خداحافظی سرمربی و کاپیتان

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» اظهارنظرهای ضد و نقیض کفاشیان ادامه دارد

حضور پرشمار ایرانیان در ورزشگاه شهر استکهلم، حتی زلاتان ابراهیموویچ٬ کاپیتان مغرور سوئدی‌ها را وادار به تحسین کرد اما در نهایت این تیم میزبان بود که توانست این بازی دوستانه را با نتیجه ۳ بر یک به سود خود به پایان ببرد. اما این بازی و نتیجه برای فوتبال دوستان ایرانی تحت‌الشعاع یک اتفاق از پیش وعده داده شده قرار گرفت؛ خداحافظی کارلوس کیروش٬ سرمربی محبوب تیم ملی. جواد نکونام٬ کاپیتان تیم ملی و یکی از نزدیک‌ترین افراد این تیم به سرمربی هم با اعلام خداحافظی از بازی‌های ملی اتفاقات این روز عجیب را کامل کرد؛ روزی که تیم امید ایران هم در ورزشگاه آزادی مغلوب تیم عربستان اما موفق شد به دور بعدی مسابقات مقدماتی المپیک راه یابد.

 

کیروش: جدایی٬ پیشنهاد کفاشیان بود

سه‌شنبه٬ ۱۱ فروردین ماه ۱۳۹۴ کارلوس کیروش٬ سرمربی مغرور و محبوب تیم ملی فوتبال ایران برعکس بازی‌های گذشته کراوات بر گردن داشت تا خیلی‌ها آن را نشانه‌ای بر جدی بودن وعده خداحافظی بدهند. کیروش که پیش از این هم چند بار تهدید به جدایی کرده اما به حضور در ایران ادامه داده بود٬ این بار سر حرف خود ماند. او در نشست خبری پس از بازی ایران و سوئد اعلام کرد: “الان فقط غمگین هستم و هیچوقت  ترک کردن و خداحافظی خوشحال کننده نیست. اما زندگی همین است و باید رو به جلو حرکت کرد.”

او با تمجید فراوان از بازیکنان تیم ملی و مردم ایران گفت که در طول دوران کاری‌اش و در هیچ جای دنیا از مردم و هواداران٬ این اندازه “عشق و علاقه” دریافت نکرده است. 

کارلوس کیروش که با دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران به مشکل برخورده٬ چندباری از او به کنایه یاد کرد و یکی از دلایل خداحافظی خود را توهین این مسوول فدراسیون به خود٬ بازیکنان و تیم ملی عنوان کرد. اسدی٬ دبیرکل فدراسیون پیش از این در جلسه‌ای با سرمربی تیم ملی گفته بود که کارنامه کیروش مطابق با استاندارها و انتظارات نبوده است. اما این سرمربی پرتغالی با استناد به محبوبیت مردمی کم‌نظیر خود و همراهی رسانه‌های ورزشی این انتقادات را توهین‌آمیز تفسیر کرده و کارنامه خود را با توجه به مشکلات و محدودیت‌های بسیار٬ قابل قبول دانسته است.

اما نکته قابل توجه در خداحافظی سرمربی تیم ملی این بود که او اعلام کرد پیشنهاد جدایی از سوی رییس فدراسیون فوتبال عنوان شده و نه او. این در حالی است که علی کفاشیان٬ رییس فدراسیون فوتبال بارها اعلام کرده کیروش خود مایل به جدایی است. سرمربی مستعفی تیم ملی در این زمینه به صراحت گفت: “این پیشنهاد آقای کفاشیان بود که مسیرهای‌مان از هم جدا شود و به هیچ عنوان، “جدایی” نقطه نظر من نبود. خیلی شفاف باز هم این موضوع را تأکید می‌کنم چون هم شاهدان مختلف و هم مدارک برای اثبات این موضوع وجود دارد. ما مجبور شدیم تا این تصمیم را بگیریم، اما الان این جور به نظر می‌رسد که حالا که به آخر خط رسیده‌ایم و می‌خواهند من را به عنوان آدمِ بد این داستان معرفی کنند. به نظر می‌رسد می‌خواهند از مسئولیت خود شانه خالی کنند تا حقیقت پنهان شود. اشکالی هم ندارد. اجازه بدهید بگویند من آدمِ بد داستان هستم چون هواداران در آخر از حقیقت مطلع هستند و مطمئن هستم و به خداوند بزرگ ایمان دارم که این اتفاق خواهد افتاد. هواداران می‌دانند که من هیچ موقع پشت آنها و پشت بازیکنان و کادر را خالی نمی‌کردم، اگر محبور نبودم که به این نتیجه برسم.”

