فاصله داعش با ایران چقدرست؟

نویسنده
نازنین کامدار

» استاندار: کرمانشاه امن است

همزمان با انتشار گزارش هایی از پیشروی نیروهای داعش به سمت بغداد و رسیدن آنها به ۱۳ کیلومتری این شهر، نگرانی ها از احتمال حمله این گروه تروریستی به کشور بالا گرفته و شبکه های مجازی و رسانه ها، نسبت به نزدیک تر شدن این نیرو به مرزهای غربی کشور هشدار داده اند.

در همین حال، مقامات رسمی از جمله استانداران و فرماندهان نیروی انتظامی نیز نسبت به وجود آمدن این جو نگرانی و رعب واکنش نشان داده و از امن بودن مرزهای ایران و عدم امکان حمله داعش به ایران گفته اند.

عامل نگرانی مردم در ایران، انتشار اخباری مبنی بر حضور ۱۰ هزار تن از اعضای داعش در ۱۳ کیلومتری بغداد به نقل از منابع پلیس عراق است.

در اینباره، سایت خبرآنلاین می نویسد: “منبعی در پلیس عراق اعلام کرده که نیروهای امنیتی در بغداد نزدیک به یک هفته است که تمام تلاش خود را متوجه جلوگیری از نفوذ اعضای داعش به داخل پایتخت کرده‌اند و ایجاد تنش در مرکز بغداد می‌تواند تا حدودی ماموریت آنها را با مشکل مواجه کند. همچنین اخبار ضد و نقیضی از درگیری‌ میان اعضای داعش و نیروهای عراقی در اطراف فرودگاه بین‌المللی بغداد منتشر شده است”.

همچنین خبرگزاری ایسنا، به نقل از “یک مقام بلندپایه عراقی” اعلام کرده که حدود ده هزار تن از اعضای داعش در حال حاضر در ۱۳ کیلومتری بغداد حضور دارند و آماده یورش یه این شهر هستند.

ایسنا نوشته: “ده هزار تن از اعضای داعش در حال حاضر در ۱۳ کیلومتری بغداد حضور دارند و آماده یورش به پایتخت هستند و مسئولان عراقی از واشنگتن خواسته‌اند تا نیروهای زمینی را برای حمایت از بغداد جهت ممانعت از سقوط آن به دست داعش در اطراف بغداد مستقر کنند. اعضای داعش همچنان به پیشروی‌های خود در تمامی مناطق عراق ادامه می‌دهند و حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف به پایگاه‌های این گروه در عراق و سوریه نتیجه چندانی ندارد. صباح کرحوت، استاندار الانبار نیز نسبت به سقوط بغداد هشدار داده و اعلام کرده که در حالی که جهان به درگیری‌ها میان کردها و اعضای داعش در شهر کوبانی سوریه مشغول شده است، استان الانبار در آستانه سقوط قرار دارد. شورای استانداری الانبار از دولت بغداد خواسته تا اقدامات فوری برای نجات این استان اتخاذ کند. افزایش فعالیت تروریست‌های داعش احتمال این مسئله را می‌دهد که عملیات این گروه در شهر کوبانی تنها جلب کردن نظر دیگران به خود نیست بلکه آمادگی برای عملیات نظامی بزرگتر و مهم‌تر در مکان دیگری مثل حمله به شهر بغداد است”.

انتشار این گزارش ها، بار دیگر نگرانی ها از احتمال نفوذ نیروهای داعش به داخل ایران را در بین شهروندان تشدید کرده است.

از همین رو، روز گذشته خبرگزاری تسنیم به نقل از ابراهیم رضایی بابادی استاندار کرمانشاه مجبور شد که برای چندمین بار اعلام کند که فعلا خطری متوجه ایران نیست.

به نوشته این سایت، استاندار کرمانشاه گفته است: “گروهکی مثل داعش در ایران کوچک‌ترین تحرکی نمی‌تواند از خود نشان دهد و به طور ویژه در استان کرمانشاه نیروهای امنیتی و نظامی کاملاً مسلط هستند و تدابیر خوبی اندیشیده شده است. حضور مسلط در استان وجود دارد و کوچک‌ترین مشکلی نیز وجود ندارد و مردم استان در حمایت از مردم کوبانی عراق تظاهرات‌های خوبی هم برگزار کردند”.

همزمان با این سخنان، اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هم گفته است: “در هیچ نقطه مرزی کشور نیروهای گروه تروریستی داعش حضور ندارند. گروهک تروریستی داعش صدها کیلومتر با مرزهای ایران اسلامی فاصله دارد و فقط فاصله در مرز قصر شیرین با این گروهک ۴۰ کیلومتر است که ارتش عراق و نیروهای مردمی پیشرفت های خوبی در مقابله با آنها داشته اند”.

سخنان وی، دستمایه گزارشی به همراه تصاویری از نقشه فاصله داعش با ایران در فرارو شد و این سایت، در گزارش خود چنین نوشت: “برای بررسی دقیق تر صحبت های سردار احمدی مقدم باید نگاهی بیاندازیم به آخرین پیشروی های این گروهک تروریستی. نیروهای گروه تروریستی داعش پس از اشغال شهر جلولا در استان دیاله عراق، مواضع خود را در این شهر تقویت کردند. این شهر با مرزهای ایران ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. استان دیاله در شرق بغداد پایتخت عراق قرار دارد. شهر جلولا در نزدیکی شهر خانقین و مرز خسروی در استان کرمانشاه است. این شهر پس از درگیری شدید میان داعش و نیروهای نظامی کردستان عراق سقوط کرد. درگیری ها با داعش در مناطق شمالی و مرکزی عراق همچنان ادامه دارد.در واقع داعش در ۴۰ کیلومتری مرز کرمانشاه قرار دارد. نیروهای داعش پیش از با شکست نظامیان کردستان عراق (پیشمرگه) توانستند برخی مناطق این منطقه را تصرف کنند. آنها هم اکنون برای اشغال شهر اربیل مرکز کردستان عراق تلاش می کنند. باید توجه کرد که در حالی که این روزها توجه همه رسانه ها به شهر کوبانی مرز ترکیه و سوریه است، قوای اصلی گروه تروریستی داعش در استان انبار و در نزدیکی شهر بغداد متمرکز هستند و تلاش خود را بر تصرف این بخش از عراق صرف می کنند. با این وجود همانطور که سردار احمدی مقدم گفته است نیروهای داعش از مرزهای ایران دور هستند و تنها در یک نقطه به فاصله ۴۰ کیلومتری ایران می رسند”.

امیر موسوی، رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل هم از احتمال درگیری مستقیم ایران با داعش در خاک عراق خبر داده و گفته: “با توجه به اینکه تحرکات داعش در اطراف بغداد از جمله البنار و رمادی جدی تر از گذشته شده است و به نظر می رسد که این گروه با تصرف رمادی به دنبال ایجاد یک خط حائل از رمادی تا شرق عراق و غرب اردن است دیگر جمهوری اسلامی ایران نمی تواند دست روی دست بگذارد و ضروری است برای حفظ محور مقاومت وهمچنین دفع خطر داعش اقدامات جدی نظامی را در دستور کار قرار دهد. لذا پیش بینی می شود در آینده نزدیک شاهد ورود جدی جمهوری اسلامی ایران در میدان نبرد علیه داعش باشیم تا به نمایش ائتلاف برای مبارزه با این گروه پایان داده شود و این اقدام لازم و ضروری است چرا که پیش از منفعل شدن ایران باید تروریست ها در همان خاک عراق و سوریه منفعل شوند”.