سپاه بزرگترین پروژه ایران را تصاحب کرد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مبلغ: 12 میلیارد یورو

بزرگترین پروژه راهسازی ایران به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شد. به این ترتیب، پروژه عظیم موسوم به “حرم تا حرم” که قرار است پس از اتمام آن دو شهر مذهبی قم و مشهد توسط آزادراهی به طول 1100 کیلومتر به یکدیگر متصل شوند هم به فهرست بلندبالای پروژه هایی اضافه شد که در سال های اخیر به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه واگذار شده است.

حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری در مراسم افتتاح این پروژه گفت هزینه این طرح بین 10 تا 12 میلیارد یورو خواهد بود.

آزادراه “حرم تا حرم” ابتدا شهر قم در 120 کیلومتری جنوب غربی تهران را به پایتخت متصل می کند و سپس از تهران تا مشهد در شمال شرقی ایران ادامه می یابد.

به گفته آقای بهبهانی، این پروژه با مشارکت وزارت راه و ترابری و شرکتی به نام “تهران گسترش” وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه و همچنین بانک ملی ایران اجرا خواهد شد.

وزیر راه و ترابری جمهوری اسلامی که دیروز حضور خود در این وزارتخانه را باعث اتمام پروژه های بلاتکلیفی دانست که سال هاست به حال خود رها شده اند، اما درباره یکی از بزرگترین طرح های راه سازی کشور یعنی آزادراه تهران – شمال توضیحی ارائه نکرد.

به گفته کارشناسان، عملیات اجرایی آزادراه تهران – شمال که از سال 1375 آغاز شده با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال 1384 به صورت قابل ملاحظه ای کند شده و چشم انداز روشنی از اتمام عملیات ساخت آن یا بهره برداری از آن وجود ندارد.

محمود احمدی نژاد هم در مراسم کلنگ زنی پروژه حرم تا حرم، این طرح را یک طرح “مورد عنایت” دانست و گفت: “به نظر من این کار مورد عنایت است چون در میلاد حضرت معصومه آغاز شده است و انتهای این مسیر هم آستان قدس رضوی است و نور هدایت امام رضا دست کم سیصد میلیون انسان دلداده و چند میلیارد انسان خداپرست را دلگرم می کند.”

وی با بیان اینکه بزرگراه حرم تا حرم بزرگترین پروژه در تاریخ کشور و منطقه است گفت: “پیش از این چشم ما به دست چند شرکت خارجی و پول چند بانک غربی بود که آنها با منت زیاد، سرمایه گذاری می کردند و هر روز هم به یک بهانه کار را متوقف می کردند.”

در دو دولت محمود احمدی نژاد پروژه های بسیاری با تبلیغات فراوان افتتاح اما بعد از راه اندازی با مشکلات جدی روبرو شده اند. از جمله این طرح ها می توان به راه آهن اصفهان - شیراز، کرمان - زاهدان و همچنین بزرگراه تهران - پردیس اشاره کرد که عمدتا در آستانه انتخابات گذشته ریاست جمهوری افتتاح شدند اما تنها چند ساعت پس از راه اندازی بسته شدند و هنوز از تاریخ دقیق راه اندازی آن ها خبری در دست نیست.

 

پروژه های میلیاردی، کیلومترهای متفاوت

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد، فعالیت های خود را در حوزه های مختلف گسترش داده و توانسته  است پروژه های بسیاری را با کمک دولت در اختیار گیرد.

به گزارش بی بی سی فارسی، در یکی از آخرین قراردادهایی که وزارت نفت طی آن ۲۱ میلیارد دلار پروژه میدان گاز را به شرکت های داخلی واگذار کرد، سهم عمده به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه تعلق گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مراسم دیروز، اشخاصی به نام “سردار قاسمی” به عنوان مجری پروژه و “سردار عبداللهی” رییس قرارگاه کربلا هم به ارائه توضیحاتی درباره پروژه و فعالیت های این قرارگاه در اجرای آن پرداخته اند.

این خبرگزاری همچنین افزوده: “در حالیکه طول این آزاد راه از سوی وزیر راه و ترابری در سخنرانی مراسم هزار و 100 کیلومتر عنوان شد در بروشورهایی که توسط قرارگاه سازندگی خاتم ‌الانبیاء به عنوان طرف مشارکت خصوصی این پروژه منتشر شده بود طول آزاد راه هزار کیلومتر درج شده بود، روز گذشته مسعود رهنما مجری ساخت و توسعه آزاد راه‌های کشور مسافت این پروژه‌ها را 900 کیلومتر عنوان کرد.”

 

تحریم و کمک های عمرانی

هم اکنون چندین درخواست وام از سوی دولت جمهوری اسلامی در بانک جهانی وجود دارد. درخواست هایی که این بانک پاسخی به آنها نداده و به همین علت توسط وزیر اقتصاد و دارایی دولت احمدی نژاد به “سیاسی کاری” متهم شده است.

شمس الدین حسینی همزمان با انتقاد احمدی نژاد از بانک های غربی در جلسه عمومی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن گفته است که کمک های عمرانی و انساندوستانه نباید مشمول تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد بشود.

