منوی صد من گربه!

علی رضا رضایی
علی رضا رضایی

» حرف

در هر کشوری اگر قوه قضاییه مستقل وجود داشته باشد، یکی از کارهایی که حتماً باید انجام بدهد توقیف تئاتر است که چون جز ایران، متاسفانه در الباقی کشورها قوه قضاییه مستقل نیست، اهمیتی به توقیف تئاتر نمی‌دهند. به همین مناسبت هفته گذشته قوه قضاییه موفق شد پس از رسیدگی به تمام کارهای دیگری که داشت، نمایش “شاخ نبات” را که همان اسمش برای توقیفش کافی است، در راستای رسالت مستقل خود توقیف و وزارت ارشاد نیز تماشا کرد.

در واقع تحقیقات زمانی آغاز شد که قوه قضاییه متوجه شد این نمایشنامه بر اساس منظومه “موش و گربه” (اوه اوه) اثر عبید زاکانی (اوه اوه اوه) است که اول قرار شد عبید مورد اشاره توقیف بشود ولی چون این اتفاق قبلاً افتاده بود، خود نمایش را توقیف کردند. همچنین قرار شد در ازاء وقتی که قوه قضاییه برای توقیف این نمایشنامه گذاشته، وزارت ارشاد در عوض به سه پرونده قضایی یکی پرونده “بهرام دراکولا” فروشنده مواد افیونی، یکی پرونده فرحناز-م که ممکن بود قیافه‌اش باعث تحریک افراد گمنامی در اصفهان و متعاقباً ارتکاب فعل مجرمانه توسط آنها بشود، و یکی هم وزارت ارشاد همینطوری اله بختکی یک نمایش دیگری را به قید قرعه توقیف بکند.

خوشبختانه این توقیف چند روز بیشتر ادامه پیدا نکرد و کارگردان نمایش پس از حضور در دادگاه و توضیح درباره‌ی اینکه بابا به حضرت عباس در این مملکت همه یا مثل موش تحت تعقیبند یا مثل گربه در حال تعقیب، با درایت قاضی فهیم پرونده که فوراً افزود: آها، از اون لحاظ، قضیه ختم به‌خیر و مقرر گردید که پس از ایام سوگواری دهه محرم که استثنائاً تا ده شب موش‌ها دنبال گربه می‌کنند، اجرا مجدد نمایش از سر گرفته بشود.

به همین مناسبت وزارت ارشاد با توقیف هشت فیلمی که هفته گذشته کمیسیون فرهنگی مجلس را ناراحت کرده بود، مخالفت کرد. علی جنتی با بیان اینکه “ما پا توی کفش قوه قضاییه نمی‌کنیم” و بیان اینکه “ما قسمت توقیف فیلم و نمایش را داده‌ایم به قوه قضاییه” و بیان اینکه “کاش وزارت ارشاد هم مثل قوه قضاییه مستقل بود و می‌توانست چیزی را توقیف بکند”، به بیانات دیگری پرداخت و از مجلس خواست تا دیگر از اینجور نامه‌های نامربوطی که بیشتر به خاندان “لاریجانی” مربوط می‌شود تا به خانواده محترم “جنتی”، برای وزارت ارشاد نفرستد.

وزارت ارشاد در عوض به مناسبت درگذشت ناگهانی آیت الله مهدوی کنی که جهانی را مبهوت کرد، تمامی کنسرت‌های در حال اجرا را لغو کرد. دفتر موسیقی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد که تا این لحظه هیچ وقت مناسبتی پیش نیامده بود که بتواند چیزی را لغو بکند، ضمن ابراز خوشحالی از درگذشت آیت الله مهدوی کنی، بلافاصله با انتشار اطلاعیه‌ای که باز هم تقریباً اولین اطلاعیه‌ای بود که تا حالا صادر می‌کرد، ضمن لغو هرگونه کنسرت در ایامی که همه ناراحتند، مراتب خوشحالی مضاعف خود را از تلاقی این مناسبت با ایام الله محرم که کنسرت‌ها فقط بطور خیابانی و با طبل و سنچ برگزار می‌شوند اعلام نمود، و ابراز امیدواری کرد که پس از اتمام لیالی حزن‌انگیز محرم، باری دیگر فرصتی پیش بیاید که دفتر موسیقی مربوطه بتواند چیزی را حالا در هر جایی لغو بکند.