یادی از هدایای مالی شهرام جزایری به از مابهتران

نویسنده
مریم کاشانی

» متهمی که اختلاس های کوچک کرده بود

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران روز جمعه در خبری اختصاصی اعلام کرد که شهرام جزایری، پس از تحمل سالها حبس از زندان آزاد شده است. خبرگزاری فارس اتهامات او را که موجب محکومیت یازده ساله اش شد، چنین ردیف کرده بود: “ ۱- تحصیل مال از طریق نامشروع ۲- پرداخت رشوه به دفعات و به افراد مختلف ۳- تحصیل معافیت از خدمت نظام وظیفه عمومی به صورت متقلبانه ۴- اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی ۵- تصرف غیرمجاز در اموال و وجوه توقیف شده و ۶- خروج غیر مجاز از مرزهای کشور.”

فروردین ماه گذشته وکیل مدافع شهرام جزایری از دادستان کل کشور خواسته بود که به منظور پایان دادن به اختلاف در مورد تاریخ آزادی موکلش، رسیدگی دقیقی صورت گیرد. همزمان شهرام جزایری در تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا گفته بود: “گمانه زنی های رسانه ای در خصوص تاریخ دقیق آزادی من پس از ۱۳ سال زندان، امر نادرستی است و باید در این خصوص به اقدامات دستگاه قضا اعتماد داشته باشیم. مطمئنم قوه قضاییه مرا هم مشابه سایر زندانیان که محکومیت هایشان تمام شده، در وقت قانونی آزاد خواهد کرد.” او همچنین از رسانه ها خواسته بود: “لطفا له یا علیه این موضوع قلم نزنید زیرا فرزندان خردسالم چشم به راه آمدن پدرشان هستند.”

پرونده شهرام جزایری یکی از پرونده های فساد اقتصادی جنجال برانگیز در سال های اخیر بود. در آن زمان گفته می شد که ماجرای جزایری برنامه ای از جانب نهادهای امنیتی برای ضربه زدن به حیثیت گروهی از نمایندگان مجلس ششم بوده است. در این پرونده مهدی کروبی و سیدهادی خامنه ای متهم بودند که مبالغ هنگفتی از شهرام جزایری دریافت کرده اند.

شهرام جزایری همچنین مبالغی به بیت آیت الله خامنه ای هم داده بود. الیاس نادران سال گذشته در گفتگویی اعلام کرد: “رهبری بودند که اولین هشدار را در مورد او دادند و فساد او مشخص شد. شهرام جزایری بابت وجوه شرعی، ۱۵۰ میلیون تومان چک به بیت رهبری داده بود و رهبری قبل از آن تذکر داده بودند که وجوه قابل توجه حتما به اطلاع ایشان برسد و حساسیت به خرج داده شود. ایشان وقتی از چک شهرام جزایری خبردار شدند و فهمیدند او در ۲۶ سالگی و بعد از مدت کوتاهی فعالیت اقتصادی چنین وجهی را در قالب وجوه شرعی داده‎، گفتند بروید در مورد ایشان پیگیری کنید و در نهایت این پیگیری به مشخص شدن فساد شهرام جزایری منجر شد.”

 الیاس نادران البته توضیح نداده بود که دریافت چک های میلیونی در دفتر بیت رهبری اساسا به چه دلیل انجام می شود. باید توجه کرد این مبلغ پیش از سال ۱۳۸۰ پرداخت شده است و ارزشگذاری مبلغ هدیه شهرام جزایری را می توان با نرخ 800 تومانی دلار در آن زمان برآورد کرد. ضمن اینکه گفته می شود، مبالغ اهدایی شهرام جزایری به بیت رهبری بسیار بیشتر از 150 میلیون تومان بود و این فقره تنها یکی از موارد محسوب می شود.

