنند، یاد کرد. احمدی مقدم همچنین  ارتباطات مجازی را یک “تهدید” برای جمهوری اسلامی دانست.

فرمانده نیروی انتظامی افزوده است: “شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توئیتر امروز قدرت ایجاد کرده و ناراضیان پراکنده، مجرمان و سرویس‌های خارجی را جمع و سازماندهی می‌کنند؛ لذا داشتن اطلاعات صحیح و به موقع اهمیت بسیار زیادی دارد که در هر شرایطی شما بتوانید پیش‌بینی‌ کنید حریف می‌خواهد چه اقدامی کند. باید در فضای مدرن، قدرت رصد اطلاعاتی داشته باشید”.

وی در ادامه گفته: “در فضای مجازی، فضای ارتباطی و افکار عمومی جدید در جامعه ایجاد می‌شود که شما باید از این اقدامات مطلع باشید. در غیر این صورت شما پشت سر ماجرا راه می‌روید، مثلا در صحنه‌هایی لیبی، مصر و جاهای دیگر که این روزها اتفاق می‌افتد، حاکمان این کشورها وقتی می‌خواهند برای مردم پیام بدهند، شما احساس می‌کنید اینها 10 تا 20سال است که در جامعه خودشان نبوده‌اند و وقتی هم راجع به حوادث و مسایل داخلی کشورشان صحبت می‌کنند مورد تمسخر و خنده مردم خود قرار می‌گیرند”.   

همزمان با این سخنان، سایت مشرق، در گزارشی برای چندمین بار نوشت سایت های اجتماعی فیس بوک و توئیتر در خدمت منافع صهیونیست ها هستند.

مشرق نیوز در  مقاله خود به نقل از سردبیر یک نشریه یهودی از “خطرناک بودن فیس بوک” و “امکان سازماندهی مخالفان” سخن گفته است.

به نوشته مشرق، آلانا گودمن، گفته است: “فیس‌بوک می‌تواند به ابزاری خطرناک برای سازماندهی افراد تبدیل شود”.

این در حالی است که همین سایت در خبری دیگر از مسدود کردن سایت فیس بوک در بحرین انتقاد کرده و آن را نشانه “عدم آزادی بیان” در کشور بحرین دانسته است.

برخی از بازداشت شدگان پس از انتخابات و فعالانی که طی دو سال گذشته به بهانه های گوناگون مدت ها در بازداشت به سر برده اند به روز گفته اند در مراحل بازجویی و محاکمه، اطلاعات مندرج در صفحه فیس بوک آنان به عنوان مستندات مجرمانه مورد توجه قرار گرفته و حتی در مواردی احکام سنگین زندان، تنها به  جرم اشتراک گذاری اخبار در سایت فیس بوک صادر شده است.

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به وضعیت وابستگان این نیرو نیز گفته است: “حوادث سال 88 نیروی بسیاری از ما را صرف خودش کرد و به مرور دیدیم که از اواخر سال 88 تا اواسط سال 89 متاسفانه حدود 9 ماهی با رشد سریع جرایم روبرو شدیم، در واقع درگیر شدن نیروی انتظامی در صحنه‌های آشوب فرصتی را برای مجرمان ایجاد کرده بود که از این فرصت حداکثر استفاده را بردند”.

احمدی مقدم ادامه داده: “در این بازه زمانی، آمار جرایمی مثل سرقت، قتل، آدم‌ربایی و حتی برخی جرایم خشن نظیر کیف‌قاپی، سرقت به عنف و تجاوز به عنف در برخی از شهرها افزایش معناداری پیدا کرد که تا پیش از این حوادث برای مدت چهار پنج سالی بود که با کاهش پیوسته رشد جرایم روبرو بودیم”.