امید به آزادی فرحبخش و دانشجویان

نویسنده

alifarahbakhsh.jpg


بر اساس خبر رسیده از تهران، شب گذشته دانشجویان زندانی در تماسی با خانواده های خود به آن ها خبر دادند که فردا با در دست داشتن سندی به دادگاه مراجعه کنند چرا که قاضی با گذاشتن وثیقه برای آزادی آن ها موافقت کرده است. این در حالی است که شنیده می شود با موافقت مسئولان قضایی، احتمال آزادی علی فرحبخش روزنامه نگاری که بیش ازهشت ماه است درزندان به سرمی برد نیز افزایش یافته واحتمال می رودطی هفته های آینده زندان اوین را ترک کند.

فرحبخش در انتظار

پیش از این انتظار می رفت با پایان نتیجه تحقیقات، وی با قراروثیقه آزاد شود، اما علی رغم نامه های مکرری که خانواده وی به آیت الله شاهرودی نوشتند ودستوروی مبنی برتبدیل قراربازداشت، او همچنان درزندان به سر می برد. یکی از نزدیکان به پرونده علی فرحبخش در این مورد به خبرنگار روزگفت که او هم اکنون ازقسمت امنیتی زندان به قسمت قضایی منتقل شده ومدتهاست تحقیقات پرونده وی به اتمام رسیده است، اما معلوم نیست چرا تبدیل قراربازداشت وی به قراروثیقه با تاخیر صورت می گیرد: “خانواده ونزدیکان علی امیدوارهستند با مساعدت مسئولین قضایی وزندان، این روزنامه نگار زندانی هرچه زودتر آزاد شود.”

علی فرحبخش به سه سال زندان دردادگاه بدوی محکوم شده بود. این حکم به دادگاه تجدید نظر رفت، اما سه قاضی که قرار است روی پرونده حکم بدهند، بارها اعلام تصمیم خود را به تعویق انداخته اند. درحکم بدوی که برای وی صادر شد، او به دریافت 23000 دلار ازافراد بیگانه متهم شده بود درحالی که وکیل وخانواده او تصریح کردند این رقم که اساسا جعلی است، درکیفرخواست 2300 دلار بوده است. 2300 دلار پولی است که این روزنامه نگار برای شرکت درکنفرانس های بین المللی تخصصی برای تهیه بلیط ومکان اقامت از برگزارکنندگان گرفته بود که درعرف شرکت درچنین کنفرانس هایی متعارف به شمارمی رود.

به گفته یکی ازنزدیکان فرحبخش، علی درتماس با خانواده خود بارها ازاینکه نمی داند برای چه مدت باید همچنان درزندان بماند بدون اینکه اساسا جرمی درپرونده وی به اثبات رسیده باشد، بسیارگلایه مند وبی تاب است. فرحبخش که پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد تصمیم داشت، برای پذیرش دردوره دکترا اقدام کند، هم اکنون تلاش می کند مطالعات خود را درزندان ادامه دهد: “فشارروحی ناشی اززندانی شدن ناگهانی و تلاش مداوم برای اثبات بیگناهی عملا روحیه علی رابا آسیب بسیاری مواجه کرده؛ به گونه ای که این موضوع موجب نگرانی خانواده شده است. آنها امیدوارند با قول هایی که مسئولین قضایی وزندان داده اند، فرزندشان به خانه بازگردد و پرونده وی روال قانونی خود را تا اعلام حکم تجدید نظر طی کند.”

خانواده فرحبخش، طی هفته های گذشته از اطلاع رسانی درخصوص پرونده فرزند خود خودداری کرده اند. طی هفته های گذشته مقامات قوه قضاییه هم اطلاع رسانی درمورد پرونده وی را متوقف کرده اند، اما یکی ازمنابعی که پرونده این زندانی مطبوعاتی را ازنزدیک دنبال می کند به روزگفت حکم وی در دادگاه تجدید نظر شکسته شده اما با توجه به اجماعی بودن حکم عملا مشخص نیست چه زمانی وبه چه نحوی این حکم اعلام می شود.

فرحبخش که طی هفته های گذشته با ناراحتی قلبی وروده مواجه بوده ، یک باردر زندان دچار حمله قلبی شده است. او برای معالجه باید به بیمارستانی خارج اززندان منتقل می شد، اما این دستور صادر نشد.

همسرعلی فرحبخش که خود پزشک است و دوران طرح را دریکی ازشهرهای شمال کشور می گذراند، برای دیدن همسر خود هر هفته به تهران مراجعه می کند.

علی فرحبخش فارغ التحصیل ممتاز دوره کارشناسی ارشد موسسه عالی پژوهش دربرنامه ریزی وتوسعه بود که به دلیل وضعیت درخشان تحصیلی خود موفق به دریافت پذیرش تحصیلی ازیکی ازدانشگاه های امریکا شد. او که سالها درروزنامه های مختلف درحوزه اقتصادی مشغول به کار بود، پنجم آذرماه سال گذشته درحالی که پس ازشرکت درکنفرانسی درتایلند به تهران بازمی گشت درفرودگاه مهرآباد دستگیروبه زندان اوین انتقال یافت.

شادی در خانه بهاره هدایت

از سوی دیگر، دانشجویان که در بند 209 زندانی هستند، به جز مهدی عربشاهی، حنیف یزدانی و مرتضی اصلاحچی که گویا در بند 240 زندانی هستند، در تماس تلفنی با خانه هایشان، اظهار داشته اند هم اکنون قاضی حداد در زندان است و خبر موافقت با وثیقه را خود او داده است.

محمدهاشمی علی نیکونسبتی، علی وقفی، بهاره هدایت، مهدی عربشاهی، حنیف یزدانی، بهرام فیاضی، حیبیب حاج حیدری، عبدالله مومنی، مرتضی اصلاحچی، مجتبی بیات، آرش خاندل، اشکان قیاسوند، احمد قضابان، مجید توکلی، احسان منصوری و امیر یعقوبعلی دانشجویانی هستند که بعد از حمله به دفتر تحکیم وحدت دستگیر شدند و بعد از یک ماه آرش خاندل عضو شورای عمومی دفتر تحکیم شنبه با قرار وثیقه از آزاد شد. و قبل از آن مهرزاد، مسعود حبیبی ، سعید حسین نیا ،حبیب حاج حیدری هم ازاد شده بودند.

با انتشار خبر احتمال ازادی دانشجویان شادمانی در خانه های آنان راه گشود. مادر محمد هاشمی به اتقاق خانواده سایر دانشجویان به خانه بهاره هدایت تنها دختر جمع رفتند و در همان جا بود که گفتند حتما دعاهای مادر بهاره ثمر داده است.

با آن که بعضی ها با شنیدن شادمانی پیش پیش خانواده ها با بدبینی احتمال می دادند که این هم کاری برای آزار زندانی ها و خانواده آن ها باشد، اما یکی از مادران اظهار داشت امروز زمانی نامه همسر عبدالله مومنی را خوانده که خطاب به ملت ایران نوشته شد به گریه افتاده و حتم داشته که همین تاثر به دیگران هم دست می دهد.