پشت ویترین

نویسنده

معرفی تازه ترین آثار منتشر شده در ایران

تاریخ هیچکس در نقد ادبی

 

 

نقد ادبی

نویسنده: سیروس شمیسا

ناشر: میترا

تعداد صفحه: 475

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 4

حقیقت این است که در نقد ادبی هم مثل انواع ادبی هر عنوانی از فرمالیسم روسی گرفته تا هرمونتیک و پست مدرنیسم و فمینیسم، مباحث مفصل مستقلی هستند که در مورد آن ها کتاب و مقالات متعددی نوشته شده است و خلاصه کردن آن ها بی شک با حذف برخی مطالب مهم همراه خواهد بود و این در حالی است که هر روزه به دامنه این گونه مباحث افزوده می شود و ماهی نیست که مقاله یا کتاب درخوری در این زمینه ها عرضه نشود.

توجه به این نکته ضروری است که این مطالب وقتی به خوبی درک می شود که با مثال هایی از ادبیات خودمان همراه باشد. یکی از علل مبهم جلوه نمودن کتب ترجمه یی همین است که مصادیق بحث برای خواننده روشن نیست.

ناظر به همین مسائل و مشکلات هدف من این بوده است که خوانندگان لب و اساس مطالب را دریابند، به نحوی که خود بتوانند به سراغ کتب متعددی که در این سال ها نوشته یا ترجمه شده است بروند و معلومات خود را تکمیل کنند.

زنانی که با گرگها می دوند

نویسنده: کارلیسا پنکولا استس

مترجم: سیمین موحد

ناشر: پیکان

تعداد صفحه: 648

سال انتشار: 1392 - دوره چاپ: 8

در درون هر زنی نیروی قدرتمندی زندگی می کند آکنده از بصیرت، شور، خلاقیت، و دانش بی زمان. او همان “زن وحشی” است که طبیعت غریزی زنان را نمایندگی می کند.

اما این موجود به گونه ای در حال انقراض است. دکتر کلاریسا پینکولا استس. در زنانی که با گرگها می دوند با استفاده از گنجینه غنی داستانهای اساطیری. کهن الگوها، افسانه های پریان، و قصه های ملل، راه اتصال مجدد به این نیروی قدرتمند و سالم طبیعت و غریزی زنان را نشان می دهد.

ما با خواندن این کتاب بسیار ارزشمند، بار دیگر می آموزیم که به “زن وحشی” درونمان مهر بورزیم، ارج بنهیم. و او را همچون موجود جادویی و درمانگر روح خویش بپذیریم. دکتر استس در این کتاب برای توصیف روح و روان زنان ادبیات جدیدی خلق کرده است. راین روان شناسی زنان به اصیل ترین شکل خود است که بر پایه دانش روح استوار است.

“من به خاطر کتاب زنانی که با گرگها می دوند از دکتر کلاریسا پینکولا استس متشکرم. این اثر به خواننده نشان می دهد که جسور بودن، پر مهر بودن، و زن بودن چقدر شکوهمند است، هر کسی که سواد خواندن دارد باید این کتاب را بخواند.”

 

 

تاریخ هیچکس

نویسنده: بنفشه حجازی

ناشر: قصیده سرا

تعداد صفحه: 264

سال انتشار: 1392 - دوره چاپ: 2

تاریخ این دوره، تاریخ “هیچکس” است و مورخان این دوره کمتر دچار مشکل نام بردن از زنان وخلاف ادب بودن خود شده اند چرا که در این قرن زنی نیست که از او نام برده شود.

تاریخ وضعیت غمبار و بدتر از دوره صفویه زنان ایرانی است، تاریخ عمومیت جنگ و شمولیت مرگ و دربدری مردم ایران؛ شرح بی حرمتی و بی ارزشی شرف و خون و جان ایرانیان به خصوص زنان؛ تاریخ اسارت “زنان عصمت جوی و دختران ماهروی به دست سرپنجه تقدیر است”.

