استقبال وسیع تهرانی ها از هایپراستار

نویسنده

» گزارش فایننشال تایمز از افتتاح فروشگاه بزرگ در غرب تهران

نجمه بزرگمهر

افتتاح نخستین فروشگاه بزرگ بین المللی در ایران با نام هایپراستار، در سکوت خبری انجام شد و تبلیغاتی برای آن  صورت نگرفت.

 با این حال به دلیل ارتباط هایپراستار با مجموعه فروشگاههای فرانسوی کارفور، موضوع افتتاح این فروشگاه به سرعت دهان به دهان چرخید و مردم از وجود چنین فروشگاهی مطلع شدند.

 در ابتدا قرار بود تا فروشگاه جدید با نام کارفور - دومین مجموعه فروشگاهی بزرگ در جهان - آغاز بکار کند. اما نام هایپر استار که عنوان تجاری جدید نمایندگی کارفور در خاورمیانه به صاحب امتیازی ماجد الفطیم اماراتی است ،برای این فروشگاه در نظر گرفته شد.

 مارک کوربیون مدیرعامل هایپراستار در تهران می گوید “ماجد الفطیم صرفا سرمایه گذار این پروژه است و هایپراستار ارتباطی با کارفور ندارد.” وی در عین حال در ادامه می افزاید “استفاده از نام هایپراستار در ایران، تصمیم مشترک کارفور و ماجدالفطیم بود که به حق می توان گفت اقدام هوشمندانه ای بوده است.”

 البته هنوز مشخص نیست که آیا نگرانی ها در مورد تفکر اسلامی در ایران بود که منجر به تغییر نام فروشگاه کارفور به هایپراستار شد یا تحریم های بین المللی بر سر برنامه های هسته ای این کشور. در عین حال آقای کوربیون معتقد است مشتریان فروشگاه، آن را با کارفور مرتبط می دانند.

  گروه اماراتی مبلغی به میزان 60 میلیون دلار در هایپراستار سرمایه گذاری کرده است. این فروشگاه در ماه اوت گذشته به صورت آزمایشی آغاز بکار کرد و قرار است ماه آینده و پس از به بهره داری رسیدن مرکز خریدی که علاوه بر هایپراستار فروشگاههای دیگری نیز در آن قرار دارد، رسما فعالیت خود را آغاز کند.

 فروشگاههای محصولات ورزشی آدیداس و کفش اکو در حال حاضر فروش خود را آغاز کرده اند. فروشگاه ایتالیایی جیاکس و بنتون ، فروشگاه اسپانیایی مانگو و همچنین اسپریت ، نیز بزودی فعالیت خود را شروع می کنند. این برای اولین بار است که همه این مارک های تجاری معروف در ایران در یک جا جمع می شوند. رستوران ها نیز با ارائه غذاهایی مطابق با هر گونه ذائقه غذایی، فعالیت خود را آغاز کرده اند.

 سیامک  25 ساله و متخصص برق می گوید “خرید کردن در جایی که می توانید هم تفریح کنید، راحت تر و لذت بخش تر خواهد بود.”

 فروشگاه هایپراستار که در غرب تهران واقع شده، روزانه پذیرای 10000 مشتری است که برای خرید به آنجا می روند. این تعداد مراجعه کننده، فروشگاه هایپراستار تهران را از میان 37 فروشگاه موجود کارفور در خاور میانه، در ردیف 4 فروشگاه برتر و پرفروش قرار داده است. به منظور پرهیز از تنش های سیاسی، کارفور در لاهور و پاکستان نیز تحت نام هایپر استار فعالیت می کند.

 مارک کوربیون در همین رابطه می گوید “امروز می توان گفت که پروژه ما موفق بوده است.”

 قرار است هایپراستار تا سال 2015 در پنج شهر 15 شعبه دایر کند که دو شعبه در مرکز تهران و یک شعبه آن در شیراز خواهد بود.

 کارشناسان بر این باورند که پروژه فروشگاه هایپراستار با حمایت محمود احمدی نژاد انجام شده است. به گفته کارشناسان، دولت ایران با تورم 18.5 درصد دست و پنجه نرم می کند و امیدوار است آغاز بکار این فروشگاه در کاهش قیمت مواد غذایی موثر باشد.

 عبدالصمد 54 ساله و استاد دانشگاه که با خانواده اش برای خرید به هایپراستار آمده، می گوید “تهران به این نوع فروشگاهها که بتوان در آن همه مایحتاج خود را 10 الی 15 درصد پایین تر از قیمت بازار تهیه کرد، شدیدا احتیاج دارد.”

 هایپراستار که اغلب اجناس تولید داخل را به فروش می رساند، از روش “دو تا بخر، سه تا ببر” استفاده می کند که در ایران هنوز جا نیفتاده است و ارائه کالا به این روش برای مردم تازگی دارد.

 ایران یکی از معدود کشورهایی است که فروشگاههای زنجیره ای بین المللی در آن فعالیت نمی کنند. در شهرهای ایران کماکان سیستم سنتی توزیع کالا وجود دارد که همین مساله به افزایش قیمت مواد خوراکی منجر شده است.

 تجار سنتی و قدرتمند ایران، مخالف سیستم بازارهای مدرن بین المللی هستند. قبل از انقلاب اسلامی فروشگاههای زنجیره ای کوروش در ایران فعالیت می کرد. به عقیده کارشناسان این فروشگاههای زنجیره ای باعث مخالفت بازار با رژیم سلطنتی در ایران شد.

 حمید فروشنده جوانی که حوالی هایپراستار مغازه کوچکی دارد امیدوار است هیجان مردم بزودی کمتر شود و بازار به حالت عادی بازگردد.

 وی با اشاره به اینکه قبلا یک روز در میان 600 دلار محصولات لبنی خریداری می کرده ولی حالا این مبلغ به 400 دلار کاهش یافته است، می گوید “هایپر استار موجب نگرانی همه مغازه داران در سطح تهران شده است.”

منبع : فایننشال تایمز ، 19 اکتبر