صف مردان احمدی نژاد در پرونده اختلاس

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» روزنامه دولت توپ فساد را به زمین باهنر فرستاد

سایت روزنامه دولت ضمن گزارشی،با تایید پول گرفتن معاون اول احمدی نژاد از یک متهم پرونده بیمه، مدعی شد محمدرضا رحیمی این پول ها را به نیابت از محمدرضا باهنر گرفته است. در این گزارش، ارگان دولت همچنین ارتباط رحیمی با متهم پرونده  فساد بیمه را مربوط به قبل از حضور وی در دولت دانسته است. روزنامه ایران در این گزارش محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس اسلامی را متهم کرده که ۶۰ میلیون

 تومان از یکی از متهمان پرونده به نام “ج. الف” دریافت کرده و این پول را ناکافی دانسته است. این در شرایطی است که اصولگرایان محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد را به دست داشتن در پرونده اختلاس بیمه ایران متهم و او را سردسته این باند معرفی می‏کنند.

 

 دانه درشت پرونده اختلاس بیمه

مدت‏هاست که نام محمدرضا رحیمی با پرونده‏ای موسوم به پرونده “حلقه فاطمی” پیوند خورده است و حتی نمایندگان مجلس اسلامی نیز  او را متهم به دست داشتن در فساد مالی کرده‏اند. سال گذشته اظهارات الیاس نادران در این زمینه موجب شکایت رحیمی از او به دستگاه قضایی جمهوری اسلامی شد. علاوه بر الیاس نادران، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه و احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم نیز به نقش  رحیمی در پرونده اختلاس از بیمه ایران اشاره کرده‌اند. بر اساس گفته‌های الیاس نادران، پول‌های نامشروع حاصل از این فعالیت‌ها، در جریان انتخابات مجلس هشتم، بین نامزدهای مجلس توزیع شده است.

در حالی که در جریان برگزاری دادگاه مربوط به این پرونده بارها نام  رحیمی و برخی دیگر از مقامات بلندپایه دولتی برده شده است اما اسم آنها به عنوان متهم در پرونده وجود ندارد.به همین دلیل اصولگرایان از قوه قضاییه خواسته‏اند در جریان رسیدگی به این پرونده به بررسی نقش “دانه درشت‏ها”، که به گواه شواهد، ناظر به نقش مقامات دولتی نظیر محمدرضا رحیمی است، رسیدگی کنند. در جریان رسیدگی به این پرونده “جابر ابدالی” یکی از متهمان اصلی پرونده گفته بود که وی با محمدرضا رحیمی، معاون محمود احمدی‌نژاد مرتبط بوده است. وی بعدا در جریان دادگاه علنی مدعی شد این اظهارات را تحت فشار و تهدید بیان کرده و “کذب محض” هستند.  با این حال الیاس نادران که در دادگاه پرونده اختلاس بیمه ایران حضور یافته بود در جمع خبرنگاران، اظهارات این متهم را تکذیب کرد و گفت: “مستندات به اندازه کافی وجود دارد، هیچ فشاری وجود نداشته و از ابتدا روشن بوده که فعالیت آن‌ها چگونه بوده است و پول‌هایی که به حساب دیگران می‌رفته نیز مشخص است.”

بعد از آن هم در جلسه دیگری در دادگاه این پرونده یکی از متهمان که خبرگزاری‏های ایران وی را “ح.الف” معرفی کردند، اعلام کرد که در جریان انتخابات مجلس هشتم، دسته چک خود را با امضا و بدون رقم به محمدرضا رحیمی داده بوده تا برای کمک به “نامزدهای بسیجی و ولایتمدار” جهت راهیابی به مجلس هزینه کند.

 

رحیمی؛نایب باهنر

 تا قبل از انتشار گزارش روز گذشته ارگان دولت، هیچ نامی از محمدرضا باهنر در پرونده اختلاس بیمه ایران در میان نبود و این اولین بار است که نام وی نیز در این پرونده مطرح می‏شود. در بخش‏هایی از گزارش سایت روزنامه دولت درباره ارتباط رحیمی و متهم فساد که با عنوان “گزارش ویژه از پشت پرده تهمت‌های اخیر علیه دولت” منتشر شده، آمده است که جابر ابدالی، یکی از متهمین این پرونده، در آستانه انتخابات مجلس هشتم تلاش کرده  مبلغی را برای “کمک به نامزدهای اصولگرا که در خط ولایت قرار دارند” به “رئیس وقت دیوان محاسبات که از فعالان سیاسی جریان اصولگرایی بوده و در دوره‌های گذشته انتخابات نیز در ستادها فعالیت چشمگیری داشته است، کمک نماید”. سایت روزنامه ایران افزوده:“رئیس دیوان محاسبات مجلس هفتم به‌دلیل حساسیت جایگاه و مسئولیت خویش از دریافت این کمک‌ها برای نامزدهای اصولگرای انتخابات مجلس هشتم خودداری و «جابر. الف» را به محمدرضا باهنر که از چهره‌های اصلی فعال در انتخابات بود، ارجاع می‌دهد”. به نوشته ارگان دولت ایران “از مبالغ کمک‌هایی که «جابر. الف» برای انتخابات مجلس هشتم پرداخته بود، به جز تعداد معدودی، همه نامزدهای اصولگرا استفاده کرده‌اند که برای مثال یکی از چهره‌های برجسته مجلس هشتم و نهم، از محل همین کمک، برای تبلیغات انتخاباتی خود در یکی از استان‌های همجوار تهران، چک 60 میلیون تومانی دریافت می‌کند و البته آن را ناکافی دانسته و کمک بیشتری را طلب می‌کند که به‌دلیل محدودیت منابع، مورد موافقت قرار نمی‌گیرد”.  