علی کفاشیان هم یک روز پس از برگزاری این بازی و اعلام خداحافظی رسمی کیروش٬ بار دیگر تکرار کرد: “روز گذشته ایشان طی ایمیلی که ارسال کرده به خاطر مشکلاتی که دارد خواهان ترک ایران شد. ما قرارداد چهارساله را حدود پنج ماه پیش با ایشان منعقد کردیم اما به زور هم نمی توانیم ایشان را نگه داریم و در همان ایمیل ذکر کردیم که علاقه مند هستیم که ایشان به کارشان در تیم ملی ادامه بدهد و از کار ایشان رضایت داریم و هیات رئیسه مایل است ایشان در تیم ملی بماند. با این وجود اگر ایشان اصرار بر رفتن داشته باشد ما هفته آینده جلسه هیات رئیسه را تشکیل می دهیم و در این رابطه تصمیم گیری می کنیم. ما از ایشان خواستیم همراه با تیم ملی به ایران بازگردد و به کارش ادامه بدهد.”

این مدیر ارشد فوتبال که به بازی‌های پشت پرده و اظهارات ضد و نقیض معروف است در محافل ورزشی متهم است که از کیروش حمایت لازم را به عمل نیاورده و می‌خواهد تقصیر عدم همکاری با سرمربی تیم ملی را متوجه وزارت ورزش و یا شخص کارلوس کیروش کند.

فدراسیون کفاشیان به اتهام‌های مالی متعدد و ضعف در مدیریت و برنامه‌ریزی نیز متهم است و تیم ملی به رهبری کیروش برای حضور در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا با مشکلات فراوانی مواجه بود. حامیان کیروش٬ حضور قدرتمند او را یکی از دلایل نتایج قابل قبول ایران در این دو تورنمنت می‌دانند. حالا هم که وزارت ورزش علنا از فدراسیون ابراز نارضایتی می‌کند٬‌ کفاشیان هم آنها را در مقابل کیروش قرار داده تا خود برنده این جنگ ساختگی شود. 

 

کاپیتان آندو به جای کاپیتان نکو

جواد نکونام٬ کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران با ثبت نام خود به عنوان سومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی٬ از بازی‌های ملی خداحافظی کرد. نکونام ۳۴ ساله٬ ۱۵۱ بازی ملی انجام داد و ۳۹ گل هم به ثمر رساند که آخرین آنها تک گل ایران مقابل سوئد و از روی نقطه پنالتی بود. نکونام که در باشگاه استقلال و در زمان سرمربیگری افشین قطبی در تیم ملی با این دو اختلافات شدیدی پیدا کرده بود٬ در زمان کیروش به کاپیتان ثابت و مهره تاثیرگذار تیم ملی تبدیل شد و برخی قدرت و دایره نفوذ او را در حد یکی از اعضای کادر فنی می‌دانستند. سرمربی تیم ملی هم علاقه بسیاری به جواد نکونام داشت و پس از اعلام خداحافظی او٬ این بازیکن ایرانی باشگاه اوساسونای اسپانیا را بهترین کاپیتان دوران مربیگری خود و برتر از بازیکنانی مثل دونادونی٬ رائول٬ روی کین و رونالدو توصیف کرد. برخی بازیکنان تیم ملی هم با ابراز تاسف از اعلام خداحافظی نکونام٬ خواستار ادامه حضور او در تیم ملی شدند.

علی کفاشیان هم با “احساسی” دانستن تصمیم جواد نکونام اعلام کرد که او قطعا به تیم ملی بازخواهد گشت٬ مگر این که برای خداحافظی پافشاری کند که در آن صورت برای او بازی ویژه خداحافظی درنظر گرفته خواهد شد.

با رفتن جواد نکونام٬ پیش‌بینی می‌شود که بازوبند کاپیتانی در اختیار آندرانیک تیموریان قرار بگیرد. او دومین بازیکن مسیحی تاریخ تیم ملی است که موفق به بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی فوتبال ایران شده است.