محمد نوریزاد در نامه بیست و ششم خود خطاب به سیدعلی خامنه ای که مهرماه سال ۱۳۹۱ منتشر شد، به بخشی از این هدیه ها اشاره کرده است: “ قدرت نخست ایران اگر با شما نباشد، و با پاسداران شما نیز نباشد، پس با کیست؟ عده ای می گویند: با آقا زاده ی شما جناب مجتبی خامنه ای است. که یک روز از شهرام جزایری هشتصد میلیون تومان پول می گیرد و روزی دیگر، برآشفتنِ انتخابات سال هشتاد و هشت و تبعات بعدیِ آن را مهندسی می کند، و امروز نیز به یُمنِ آقازادگی اش، و به برکت دستی که به گردن حضرت حجة الاسلام والمسلمین آشیخ حسین طائب – رییس سازمان اطلاعات سپاه و مسئول سابق هماهنگی های بیت مکرم – انداخته، در پس پرده ی اقتدار شما، به رتق و فتق امور می پردازد و برای خود در فردای پس از شما خواب هایی می بیند.”

از طرفی دیگر اظهارات شهرام جزایری درباره کمک های خود به نزدیکان آیت الله خامنه ای موجب خشم هواداران رهبر جمهوری اسلامی شده بود. چند سال پیش عباس پالیزدار در افشاگری های خود گفت: “کسانی که به عنوان مفسد اقتصادی در کشور در حال فعالیت هستند تحت حمایت شاهرودی رئیس قوه قضاییه قرار ‏دارند. وقتی طی ۱۶ سال گذشته پرونده هایی از مفاسد اقتصادی بررسی شده و مدیران به دادگاه معرفی و دادگاه ‏حکم ۵ ریال ۱۰ ریال برای متهمان داده، ببینید چه مصیبتی بر سر کشور آمده است. ‏پرونده شهرام جزایری هم که مطرح شد، مانند هزاران پرونده مفاسد اقتصادی دیگر است، ولی چون شهرام ‏جزایری اسامی یکسری مفاسد اقتصادی و افراد وابسته را اعلام کرد مورد ضرب و شتم قرار گرفت چرا که منافع ‏بسیاری از علما و سران به خطر افتاده بود.‏”

شهرام جزایری در سال ۱۳۸۵ موفق به فرار از زندان شد و پس از دستگیری در دوبی، محکومیت جدیدی به دلیل اقدام به فرار نیز دریافت کرده بود. گفته می شد که نگرانی از افشاگری های او موجب دستگیری مجددش شده است.

او بعدها در گفتگویی فاش کرد که حتی یکبار مشمول عفو نیز شده است، اما از آزادی اش خود داری کرده اند. جزایری گفته بود: “در عید فطر سال ۱۳۸۹ مشمول عفو عمومی مقام معظم رهبری شده ام هنوز در زندان به سر می برم و به دلیل فشارهای روحی و روانی و دوری از فرزندانم قرص های تحت نظری مصرف کرده و پس از ۱۰ سال حال یک بیمار روحی و روانی هستم.” او همچنین بزرگترین اشتباهش را نزدیک شدن به سیاست و افراد سیاسی دانسته و تاکید کرده بود: “ من اشتباه کردم، البته آدم‌های سیاسی آمدند سراغ من ولی بزرگ‌ترین اشتباه من همین بود.و تاوان این اشتباه و خطایم را دادم و همه مجموعه های اقتصادی و شرکتهایم نابود شد.آزادیم را از دست دادم و خانواده و فرزندانم را بی سرپرست کردم و به بیماری های روحی و روانی گرفتار شدم مسئولیت تمام این اقدامات بر عهده من است.”

آزادی شهرام جزایری، پس از نزدیک به سیزده سال، با توجه به بالاتر رفتن نرخ اختلاس ها در جمهوری اسلامی چندان با شگفتی همراه نشده است. نباید فراموش کرد که کل اتهام مالی شهرام جزایری کمتر از ۵۰ میلیون دلار بود و معادل دو برابر آن هم جریمه اش بود. این مبلغ در مقابل اختلاس های جدید و میلیاردی”نظام مقدس” به طنزی تلخ شبیه شده است.