مصباح یزدی را در نجف مسخره کردند

نویسنده
نیما فرح آبادی

» ابداع واژه "زائرنما" توسط شیعه آنلاین

سایت شیعه آنلاین از “توهین و تمسخر” محمدتقی مصباح یزدی توسط تعدادی “جوان ایرانی” در نجف خبر داد. این سایت که به انتشار دیدگاه های ضد اهل سنت مشهور است، این خبر را از قول “یکی از زائران عتبات عالیات” منتشر کرده است.

شیعه آنلاین به نقل از منبع خود نوشته است: “در روزهای نخستین ماه محرم، در صحن حرم مطهر أمیرالمؤمنین، حضرت علی علیه السلام نشسته بودم. ناگهان به طور غیر منتظره ای آیت الله شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دیدم که به همراه چند نفر وارد حرم مطهر شدند.”

او افزوده است که پس از ورود مصباح یزدی و همراهانش، “متأسفانه تعدادی جوان ایرانی حتی احترام آن محل مقدس را نگه نداشته و شروع کردند به توهین و تمسخر آیت الله مصباح یزدی.”

فردی که با شیعه آنلاین مصاحبه کرده برای توصیف این جوانان از عبارت “زائرنما” استفاده کرده است.

او همچنین افزوده که  مصباح یزدی و همراهانش “به هیچ وجه از خودشان واکنش نشان نداده و به راه خود ادامه داده و از صحن وارد حرم مطهر شدند.”

شیعه آنلاین تاریخ این اتفاق را روزهای نخست ماه محرم گذشته گزارش داده اما توضیح بیشتری درباره افرادی که به تمسخر مصباح یزدی پرداختند و شعارهای آنها نداده است.

نجف شهری است در عراق که حرم امام علی، نخستین امام شیعیان در آن قرار دارد.

رسانه ها، شخصیت ها و گروه های حامی مصباح یزدی تاکنون بارها از حجم بالای اهانت ها به این عضو مجلس خبرگان رهبری انتقاد کرده اند اما این نخستین بار است که گزارشی درباره توهین به او در مکانی عمومی منتشر شده است.

این در حالی است که خود مصباح یزدی و حامیانش به توهین و اهانت به افراد و اتهام زنی به آنها و شخصیت ها و گروه های سیاسی مخالف خود مشهورند.

روشنفکران دینی، اصلاح طلبان و بسیاری از جریانات دیگر از مصباح یزدی به عنوان تئوریسین خشونت در ایران نام می برند و بسیاری او را یکی از صادرکنندگان فتوای قتل تعدادی از نویسندگان مخالف حکومت در دهه 70 می دانند.

حامیان این روحانی تندرو اما می گویند که اصلاح طلبان، ضد انقلاب و جریان انحرافی با کمک همدیگر مصباح یزدی را تخریب می کنند.

روزنامه کیهان پیش از این نوشته بود: “دفاع جانانه آیت الله مصباح از چارچوب نظری انقلاب اسلامی در مقابل موج گسترده شبهات و حملات نظری به حریم انقلاب در دوره حاکمیت اصلاحات موجب شد رهبر معظم انقلاب از ایشان به عنوان «مطهری زمان» یاد کرده و از مجاهدت نظری ایشان در عرصه دفاع از حریم نظری گفتمان انقلاب اسلامی تجلیل کنند.”

رجانیوز، سایتی که به طور ویژه از مصباح یزدی حمایت می کند نیز پیش از این نوشته بود: “توهین به علما بازی در پازل دشمن است.”

این سایت با تاکید بر اینکه علمای دینی جایگاه ویژه‌ای در  گفتمان انقلاب اسلامی دارند، تصریح کرده بود: “آیت‌الله مصباح که از وی به عنوان مطهری زمان یاد شده از عناصر اصلی مقابله با جریان ضدانقلابی در فتنه ۸۸ بوده و توهین و تخریب این شخص به دلیل احساس خطر دشمنان از وجود وی در کشور است.”

به نوشته این سایت، موج حملات به آیت‌الله مصباح در برخی روزنامه‌ها بعد از دوم خرداد و حمایت وی از احمدی‌نژاد شروع شده و امروز هم با هجمه از سوی یک جریان خاص ادامه دارد.

رجانیوز با اشاره به آنچه “دفاع جانانه آیت الله مصباح از چارچوب نظری انقلاب اسلامی در مقابل موج گسترده شبهات و حملات نظری به حریم انقلاب در دوره حاکمیت اصلاحات” خوانده، افزوده است که “هرچند توهین‌ها و جسارت‌های فراوانی را از سوی جریان حاکم در آن دوران برای ایشان به دنبال داشت ولی موجب شد رهبر معظم انقلاب از ایشان به عنوان «مطهری زمان» یاد کرده و از مجاهدت نظری ایشان در عرصه دفاع از حریم نظری گفتمان انقلاب اسلامی تجلیل کنند.”

مصباح یزدی در نظریات خود بر ضدیت مفاهیمی مانند دموکراسی، مدرنیته و حقوق بشر با دین اسلام و روش پیامبر و ائمه شیعه تاکید دارد و بر لزوم برپایی حکومت اسلامی به رهبری ولی فقیه تصریح می کند.

مصباح یزدی بارها از سیدعلی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به انحای مختلف تمجید کرده و از او به عنوان جانشین و نایب خداوند و امام زمان بر روی زمین نام برده که اطاعت از فرامینش بر همه واجب است.

فیلمی در اینترنت از تلاش مصباح برای بوسیدن پاهای رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با او وجود دارد.

پیش از این خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، به نقل از تعدادی از دانشجویان دانشگاه امام صادق خبر داده بود که اعضای جبهه پایداری انقلاب اسلامی از محمدتقی مصباح یزدی با عنوان “قائم مقام رهبری” نام می برند.

این خبرگزاری حکومتی با انتشار نامه ای که آن را به “جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق” منتسب کرد، آورده بود که جبهه پایداری در “جلسات خصوصی” برای مصباح یزدی، “جایگاه قائم مقام رهبری قائل می شوند.”

حجت الاسلام سید حسن اکبری، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه علی ابن ابی طالب شهر قم نیز در اردیبهشت امسال گفته بود: “تجلیل و تکریم از شخصیت آیت الله مصباح یزدی یکی از برنامه‌های ما در این هفته است که با توجه به فرموده رهبر کبیر انقلاب ایشان می‌تواند پس از شهادت آیت الله مطهری خلاء ایشان را برای انقلاب پر کند.”