هم اکنون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکت ها و موسسات تابعه آن، به یکی از بزرگترین کارتل های اقتصادی ایران و منطقه تبدیل شده اند.

در سال های اخیر بسیاری از پروژه های عظیم صنعتی، عمرانی و اقتصادی کشور بدون رعایت تشریفات قانونی یا در معاملات بدون رقیب و یا حتی تحت فشارهای امنیتی به این نهاد نظامی – امنیتی محول شده است.

 

نقطه عطف کم سابقه سپاه

به نوشته روزنامه تهران امروز، “بنیاد تعاون سپاه” هم‌اکنون ۴۵ درصد سهام گروه بهمن، چهار درصد سهام گروه سایپا و ۲۵ درصد سهام پتروشیمی کرمانشاه را در اختیار دارد. همچنین این بنیاد در بورس بسیار فعال بوده و سهام برخی شرکت‌های بورسی چون شرکت “باما” را خریداری کرده است. از جمله شرکت‌های معروفی که صد‌در‌صد سهام آنها متعلق به بنیاد تعاون سپاه است می‌توان به شرکت “کشت و صنعت شاداب خراسان”، شرکت “خدمات هوایی پارس” و صنایع غذایی “مائده” اشاره کرد.

اینها همه تنها بخشی از شرکت ها و گروه های وابسته به بنیاد تعاون سپاه هستند که خود فقط یکی از بازوهای اقتصادی این نهاد امنیتی ـ نظامی است.

هم اینک مدیریت فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران هم که طی یک عملیات نظامی در اواخر دولت دوم سید محمد خاتمی از شرکت ترکیه ای “تاو” گرفته شد، در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد.

جدای از این در تابستان سال ۱۳۸۵ نیز، سپاه پاسداران با حمله نظامی به یکی از دکل های حفاری نفتی شرکت رومانیایی “سرویچی پترولیره” در خلیج فارس آن را تصرف کرد و یک سال پس از آن، در تابستان ۱۳۸۶، شرکت “کیش اورینتال” را نیز تحت اختیار خود در آورد.

همچنین قرارداد یک میلیارد و دویست میلیون دلاری احداث خط هفت متروی تهران، قرارداد بیست و یک میلیارد دلاری پروژه های مرتبط با میدان گازی پارس جنوبی و قرارداد دو و نیم میلیارد دلاری خط ریلی پس کرانه منطقه آزاد چابهار، تنها بخشی از ده ها قرارداد مشابهی است که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء متعلق به سپاه پاسداران در سالهای اخیر موفق به کنترل آنها شده است.

روزنامه‌ بعدا توقیف شده اعتماد ملی در شماره ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ خود نوشت که حضور سپاه در فعالیت‌های اقتصادی به نقطه‌ عطف کم‌سابقه‌ای رسیده است.

به نوشته این روزنامه، ناظران بورس تهران هر روز شاهد جابه‌جایی حجم قابل توجهی از سهام از سوی فعالان حقوقی زیر مجموعه سپاه پاسداران هستند. این روند در دو سال گذشته شدت قابل ملاحظه ای گرفته است.

بنابراین گزارش، فعال‌ترین شرکت‌ وابسته به سپاه در بورس تهران شرکتی موسوم به “مهر اقتصاد ایرانیان” است. خرید سهام شرکت‌های تایدواتر، گروه بهمن، آذراب، توسعه معادن روی و تراکتورسازی تبریز همگی توسط شرکت مهر اقتصاد ایرانیان صورت پذیرفته است.

شرکت مخابرات جمهوری اسلامی هم که یکی از معدود شرکت های سودده دولتی در کشور به شمار می رفت، مهرماه سال گذشته به کنسرسیوم “اعتماد مبین” که بعدا به شرکت “توسعه اعتماد مبین” تغییر نام داد، واگذار شد.این کنسرسیوم از شرکت های سرمایه گذاری “توسعه اعتماد” و “شهریار مهستان” که از شرکت های زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه هستند و شرکت “گسترش الکترونیک مبین ایران”، از شرکت های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام، تشکیل شده است.

50 درصد به علاوه یک سهم از سهام شرکت مخابرات ایران مجموعا به تعداد 23 میلیارد سهم، روز پنجم مهرماه سال گذشته به کنسرسیوم اعتماد مبین واگذار شد. این واگذاری به ارزش هشت میلیارد دلار، بزرگترین معامله تاریخ 41 ساله بورس اوراق بهادار تهران بوده است در کمتر از نیم ساعت انجام شد.

به گزارش بی بی سی فارسی، اکنون قرارگاه خاتم الانبیاء در همه بخش های نفت و گاز حضور دارد و کارشناسان می گویند که این مجموعه بدون رقیب است و هیچ شرکت داخلی قادر به رقابت با این مجموعه قدرتمند نیست زیرا قرارگاه خاتم الانبیاء پایگاه سیاسی قدرتمندی در حکومت دارد که هیچ شرکت داخلی و حتی شرکت های دولتی ندارند.