احمدی نژاد: اسفندیاری می تواند برود

نویسنده

hat.jpg

 

 

در حالی که وزارت اطلاعات و دادستانی از پس دادن گذرنامه هاله اسفندیاری امتناع می‌کنند، محمود احمدی نژاد گفت: “هاله اسفندیاری آزاد است به هرکجا خواست برود.” در همین حال روزنامه نیویورک تایمز نوشت که حکم آزادی هاله اسفندیاری به دنبال پاسخ دفتر رهبر جمهوری اسلامی به نامه لی همیلتون، مدیر مرکز وودرو ویلسون صادر شده است. هاله اسفندیاری پیش از بازداشت در ایران، در این مرکز به کارهای پژوهشی مشغول بود.

احمدی نژاد ادعای آزادی هاله اسفندیاری برای سفر به “هرجا که خواست” را روز سه شنبه در یک نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون CBS مطرح کرد. این خبرنگار از وی پرسید: “آیا هاله اسفندیاری اجازه خواهد یافت به آمریکا بازگردد؟” احمدی نژاد نیز پاسخ داد: “البته در مورد هاله اسفندیاری باید دستگاه قضایی پاسخ دهد اما نظر شخصی من این است که ایشان آزاد است به هرکجا خواست برود. “

موضوع خروج هاله اسفندیاری از کشور، یک روز پس از آزادی وی از زندان توسط شیرین عبادی و محمد سیف‌زاده، وکلای وی مطرح شد. آنها معتقد بودند با این قرار وثیقه وی می‌تواند از کشور خارج شود، اما در عین حال سیف زاده به احتمال احضار وی توسط دادگاه نیز اشاره کرد.

اما صبح روز بعد روزنامه کیهان به آزادی اسفندیاری معترض شد و احتمال خروج وی از کشور را مطرح کرد و این اقدام را “فرار یک جاسوس” نامید. این روزنامه در مطلبی در ستون “گفت و شنود” که بنا به گفته‌ها، حسین شریعتمداری مدیرمسئول این روزنامه خود این ستون را می‌نویسد، نوشت: “ 300 میلیون تومان چیزی در حدود 320 هزار دلار است درحالی‌که آمریکایی‌ها تاکنون ده‌ها میلیون دلار برای آزادی او خرج کرده‌اند. با این حساب خیلی راحت،‌ قید 300 میلیون تومان را می‌زنند و جاسوس خود را فراری می‌دهند.” پس از انتشار این مطلب در روزنامه کیهان، محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد نیز خروج هاله اسفندیاری از کشور را منوط به اجازه دادگاه دانست. اما بنا به گزارش‌ها، وزارت اطلاعات و دادستانی تاکنون گذرنامه هاله اسفندیاری را به وی یا وکیلش تحویل نداده‌اند و به این ترتیب برخلاف گفته احمدی نژاد، وی عملا نمی‌تواند از ایران خارج شود.

هاله اسفندیاری، ایرانی مقیم آمریکا که سال گذشته به ایران سفر کرده بود، چند ماه بعد وقتی که قصد داشت به آمریکا بازگردد، از خروج از کشور منع و سپس بازداشت شده بود. وی پس از چند ماه قرا رگرفتن تحت فشار در زندان، مجبور به بیان اعترافاتی شد که همراه با اعترافات مشابه یحیی کیان تاجبخش و رامین جهانبگلو در برنامه‌ای با نام “به اسم دموکراسی” از تلویزیون ایران پخش شد. پخش اعترافات این سه که در زندان از ایشان اخذ شده بود، اعتراض گسترده محافل حقوق بشری را به دنبال داشت.

کیان تاج‌بخش که همزمان با هاله اسفندیاری در زندان بود، هنوز هم در زندان مانده است. اما پس از آزادی اسفندیاری، خبری از قول یک مقام مسئول در دادسرای تهران نقل شد مبنی بر اینکه برای وی نیز احتمالاً به زودی قرار وثیقه صادر می‌شود و او هم آزاد خواهد شد؛ اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

هاله اسفندیاری هفته پیش، پس از سه ماه حبس با وثیقه‌ای به مبلغ 300 میلیون تومان آزاد شد، اما مقامات رسمی اعلام کردند که پرونده او به اتهام جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی همچنان مفتوح است. وی پس از اینکه از در اصلی زندان اوین خارج شد، با دوربین صداوسیمای جمهوری اسلامی روبرو شد و خبرنگاری که از وی درباره اوضاع زندان می‌پرسید. او نیز در واکنشی قابل پیش‌بینی گفت: “در زندان با من رفتار خوبی داشتند و اتاق بزرگی با پنجره داشتم و غذا نیز بسیار خوب بود.”

پاسخ دفتر رهبری به نامه “لی همیلتون”

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از پاسخ دفتر رهبری به نامه لی همیلتون، مدیر آمریکایی مرکز “وودرو ویلسون” خبر داد که نوع خود اقدامی بی‌سابقه ارزیابی شده است. همیلتون که نامش به سبب حضور در کمیته آمریکایی “مطالعات عراق” و گزارش جنجال برانگیز این کمیته شهرت یافته است، ریاست مرکزی را برعهده دارد که هاله اسفندیاری در آن به عنوان پژوهشگر مشغول به کار بود. د