آب نبات در برابر مروارید

نویسنده

» مقاله شیکاگو تریبون در باره اظهارات موسویان

مذاکره کننده سابق ایران در وین، پیشنهاد قدرت های بزرگ دنیا به ایران را “بادام در برابر الماس” توصیف کرد؛ غرب پیشنهاد کرده است که تهران غنی سازی اورانیوم با درجه خلوص بالا را متوقف کند و سایت زیر زمینی فوردو را تعطیل کند و در عوض سوخت راکتور و قطعات هواپیماهای مسافری دریافت کند.

حسین موسویان، که اکنون در دانشگاه پرینستون در آمریکا تدریس می کند گفت باور ندارد ایران این پیشنهاد را در مذاکرات مسکو، که قراراست 18 و 19 ژوئن انجام شود، بپذیرد.

این سومین دور مذاکرات میان ایران و قدرت های بزرگ است که بعد از 15 ماه وقفه در آوریل شروع شده است.

وی گفت: “من زیاد انتظار ندارم. ولی اگر غرب آمادگی نداشته باشد که تحریم ها را به تدریج حذف کند و حق غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسد، من بعید می دانم مذاکرات مسکو به نتیجه ای برسد.”

موسویان بین سال های 2003 و 2005 و پیش از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد عضو هیئت مذاکره کننده ایران بود. به گفته ناظران غربی موسویان در آن زمان به رسیدن به راه حلی با غرب مشتاق بوده است.

شش قدرت بزرگ جهان، شامل آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه می خواهند مطمئن شوند که ایران به تولید سلاح هسته ای نمی پردازد. جمهوری اسلامی ایران خواهان حذف تحریم ها و به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم است.

مقامات اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفتند که ایران موافقت کرده است که غنی سازی با درجه خلوص بالا را متوقف کند.

این اظهارات بعد از دو هفته از کشمکش های لفظی میان مقامات ایران و غرب در آستانه مذاکرات مسکو بیان شد.

موسویان گفت ایران برای یک “معامله بزرگ” آماده است ولی شرایط سیاسی آمریکا، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، مانع از آن است که طرف مقابل هم چنین تمایلی داشته باشد.

موسویان گفت: “اوباما در سال انتخابات فضای کوچکی برای مانوور دارد.” و اشاره کرد که مخالفان اوباما از نرمش او در برابر ایران انتقاد کرده اند.

قدرت های غربی در اولین قدم می خواهند تهران غنی سازی 20 درصدی را متوقف کند، زیرا این فناوری قدم مهمی در تولید اورانیوم مورد نیاز تولید سلاح هسته ای به شمار می رود.

آنها این موضوع را در مذاکرات بغداد در ماه مه مطرح کردند و از تهران خواستند سایت زیر زمینی فوردو را نیز تعطیل کند و اورانیوم غنی شده خود را از کشور خارج کند.

قدرت های غربی در عوض سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را تامین خواهند کرد و فروش قطعات هواپیماهای مسافری به ایران را آزاد خواهند کرد.

در بغداد هیچ توافقی حاصل نشد و طرفین قبول کردند مذاکرات در مسکو ادامه پیدا کند.

موسویان گفت: “به نظر من این آب نبات در برابر مروارید است” و گفت ایران هم اکنون میله های سوخت را دراختیار دارد. “در نتیجه این مطلب چشمگیری برای ایران به نظر نمی رسد.”

یک اتاق فکر بحران بین المللی گفت قدرت های بزرگ “عمدا پیشنهاد مختصری” را مطرح کردند تا زمنیه را برای ادامه بحث و معاملات بیشتر فراهم کنند.

ولی دیوید آلبرایت، متخصص هسته ای آمریکایی گفت اظهارات موسویان “نشانه دشواری مذاکرات با ایران” است.

او گفت توافق مسکو قدمی کوچک ولی مهم در مساله هسته ای است ولی موضوع را حل وفصل نمی کند.

او گفت: “ایران باید انتظار کمی داشته باشد؛ در واقع این بادام در برابر بادام است.”

موسویان گفت ایران حاضر است در زمینه غنی سازی اورانیوم 20 درصدی هم اعتماد سازی کند.

او گفت پیشنهاد او این خواهد بود که ایران اورانیوم با این درجه خلوص را از انبار خود حذف کند یا آن را به سوخت تبدیل کند و یا درجه خلوص آن را به 3.5 درصد کاهش دهد.

منبع: شیکاگو تریبون – 16 ژوئن