 

داستان؛ ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی

نویسنده: رابرت مک کی

مترجم: محمد گذر آبادی

ناشر: هرمس

تعداد صفحه: 324

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 7

داستان نه تنها پربارترین و شایع ترین فرم هنری است بلکه رقیبی جدی برای دیگر فعالیت های ما ـ کار، بازی، خوردن غذا، ورزش ـ در ساعات بیداری است.

ما به همان اندازه که می خوابیم،گوینده و شنونده داستانیم ـ و تازه درخواب نیز به رویا فرو می رویم، چرا؟

چرا چنین بخش بزرگی از زندگی ما درون داستانها می گذرد؟

زیرا به قول کنت برک منتقد داستانها ابزار زندگی اند.

کتاب داستان که در مورد ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی می باشد، به عنوان کتاب آموزشی در دانشگاه ها و آموزش گاه های سینمایی دنیا، تدریس می شود. کتاب “داستان” چهار بخش دارد، در بخش اول در مورد نویسنده و هنر داستان گویی بحث می شود. بخش دوم، که اصلی ترین بخش کتاب می باشد در مورد “عناصر داستان” است. این بخش ابتدا به ساختار داستان و سپس به نسبت ساختار با “موقعیت، ژانر، شخصیت و معنا” می پردازد.

بخش سوم مربوط به اصول طراحی داستان است. اما بخش چهارم جنبه ی پرورشی نویسنده را مدنظر قرار می دهد.

جامعیت این کتاب، همراه با مثال آوردن متناسب با هر موضوع و مبحث، ترکیبی را ساخته است که خواننده را با ریسمانی نامحسوس به دنبال خویش می کشد.

 

 

ژانرهای سینمایی؛ از شمایل شناسی تا ایدئولوژی

نویسنده: بری کیت گرانت

مترجم: شیوا مقانلو

ناشر: بیدگل

تعداد صفحه: 167

سال انتشار: 1392 - دوره چاپ: 1

فیلم‌های ژانری به زبان ساده، فیلم‌های تجاری بلندی‌اند که از راه تکرار و تنوع بخشی، داستان‌هایی آشنا را با شخصیت‌هایی آشنا و در موقعیت‌هایی آشنا تعریف می‌کنند. سینمای مردم پسند اغلب از فیلم‌های ژانری تشکیل شده است؛ همان نوع فیلم‌هایی که بیشترمان تماشا می‌کنیم، چه در سالن‌های سینما و چه در منزل بر روی دی وی دی و نوارهای ویدیویی. فیلم‌های ژانری در طول تاریخ سینما بدنه اصلی کنش فیلمسازی را تشکیل داده‌اند، چه در هالیوود و چه در سینماهای ملی سراسر جهان.

 

 

زندگی سراسر حل مسئله است

نویسنده: کارل پوپر

مترجم: شهریار خواجیان

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: 277

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 7

این کتاب شامل دو بخش است.

بخش نخست به فلسفه ی علم و معرفت شناسی و مسایل علوم طبیعی می پردازد و پوپر در آنها برخی از مهمترین و جسورانه ترین دیدگاه های خود در مورد معرفت و علم انسانی و مسایلی از قبیل چگونگی تکامل نظریه ی سه جهان، حدس ها و ابطال ها، نظریه تکاملی معرفت، و… را بیان می کند.

 

 

مارکس متأخر و راه روسی

نویسنده: تئودور شانین

مترجم: حسن مرتضوی

ناشر: روزبهان

تعداد صفحه: 376

سال انتشار: 1392 - دوره چاپ: 1

پروژه‌ی اصلی مارکس نقد اقتصاد سیاسی بود. اگر بحث‌هایی که درباره‌ی جوامع غیرغربی، ناسیونالیسم و نژاد و قومیت مطرح کردم به کتاب‌های اصلی این پروژه راه نمی‌یافت آن‌ها را می‌شد فقط موضوعات فرعی دانست و بی‌اهمیت.

