سپاه پاسداران ایرانی در سوریه

نویسنده

» مقاله وورلد تریبون درباره دفاع نیروی نظامی ایران از بشار اسد

به گفته مخالفان، ایران برای محافظت از رژیم بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، 10هزار نیروی سپاه به این کشور اعزام کرده که از هفته گذشته عملا کنترل کشور را در دست گرفته است.

به گزارش نشریه میدل ایست نیوزلاین، حزب اصلاحات سوریه (آر- پی- اس) اعلام کرد ایران برای تقویت دفاعی سوریه، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به این کشور اعزام کرده است. این گروه مخالف که در واشنگتن مستقر است، اعلام کرد سپاه پاسداران 10هزار نیرو در سوریه دارد و مرکز فرماندهی آن نیز در استان شمالی هومز قرار دارد.

فرید قدری سخنگوی حزب اصلاحات سوریه گفت: “در اصل، سپاه پاسداران سوریه را اشغال کرده است و به حاکم واقعی آن تبدیل شده است. سوریه به سی و دومین استان ایران تبدیل شده است.”

در درگیری 10 آوریل میان نیروهای امنیتی و معترضان در سراسر سوریه، دست کم پنج نفر کشته شدند. تمامی کشته شدگان به جز یک نفر، غیرنظامی شناخته شده اند.

حزب اصلاحات سوریه که یک گروه معتبرو شناخته شده محسوب می شود، اعلام کرد سپاه پاسداران ایران در حال ایفای یک نقش مسلط برای حفظ امنیت رژیم و دفاع از دولت سوریه است.

سپاه پاسداران ابتدا اعتراضات بر ضد بشار اسد را زیر نظر گرفته بود. اما به گفته حزب اصلاحات سوریه، سپاه پاسداران از 4 آوریل به این سو، هدایت تمامی عملیات های امنیتی و نیز محافظت از خانواده اسد را از طریق مرکز فرماندهی خود در هومز برعهده گرفته است.

حزب اصلاحات  اعلام کرد: “تمامی ژنرال های امنیتی ارشد بشار اسد، از 4 آوریل به این سو مستقیماً به سپاه پاسداران گزارش می دهند. تمامی ژنرال های ارتش اسد و چهره های امنیتی، خصوصاً ژنرال های علوی، نظیر ماهر اسد، از بیم دست زدن به کودتای نظامی، به شدت تحت نظر هستند.”

گفته می شود بردار جوانتر ماهر اسد در بالا گرفتن ناآرامی های سوریه نقش مؤثری داشته است. حزب اصلاحات اعلام کرد سپاه پاسداران در عملیاتی به سرپرستی هشام بخیتار به استراق سمع تلفن ها و ردیابی خودروی مقامات ارشد دولت مشغول بوده است.

ضمناً گفته می شود سپاه پاسداران ایران درعملیات امنیتی انجام گرفته در شهر جنوبی درعا، نقش کلیدی داشته است. فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ، نیروهای امنیتی سوریه را به شلیک آتش مستقیم واداشته اند و این خود، کشته شدن حدود 30 غیرنظامی در درعا در آوریل 8 و 9 را به دنبال داشته است.

حزب اصلاحات سوریه در 9 آوریل اعلام کرد: “شهر درعا به عنوان هدف انتخاب شد زیرا سپاه پاسداران بر این اعتقاد بوده است که در صورت شکستن مقاومت مردم درعا، سایر شهرها نیز بر سر جای خود خواهند نشست.”

منبع: وورلد تریبون- 11 آوریل