 

رسایی: به من هم پیشنهاد رشوه دادند

هنوز باهنر که سایت روزنامه ایران صراحتا وی را به دریافت رشوه در جریان این پرونده متهم کرده در این مورد واکنش خاصی نشان نداده‏اما حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس، همزمان با انتشار گزارش روزنامه ایران در گفتگویی با فارس به ابعاد جدیدی از بحث کمک های مالی رحیمی در جریان مجلس هشتم اشاره کرده است. وی با بیان اینکه« آقای رحیمی مبالغی را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی دریافت کرده و آن را در اختیار برخی قرار داده است که باید معلوم شود» توضیح داده: “در انتخابات مجلس هشتم با خود بنده تماس گرفته شد و با توجه به اینکه من کاندیدای انتخابات بودم به من گفتند که آیا شما مشکل مالی دارید یا نه، و البته دست من نیز در آن زمان خالی بود چرا که ما به جایی وصل نبودیم”.

این رهیافته  تهران به مجلس شورای اسلامی مدعی شده: “آقای رحیمی برای من پیغام فرستاد که اگر نیاز به کمک مالی دارید ملاقاتی با آقای رحیمی بکنید و از ایشان کمک بگیرید. من در آن موقع در پاسخ به این دعوت گفتم که اگر آقای رحیمی قصد کمک دارد مانند همه مبلغ خود را به شماره حسابی که اعلام کرده‌ام واریز کنند”.

 وی افزوده: “البته من بعدها با آقای احمدی نژاد در این خصوص صحبت کردم که معنا ندارد آقای رحیمی نسبت به بکارگیری چنین شیوه‌ای برای پرداخت به کمک مالی به نامزدها اقدام کند…آقای احمدی‌نژاد در پاسخ به من گفتند این پول‌ها، پول‌هایی است که آقای رحیمی از طریق فعالیت‌های حقوقی و پرونده‌هایی که پیگیری کرده‌ام به دست آورده‌اند”.

 

وجوه غیر مشروع برای امور مشروع

در تحولی دیگر در همین زمینه دیروز در دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس شرکت بیمه ایران متهمان گفتند که مدیران بالاتر از دریافت وجوه غیرقانونی مطلع بوده‌ و آنان اینگونه دریافت‌ها را رویه‌ای رایج دانسته اند. متهمی که از او به عنوان کارمند بازنشسته استانداری تهران یاد شده و متهم به دریافت “تعرفه مازاد از معدن‌داران” و همچنین مشارکت در “اختلاس یک میلیارد و 250 میلیون تومانی” است هم گفته دریافت این مبالغ از معدن‌داران “رویه‌ای” بوده است که “استاندار وقت، معاونش و مدیرکلش” از آن باخبر بوده‌اند. وکیل مدافع او نیز گفته است استانداران فعلی و پیشین تهران از این امر مطلع بوده‌اند.

از سوی دیگر مرتضی تمدن استاندار تهران در نامه‌ای که برای دادگاه ارسال کرده عنوان کرده است از میزان این وجوه “اطلاعی ندارم”.  تمدن توضیح داده است که “طبق عرف اینها جنبه هدیه از سوی افراد خیر را داشته” و در دوران “ی.د” معاون فنی و عمرانی استانداری تهران “صرف امور شخصی و مسائل استانداری” می‌شده است. وکیل مدافع یکی دیگر از متهمان نیز از وجود فساد مالی در کشور اظهار تاسف کرده اما گفته است “این فرآیندهای غیرقانونی به حدی طبیعی بوده است که وجوه غیرمشروع حاصل از آن صرف امور مشروع می‌شده است.”

به دنبال مطرح شدن نام مرتضی تمدن استاندار تهران در پرونده اختلاس بیمه وی در کنفرانس خبری روز گذشته خود درباره تخلفات استانداری در این پرونده توضیح دادو از جمله گفت: “تا این لحظه از همه موارد بی اطلاعم و هنوز رابطه موارد پرونده اختلاس بیمه ایران با استانداری را نمی دانم. ما نیز همچون شما منتظر رای قضایی بوده تا اینکه ببینیم چه ارتباطی بین بیمه ایران و استانداری وجود دارد”.

 وی مدعی شد: “در طول دوران مدیریتم در استانداری هرگز به فرد یا افرادی که درگیر بیمه ایران باشند برخورد نکرده ام. روحمان از پرونده بیمه ایران خبر ندارد و نمی دانیم موضوع چیست”.

علی رغم درخواست‏های متعدد اصولگرایان برای مشخص شدن نقش مقامات دولتی در جریان این پرونده و پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی، هنوز قوه قضائیه از این مقامات توضیح خاصی نخواسته است. هم اکنون به طور مشخص نام محمدرضا رحیمی، معاون رئیس جمهور، کامران دانشجو، وزیر علوم و رئیس ستاد انتخابات کشور در سال 88 و همچنین مرتضی تمدن، استاندار تهران در پرونده اختلاس بیمه ایران مطرح است.