اما با بررسی این آثار می‌توانیم متوجه بشویم که موضع مارکس نسبت به جوامع غیرغربی در تکوین سرمایه و به خصوص ویراست فرانسه‌ی ۱۸۷۲ - ۱۸۷۵ که آخرین ویراستی بوده که خود مارکس آماده کرده نقش داشته است

…من در بسط نظریه‌های خود از انگلستان به عنوان نمونه‌ی اصلی استفاده کرده‌ام. با این همه، اگر خواننده‌ی آلمانی ریاکارانه به شرایط کارگران صنعتی و کشاورزی انگلستان بی‌اعتنایی نشان دهد، یا خوش‌بینانه خود را آسوده دارد که اوضاع در آلمان تا این حد هم بد نیست، باید بر او بانگ آورم: این داستان توست که نقل می‌شود.

در این‌جا مسئله در خود و برای خود بالاتر یا پایین‌تر بودن درجه‌ی تکامل تضادهای اجتماعی نیست که از قانون‌های طبیعی تولید سرمایه‌داری ناشی می‌شوند. سخن بر سر خود این قانون‌ها و گرایش‌هایی است که با ضرورتی آهنین مؤثر واقع و عملی می‌شوند. کشوری که از لحاظ صنعتی توسعه‌یافته‌تر است به کشورهایی که کمتر توسعه‌ یافته‌اند، فقط تصویر آینده‌شان را نشان می‌دهد…

درباره طبیعت و زبان

نویسنده: نوام چامسکی

مترجم: محمد فرخی یکتا

ناشر: روزبهان

تعداد صفحه: 312

سال انتشار: 1392 - دوره چاپ: 1

این اثر، به مخاطب شرح می‌دهد که چگونه آواهای بی‌ساختار پیرامون ما، از طریق معماری ذهن، ساختار زبان را شکل می‌دهند.

کتاب؛ درباره طبیعت و زبان٬ یکی از آثار متاخر “نوآم چامسکی است” که سال ۲۰۰۲ منتشر شد و سه سخنرانی وی که در سال ۱۹۹۹ در ایتالیا ایراد شدند را دربر می‌گیرد.

فصل نخست این کتاب مقدمه ویراستاران آن است که مروری از مفاهیم بنیادی نظریه زبانی را ارایه می‌کند.

چامسکی در این سخنرانی خلاصه‌ای از تاریخچه مطالعه ذهن و زبان را بیان کرده است، او در خلال آن دیدگاه‌هایی که سبب انقلاب شناختی نخست شدند را شرح می‌دهد.

افزود: دلایل به حاشیه رفتن نظریه شناختی نخست و زمینه‌های احیای برخی اندیشه‌های این نظریه در قالب نظریه شناختی دوم، مباحث دیگری هستند که چامسکی در این سخنرانی به آنها پرداخته است.

این زبان‌شناس در بخش زبان و مغز درباره افق‌های آتی وحدت علوم مغز و اعصاب با زبان سخن گفته است و برخی از دیدگاه‌ها و نظریات غالب در وحدت این علوم را شرح می‌دهد. وی در نهایت خود را به عنوان تنها فردی که دارای رویکرد منطقی به این مساله است معرفی می‌کند.

چامسکی در آغاز مباحث این بخش از اصطلاح “معاند” و “کمیسار” آیزایا برلین استفاده می‌کند. منظور برلین از معاند، آن دسته از روشنفکران اتحاد سوسیالیستی جماهیر شوروی هستند که به دلیل بیان اندیشه‌هایشان اتهاماتی به آنان وارد می‌آمد. روشنفکران وفادار به بلوک شرق نیز به کمیسار تعبیر می‌شوند. انتقادات دیگر چامسکی در این کتاب درباره عملکرد رسانه‌های غرب است.

چامسکی در این سخنرانی بیان می‌کند که روشنفکران و رسانه‌ها در غرب، نقشی مشابه با همتایان خود در بلوک شرق دارند با این تفاوت که روشنفکران غربی بدون فشار خارجی و محدودیت‌های رسمی، جهان‌بینی قدرت حاکم را بدون چون و چرا پذیرفتند.

چامسکی در نهایت نتیجه می‌گیرد که وضعیت آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات در غرب و شرق چندان متفاوت با یکدیگر نیستند، تنها تفاوت این است که در شرق، خواهان اطلاعات بسیار و امکان دسترسی به آن کم است، اما در غرب حجم اطلاعات زیاد، اما اقبال مردم به آن اندک است.